Jag har nyligen köpt en Octave med separat nätdel. Han uppgav 6 v leveranstid, men den kom på kortare tid, ca 1 månad om jag inte missminner mig. Den var bra packeterad i dubbla kartonger. Den behöver lite inspelning innan den kommer till sin rätt. När den först kom tyckte jag den lät bra, men inte motsvarande mina förväntningar. Nu är jag däremot mycket nöjd med den. Den har rätt stor ljudbild; detaljerad utan att vara hård. Det jag som jag framför allt reagerat på är hur otvungen all musik låter, allt låter så rinnande, lekande lätt. Jag har inte haft tid att jämföra den med andra dac:ar, men ska nog göra det nu i sommar.
Jag har själv redan Musical Fidelity X-DACv3 som är en bra deltasigma DAC med uppsampling och högklassig Burr-brown dac. Dock är jag intreserad av NOS pga att jag har blivit känsligare för ljudskillnader mellan analogt-digitalt och skulle vilja ha en koplementerande DAC med en bättre harmonisk riktighet. MF-dac:en är ypperligt detaljerad och bra men jag saknar i alla fall något. Byggkvaliteten på Metrum Acoustic verkar vara av absolut bästa klass och därmed mycket prisvärda. Dessutom finns det ganska få kommersiella NOS-dac:ar att välja på. Har tänkt beställa en Quad inom en nära framtid.