Blev bara lite nyfiken när jag surfade runt på Hifikits hemsida och letade tassar till min basmoduler.
Hittade denna byggsats och jag vet att den har funnits där länge men jag har aldrig hört den eller hört någon som har lyssnat på dom
Med tanke på att det sitter 2 st 8" Gamma BBK 200 basar samt 1st diskant Seas H392 så borde dom väl vara rätt trevliga
Saxat ifrån Hifikit:
Acoustic BBK II är en högtalare i tidlös och stilren design, med sin höga och djupa låda. De dubbla 8" elementen från Gamma ger en oslagbart djup och distinkt bas med både hög känslighet och effektålighet. 1" dome från Seas bidrar med sin detaljrikedom och utmärkta spridningsförmåga. Acoustic BBK II är en "stor" högtalare med ett lågt pris!
Specifikationer: Princip: Basreflexlåda Volym: 50 Liter Bas: 2 st Gamma BBK 200 Diskant: 1 st Seas H392 Delningsfrekvenser: 3000 Hz Frekvensomfång: 26 - 25000 Hz Märkeffekt: 180 W Känslighet: 94 dB/SPL Impedans: 4 eller 8 Ohm (uppge vid order) Yttermått BxHxD: 260x900x285 mm
Nån som vet nått eller har lyssnat på dessa pjäser
BBK 200 har högt Q värde (baspuckel) och en del resonanser i sitt översta område som orsakas av mekaniska resonanser i metallkorgen. (http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=19523). Skulle jag köpa byggsatser av HiFi Kit så skulle det bli andra modeller
Med tanke på högt Q hos elementet, 2 st i den lilla lådan och dessutom basreflex, så kan man gissa att den är felkonstruerad, liksom många andra tidiga HiFi-kit skapelser... Har sett någon som försökt förstärka stålkorgen på ett BBK200, tror att han fick en viss förbättring i vart fall.