Skriver denna tråd trots risken att bli utsparkad med röven före... Men må så ske i så fall jag skall ändå snart ge mig av...
Det gäller hur olika teman inom hifin behandlas här på forumet. Mina funderingar gäller varför det görs sådan stor skillnad på apparater (med alla tänkliga tillbehör) och musiken som spelas på apparaterna. En tråd under kategorin "Hifi" som på något sätt relaterade till någon form av "årets produkt" blev låst p g a för mycket propaganda/reklam (?). Men under kategorin "Musik" finns en liknande tråd som, också den behandlar någon form av "årets produkt" som, än så länge, inte blivit låst. Nu ber jag någon insatt förklara skillnaden för mig... Är det så att apparattråden låstes p g a upprepade "felsägningar" (alltså en som säger sånt som man inte får) från en och samma person? Eller är det så att man inte får göra reklam för apparater men det går bra att göra reklam för musik???
Eller är det så att apparater m tillbehör har skapat sådana eldiga debatter (klassiker: kablar) att all form av förespråkande av sådana produkter är bannlyst? Jag har nämligen inte (än) varit med om att medlemmar har eldat upp sig över andra personer musikval...
Vanligen, vänligen och fundersamt /Georg Johansson
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Jag tror det handlar om att det är helt säkert att musiksmaken är totalt subjektiv, medan det i hifismaken (även om vissa (inkl. mig själv) hävdar motsatsen) ändå på något vis krävs att man har en mer "vetenskaplig grund" för sina påståenden att en viss produkt är överlägsen en annan.
Det vi egentligen vet innerst inne är att allt handlar om matchning, vilka produkter man sätter ihop med varandra...