HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Flower Kings, My brother the wind m.fl.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2012/08/09 :  08:50:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message

Den årligen återkommande prog.festivalen i Göteborg.
Får inte missas!
I år med The Flower Kings!
Gratis inträde, men ta med pengar för öl och för att handla skivor.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2012/08/22 :  13:37:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Hej,

Jag är lite nyfiken på hur det var i Slottsskogen när Flowerkings mfl spelade?
Blev lite nyfiken på Akribi också, hade varit kul att se.
Hade tänkt åka men lyckades inte få ihop det tidsmässigt.
Skriv gärna en minirecension i forumet om Du orkar.
Jag har bokat biljett till Flowerkings spelning i Stockholm nu i höst, återkommer med en recension efter det

Mvh Stefan

Hej
Visst kan jag det.
Tyvärr missade jag det mesta. Mina kompisar var mest intresserade av Flower Kings och ville inte stå i vätan och lyssna på de andra grupperna. Vi tog en sväng upp till slottsskogen vid sextiden och då spelade just Akribi.
Av det lilla jag hörde så gav det mersmak. Sångerskan imponerade och det gjorde väl hela gruppen. Jag ska absolut kolla in denna grupp och leta upp deras skivor. Det här är ju mer åt progmetal-hållet till, jag fick lite Nightwish-vibbar också, men mina kompisar gillar inte metalinslag i musik och regnet gjorde att vi drog iväg.
Vädret var så där, regnet hängde i luften och bröt ut ibland i mindre skurar. Det hade varit väldigt trevligt att sitta där i solsken på gräset med en öl. Men så blev det inte.
Vi var tillbaka när Flower Kings spelade.
Som alltid i sådana här festivaler är det mycket teknikstrul. Soundcheck är det ju inte tal om utan det får ske när man väl börjar spela. De fick t.o.m. avbryta ett par gånger för att ljudet försvunnit från något instrument.
Det märktes också att man inte repat särskilt mycket, de skulle börja repa för den kommande turnén efter spelningen och därför var låtlistan i stort sett den samma som den de körde på Sweden Rock Festival, förutom att de körde Numbers från den nya skivan. Roine verkade vara den som hade mest problem och gjorde några missar samt tappade några gånger bort sig i texterna. Han utsågs sedan till dagens hjälte av Jonas Reingold som berättade att Roine kämpade med fyrtio graders feber.. och en bruten rygg.. och ett nyligen amputerat ben. Jag tror att Jonas var lite felinformerad om benet, jag tyckte att Roine stod på två ben. Jag är faktiskt ganska säker på det då jag har lyckats lära mig att räkna upp till två. Ett, två.
I vilket fall som helst så var Roine sjuk och fick kämpa på scenen. Därför blev det inget extranummer, Roine orkade helt enkel inte. Starkt gjort ändå att genomföra konserten.
Men efter teknikstrulet i början så blev det bara bättre och bättre, ljudet kom i balans efter några låtar och till slut blev det riktigt bra. Numbers satt som en smäck och fungerade mycket bra live. De andra verkade vara i högform och laddade, den nya trummisen verkar vara ett fynd med en härlig energi.
Så efter en vacklande inledning så slutade allt i triumf. Publiken jublade.
På sätt och vis är det en upplevelse i sig med strul för det är kul att se hur de tacklar allt strul och alltid tycktes landa på fötterna. De är ju rutinerade och otroligt skickliga. Flower kings är ju också en grupp som inte spelar "safe" utan ofta improviserar. Det kan lätt bli tråkigt om allt är inrepeterat till minsta not för att korrekt plagiera allt det som finns på skivorna. Flower Kings är definitivt ingen sådan grupp och är därför spännande att se live.

Låtlistan som jag kommer ihåg den:
Paradox Hotel
Last minute on earth/In the eyes of the world
The truth will set you free
Keyboardsolo med inslag av musik från soloskivor av Tomas Bodin
Stardust we are (själva låten i låten)
Numbers
I am the sun (prt one)

De äldre låtarna framfördes ungefär som de gjorde på turnén 2006, som finns dokumenterad på DVDn "Instant Delivery". Alltså, lite förkortade versioner.
Säkra kort, hur som helst.

Det blir garanterat inte denna setlista på den kommande turnén där de förmodligen kommer att spela lite fler nya låtar och jag har därför redan bestämt mig för att åka till Stockholm i november och se dem i Bryggarehuset.
Därför var detta en unik spelning som jag är glad att jag inte missade.

Det var andra gången jag var på festivalen och första gången i Slottsskogen. Det lär inte bli sista, men jag går nog själv nästa gång. Jag vill inte att någon drar iväg mig och det räcker gott med musiken som sällskap.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2012/08/22 13:45:04
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000