På tal om Magneplanarer har jag en fråga angående placeringen: Rekommendationen är ca en meter från bakväggen (och lite mer från sidoväggarna). Är inte detta i stor utsträckning beroende av hur högt man spelar? Spelar man på moderata volymer borde man ju kunna minska avståndet till bakväggen väsentligt utan att kompression bakom högtalaren riskerar att uppstå. Hur förhåller sig det avståndet till effekten & finns någon enkel formel? Är sugen på ett par Magneplanarer, men är lite trångbodd...
På tal om Magneplanarer har jag en fråga angående placeringen: Rekommendationen är ca en meter från bakväggen (och lite mer från sidoväggarna). Är inte detta i stor utsträckning beroende av hur högt man spelar? Spelar man på moderata volymer borde man ju kunna minska avståndet till bakväggen väsentligt utan att kompression bakom högtalaren riskerar att uppstå. Hur förhåller sig det avståndet till effekten & finns någon enkel formel? Är sugen på ett par Magneplanarer, men är lite trångbodd...
jag har ett par maggiesar och min uppfattning är att de bör stå ca 1 meter ut från bakväggen även vid "moderata volymer" det går att ställa dem lite närmare utan att man förlorar mycket på det, har testat att ca dom ca 50cm från bakvägg... lite mer och lite grötigare bas, samt lite mindre "luft" uppfattade jag det som.
Hej Ca metern eller mer är inte fel när det gäller Magneplanar och det lönar sig att testa flytta runt lite på hgt då även små ändringar kan göra skillnad. En av förklaringarna till pris sänkningarna borde vara den lägra dollar kursen... mv Affe
Jag tycker att 1.2:orna verkar ge bäst valuta för pengarna. Det är i alla fall dem jag funderar på. Har hört att de kräver en del effekt. Hur mycket? Är rörstärkare (PP) uteslutet?
Ett tips om ni är ute efter Magnepan och mest valuta för pengarna så har jag sett ett par 1.6SE som bara är 6 månader gamla här på forumet till salu för 23000:- om de fortfarande finns kvar??