Author |
Topic  |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/07/21 : 00:04:15
|
Jag ska som sagt bygga ett par ProAc-kloner och har till mitt missnöje kommit på ett potensiellt problem. Jag har inte bara ont om plats bakom högtalarna utan också ganska mjuka väggar => tror inte basen kommer bli särskilt highend 
Skulle man kunna sätta basreflexen fram istället? Om så, hur stor roll spelar det om jag sätter det högt eller lågt? Trycket är väl ungefär desamma i hela lådan?
Plz hjälp mig att reda ut det här trista problemet.
-> Martinus <-
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/07/21 : 11:59:12
|
Hej h!
Ju längre porten placeras ifrån bas-elementet desto längre( djupare, ed) måste de ljudvågorna vars slutmål är att undgå kvarhållning innuti lådan, bli( längre( i längd, ed).
A föredrar port på framsidan men vet inte varför( fysikaliskt alltså, ed).
Mvh A |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/07/21 : 13:53:51
|
Vad menas med 'ed'?
http://www.geocities.com/diyproac25/ProAcResponse2_5Model.pdf
Som synes så sitter reflexen 139mm nedanför basen, kan ju därför inte placeras rakt över till baffeln.. Tanken var då att sätta den längre ner, kanske ett par dm.. Hur inverkar detta på ljudet?
Jag tycker iof sig inte det är snyggt att ha reflexen frontplacerad, så jag kanske håller mig till ritningarna.. Efter färdiga studier lär jag flytta till större lgh och vips är problemen borta 
-> Martinus <-
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet |
 |
|
bernu
Member

424 Posts |
Posted - 2002/07/21 : 22:32:50
|
Hej!
jag har buggt ett par proac kloner med basporetn fram bla just för attinte blir klika beroende av bakväggen. Än så länge spelas högtalarna in och jag väntar dessutom på min nya förstärkare så jag har inte testat riktigt ordentligt än.
Jag tycker att det verkar funka kanon än så länge, jag kan komma med en rapport när jag fått igång grejerna på riktigt...
/Björn
|
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/07/22 : 01:04:55
|
Hej h!
Detta är ordningen(´s följd, ed):
#1 Man undrar över detta: quote: Tanken var då att sätta den* längre ner, kanske ett par dm.. Hur inverkar detta på ljudet?
#2 Man läser A´s av A redan svarade svar på ovanstående spörsmål/undran.
#3 Berörd bas-besvarad begagnare blir bonus-belönad briljant betydelse-bebringande b-nyckel( bara bildligt, bed) bjudande beskrivning beträffande,-"ed"( utrycket,-"ed", ed).
* basporetn**.
** även kallad baspoeten.
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/07/22 01:11:1 |
 |
|
|
Topic  |
|