Har ni några bra tips på vad i cd/dvd-spelar väg man ska köpa om man vill ha nått som är bra men inte kostar skjortan? Lite äldre modeller som ansetts vara fina spelare liknande Pioneers DV668 eller Pioneer PD-91 som nu borde uppnått "vintagestaus" är också intressant.
Baserat på egen erfarenhet kan du hitta väldigt prisvärda CD-spelare till salu för tillfället. Modernare spelare med erkänt bra ljud: Lyngdorf CD1 Marantz SA15S1 Naim CD 5i Alla dessa är relativt vanliga på begmarknaden och brukar kosta runt 5-6000:-
Annars finns många äldre spelare med gott ljud, jag har själv ett par olika varianter av Micromega bl.a. en Stage 1 som jag är väldigt förtjust i. Fransoserna gjorde ett dåligt valav transportmekanik i sina spelare vid denna tid vilket tjänat dem ett dåligt rykte. Inte utan anledning... Hittar du ett friskt eller lagat ex ska du nog inte oroa dig utan njuta av musiken.
Enligt mig betalas överpriser för gammalt Pioneer och liknande jap-crap från 90-talet. Bara för att CD spelaren väger 10kg är det inte samma sak som välljud... Lycka till, marknaden är enorm! Med vänlig hälsning, Micke
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Vill även slå ett slag för Cambridge spelarna. Kostar en spottstyver (från nån hundralapp och max 2000). Räknas som insteg (kostar under 5000 nya) men låter bara så bra...för priset alltså. Ovannämnda låter bättre men är dyrare