HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Studiomonitorer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/11/04 :  22:54:04  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Fast egentligen är det bättre att lyssna längre stunder och gärna med viss paus mellan bytena, då blir jämförelsen mot inre referensen bättre och jämförelsen MELLAN högtalarna blir mindre påtaglig.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2014/11/04 22:54:51
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2014/11/06 :  20:43:57  Show Profile Send FBK a Private Message
Kan kanske vara beroende på hur man ser det,men jag VILL få jämförelsen så påtaglig/tydlig som möjligt för att höra skillnaderna direkt och då var detta ett utmärkt sätt att bara växla mellan olika modeller när man satt och lyssnade.
Ps. Sedan är det massor av allt möjligt som påverkar ens intryck vid demos, bara att läsa intrycken när folk besökt mässor,butiker osv.Ena gången så låter produkt A bra, nästa kasst.
Återkommer lite till detta när jag skriver ner mina intryck.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2014/11/06 :  21:59:19  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
FBK
Återkommer lite till detta när jag skriver ner mina intryck.

F5... F5... F5
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2014/11/10 :  00:50:41  Show Profile Send FBK a Private Message
Efter sista lyssningen som jag gjorde hos 4Sound på Folkungagatan 54 pga att de hade något till specialpris som gjorde mig extra nyfiken så var det bara att konstatera att detta med att lyssna runt i olika butiker är inte så lätt när det är totalt olika förutsättningar i olika butiker för lyssning, något som märktes tydligt på Folkungagatan då de hade ett demorum, toppen säger jag!
En högtalare som jag tyckte lät bra tidigare i denna tråd lät inte riktigt lika bra nu.... Och en annan betedde sig lite annorlunda vid denna sista lyssning.
Dvs Genelec M040 hade nu ännu mer knuff i botten nu, mer än i jämförelse emot ADAM A7X som också hade en aning återhållet mellanregister (mot min nya favoriter). Men Genelec M040 var framförallt en aning hissad i toppen,(klart minus)något som stack ut ifrån helheten och som märktes extra tydligt när volymen gick upp som den gjorde denna gång då framför allt Adam A7x var otroligt tåliga för högre volymer utan att börja låta illa, något som jag gillade.
Men jag föll totalt för Dynaudio Acoustics BM5 mkIII helhet, verkligen bra ljud på alla parametrar i mina öron,en riktigt bra helhet som märktes extra tydligt på röster. Dessa Dynaudio var klart en division över Dynaudio DBM50 som jag skrev tidigare om i tråden.
Och när nu det stod en hög kartonger med den utgående modellen MKII FÖR 3000KR STYCK (ordinarie pris över 5000kr/styck) så behövde jag inte lång betänketid efter ett samtal med personalen om skillnaderna mellan dem Mk2 och Mk3 för att slå till på 3st BM5A mkII som frontar till Hembio/Hifianläggningen i vardagsrummet här hemma som håller på att omformas. Har väl spelat ca 20 timmar på dem nu och de låter redan riktigt bra, så nu blev man ihop med Dyanaudio igen efter ca: 9-års skilsmässa.

Ps. Hifi & Musik testade bla. Dynaudio Acoustics BM5 mkIII och flera andra monitorer i Nr 9 i år.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2014/11/10 00:54:14
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2014/11/10 :  16:03:27  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Grattis till ett bra köp, verkar det som! Verkar klart prisvärt. Jag har svårt att tänka mig andra aktiva högtalare som skulle vara lika trevliga för den prislappen

Vet du mer om MkII/mkIII?
Mk III lär ska ha digitala filter, vilket innebär att det lär sitta både A/D och D/A i signalkedjan. Dessutom klass D-förstärkare som brukar vara något sämre an klass AB-steg, i alla fall när det gäller förstärkare för diskantelement. Vet du om dina Mk II möjligen har analoga elektroniska delningsfilter och klass AB-steg?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2014/11/10 :  20:56:25  Show Profile Send FBK a Private Message
http://dynaudioprofessional.com/en/discontinued-products/bm-series/bm5a-mkii/
http://dynaudioprofessional.com/en/bm-series/bm-mkiii-series/bm5-mkiii/
Finns skillnader, och den största är väl övergången till Class D förstärkare,och mkIII väger ett kilo mindre.
Men icke något om inbyggda digitala filter vad jag ser.
Enligt personalen så ska ljudskillnaderna vara minimala förutom basdjupet som har en skillnad på 6hz. Och jag har inte funderat på några som helst ljudskillnader då jag upplever dem som när jag lyssnade i butiken, klockrena. Och redan "riktigt prisvärda" för ordinarie pris då de är byggda i Danmark också, inte i Kina.
Om någon skulle fråga mig om råd att köpa nya högtalare idag för 10-lappar så säger jag Studiohögtalare alla dagar i veckan före Hifihögtalare, men det är jag det.


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2014/11/11 :  08:49:35  Show Profile Send Mattias a Private Message

Spännande FBK! Kul att du delar med dig. Dessa har jag inte lyssnat till!

Vart lite sugen på MKII när man ser Thomann priset 2749kr/st. Inte helt oväntat soprent i lager.

/Mattias
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2014/11/11 :  12:06:45  Show Profile Send Passerati a Private Message
Grattis till monitorerna FBK. Verkligen kul att läsa dina inlägg!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2014/11/28 :  01:57:21  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Spännande FBK! Kul att du delar med dig. Dessa har jag inte lyssnat till!

Vart lite sugen på MKII när man ser Thomann priset 2749kr/st. Inte helt oväntat soprent i lager.

/Mattias

Opppsss, beräknad leverans 3/12 *KÖP*
http://www.thomann.de/se/dynaudio_bm5a_mkii.htm

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2014/12/08 :  13:33:58  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Blev lite sugen på att prova Dynaudion som fronsystem i en hembio, men har bara pre-out på front och sub på min förstärkare. Finns det någon matchande center eller kan man lösa det på annat sätt, typ högnivå till lågnivå omvandlare?
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2014/12/08 :  16:19:02  Show Profile Send gcs a Private Message
I morgon ska jag åka och lyssna på en nu spännande studiomonitor från Genelec. Den nya heter 8351 som ni kan läsa lite om här;

http://www.genelec.com/products/8351a/
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/12/08 :  17:53:03  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Kul att se dig i tråden gcs, det var ett tag sen man såg dig här.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2014/12/08 :  20:52:46  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Blev lite sugen på att prova Dynaudion som fronsystem i en hembio, men har bara pre-out på front och sub på min förstärkare. Finns det någon matchande center eller kan man lösa det på annat sätt, typ högnivå till lågnivå omvandlare?


Finns ingen matchande center utan jag rekommenderar 3st BM5A mkII och jag "tror" inte att man ska vänta för länge innan man slår till då det knappast finns hur många som helst i lager.
För egen del har jag redan börjar drömma om aktiva monitorer till bakkanalerna också, men det lär nog dröja ett tag.
Sedan angående AV-receiver så finns det nya modeller som har pre-out på alla kanaler ifrån 4000kr och uppåt om du vill köpa nytt och sedan finns det ganska gott om beg. Av-receivers till och från då det verkar bytas till senaste modeller oftare än vad jag själv tycker är nödvändigt så länge den har de formaten och finnes som man vill ha/behöver. Tror personligen inte på detta att senaste modellerna alltid låter myyycket bättre än förgående modell som det oftast står i pressen

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2014/12/08 :  22:02:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message
gcs

Den demon har jag också en inbjudan till , tusan vet om jag hinner dock

verkar spännande produkt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2014/12/08 :  22:43:07  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
quote:
Finns ingen matchande center utan jag rekommenderar 3st BM5A mkII och jag "tror" inte att man ska vänta för länge innan man slår till då det knappast finns hur många som helst i lager.
För egen del har jag redan börjar drömma om aktiva monitorer till bakkanalerna också, men det lär nog dröja ett tag.
Sedan angående AV-receiver så finns det nya modeller som har pre-out på alla kanaler ifrån 4000kr och uppåt om du vill köpa nytt och sedan finns det ganska gott om beg. Av-receivers till och från då det verkar bytas till senaste modeller oftare än vad jag själv tycker är nödvändigt så länge den har de formaten och finnes som man vill ha/behöver. Tror personligen inte på detta att senaste modellerna alltid låter myyycket bättre än förgående modell som det oftast står i pressen


Synd att jag inte tänkte på att ha pre-out på alla kanaler då jag köpte ny receiver för nått år sedan. Och att köpa ny igen är inte aktuellt, den har alla format utan Atmos. Så då blir det nog inga Dynaudio denna gång.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2014/12/10 :  15:20:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har nu varit att lyssna på Genelec#180;s nya 8351. Jag uppmanar er att lyssna själva. Den låter mycket bra och den verkar fungera utmärkt med sin DSP. Det tar endast några sekunder att ställa in lyssningen för en plats. Man kan även ställa in och spara för flera lyssningsplatser. I inköpet av ett stereopar ingår även mätmikrofon och datorprogram för PC, men från årsskiftet kommer ett program även att finnas för Mac. Man kan säga att det är en ganska liten högtalare med ett imponerande välljud. Det bästa är att det sitter samma koaxialelement för mellan och diskant som även sitter i storebror 8260.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2014/12/13 :  01:24:36  Show Profile Send Mattias a Private Message

Intressant tack Gcs, vet du vart kommer den ligga prismässigt i Sverige?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2014/12/16 :  14:52:37  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Någon som provat en Dynaudio Professional BM monitor i hemmabiomiljö?

Den landar ett par nya Dynaudio i jul och börjat titta på center. Det borde bli bra drag i en aktiv center kan tyckas?...

Edited by - marcus_ec on 2014/12/16 14:53:32
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2014/12/18 :  18:58:27  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
JBL:s nya 7 series ser intressant ut. lanseras i Januari. Tyvärr verkar dom inte finnas som akiva. http://www.jblpro.com/www/products/recording-broadcast/7-series#.VJMUhF4APE


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2014/12/18 :  20:41:47  Show Profile Send FBK a Private Message
Synd att de inte släpps som aktiva. Likadant med M2 som verkar vara något riktigt extra. Hur som helst så skulle det vara kul att få höra dessa någon gång
http://www.jblpro.com/www/products/recording-broadcast/m2/m2-master-reference-monitor#.VJMsInuQh_E

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2014/12/19 :  17:30:10  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Ja, man har velat höra M2 sedan dom lanserades, gärna med tillhörande crown-elektronik. :P


Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2014/12/20 :  08:10:49  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Någon affär som har Dynaudio studieomonitors i skåne?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2014/12/20 :  22:09:38  Show Profile Send FBK a Private Message
Inte en aning,kolla på Prisjakt/ring till återförsäljaren och fråga.
I Stockholm så fick jag kolla runt i flertalet då alla hade ett olika/fåtal modeller hemma även om det mesta fanns på hemsidorna.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2014/12/21 :  01:24:12  Show Profile Send MatsE a Private Message

Testa kontakta Ljudupplevelser i Ystad. De har i alla fall denna aktiva stativare på hemsidan:

http://www.ljudupplevelser.se/dynaudio-focus-110-active-p-406-c-146.aspx

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2014/12/21 :  02:31:28  Show Profile Send FBK a Private Message
Technical Specifications Dynaudio Focus 110 Active 21 990:-
quote:
Features

#8226; Two-way active speaker

#8226; Tweeter: 50 W / Woofer: 50 W

#8226; Bass reflex

#8226; Tweeter: 28 mm / 1.1" soft dome, rear chamber, pure aluminium wire voice coil, magnetic fluid

#8226; Woofer: 145 mm / 5.7", one-piece moulded magnesium silicate polymer cone, 75 mm / 3", pure aluminium voice coil


Technical Specifications

Input level for 85 dB SPL @1m 120 mV RMS

Power consumption Idle: 10 W / Max: 90 W

Crossover Frequency 1300 Hz

Frequency Response 45 Hz #8211; 21 kHz (± 3 dB)

Weight 8.5 kg

Dimensions (W x H x D) 173 x 305 x 322 mm
6.8 x 12.0 x 12.7"


Technical Specifications Dynaudio BM6 mkIII 15140kr
quote:


Model BM6 mkIII
System Two-way Active Precision Nearfield Monitor
Frequency Response 40 Hz - 21 kHz
Input level for 85 dB SPL @ 1m 119 dB peak
Power consumption Standby: 0.3 W Idle: 5.8 Max: 94 W
Amplifier power Tweeter: 50 W / Woofer: 100 W
Resonance Frequency 37 Hz
Bass Principle Bass reflex
Crossover Frequencies 1500 Hz

Crossover Slope 6 dB/oct
Tweeter Esotec 28 mm/1.1#8220; soft dome, Rear chamber, Magnetic fluid 4 mm alu front, Pure alu wire voice coil
Woofer 175 mm/7#8221;, One-piece molded poly-prop cone, 75 mm/3#8221; pure alu voice coil
Weight 11,05 kg / 24.36 lbs
Dimensions (WxHxL) 202 x 334 x 328 mm / 7.9#8221; x 13.1#8221; x 12.9#8221;
(Specs can change without notice)



Ps. Så ni har lite läsning, inte lysnat på Focus 110 Active.
Men "för 2000kr mindre" än vad focusen kostar så får man också den allra största i BM-serien,,,,,http://dynaudioprofessional.com/en/bm-series/bm-mkiii-series/bm12-mkiii/




Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2014/12/21 02:33:18
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000