Author |
Topic |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2012/01/02 : 13:24:19
|
Hejsan!
Jag tänkte be om lite råd för framtiden här.
En del här vet att vi har stackade QUAD 57 som huvudhögtalare. Varje stapel drivs av en 303 med en kanal per högtalare (båda kanalerna i 303an får såklart bara respektive sidas signal)
Vi är sedan ett tag lyckliga ägare till ett par stående dipolsubbasar, 2 st 12" var i W baffel. De drivs med ett Zackry-steg.
Tanken har alltid varit att när vi väl skaffar basar så ska de drivas med QUAD stärkare de med.
I källaren har vi följande:
Fem st. 50E komplett med alla kontakter En st. 50D utan kontakter.
Ahhhh vilken QUAD orgie! 4 st. ESL. 4 st. 50E 2 st. 303' (och självklart en 33 + FM3 som ögongodis i hyllan) Sweet on my eyes
Min fundering är om det inte vore bättre rent ljudmässigt att helt enkelt sälja alla 50E&D och fortsätta att driva med lite modernare saker avsedda för ändamålet. För att inte säga enklare. Även om mina ögon tåras lite vid tanken...
Med pengarna kan man kanske köpa ett trevligt delningsfilter som grädde på moset
Vad säger Ni?
|
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2012/01/02 : 20:58:04
|
Snacka om Quad-orgie!
Det är nog enklare att få till det med modernare saker, men samtidigt kan man fråga sig om man alltid skall göra det så enkelt för sig? |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2012/01/05 : 09:31:32
|
Det går ju att modernisera 303:orna...50 med utgångstrafo kanske inte är optimalt till vilt svängande 12-tumskoner... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2012/01/05 09:32:19 |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2012/01/06 : 11:55:05
|
Jag har hört något om att 50 modellen kanske inte skulle vara så lämplig för basar!?!
303-orna är lätt modifierade för 57-orna, så de är upptagna
Hmmm?
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
|
Topic |
|