HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny cd-transport?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2012/09/20 :  20:47:15  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har en denon 755 med alpha-processing som jag kopplat med optisk fiber in i en dac. Funderade på om det finns anledning att byta den till annan transport, eller om den ger ut "ren" digital signal? Tyckte den var lite ljus när jag bytte till en musical fidelity A3-cd hemma, men det var analogt ut. Någon med erfarenhet av om olika transporter ger skillnad i ljudet?
Också lite orolig att den lite gamla designen kanske har problem med de höga digitala nivåerna idag och klipper lite hårt kanske?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2012/09/21 :  17:19:30  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Eftersom du ännu inte fått något svar trots att det gått relativt lång tid sticker jag ut hakan och säger:
Det är väldigt liten ljudskillnad på transporter, det är större skillnad beroende på hur den kopplas!

Köp en Blu-Ray spelare i valfri prisklass (men över 1000:-) och koppla via koaxialutgången.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/09/21 :  18:26:18  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Och jag skulle rekommendera den optiska utgången då den är tekniskt bättre. Detta då denna tekniska lösning inducerar mindre jitter.

Att koaxiala överföringar skulle vara bättre är en seglivad myt som har sin grund i missförstånd kring bandbreddsjämförelse mellan koaxial och optisk överföring.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2012/09/21 :  21:18:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag håller inte alls med dig om detta, Rydberg.
En rätt utförd elektrisk digital överföring har en betydligt större bandbredd än toslink.
Det är absolut ingen myt att elektriskt är bättre. Jag har själv använt mig av separata dacar de senaste 15 åren med ett otal olika transportrar och jag anser mig ha samlat ihop en hel del erfarenhet av detta. Det bästa ljudet har jag uppnått med elektrisk överföring. Också det sämsta, för det går att fuska med elektriska utgångar och då låter det riktigt illa. Låter den optiska utgången bättre än den elektriska, byt transport, för då har man fuskat.
Det finns absolut mer att hämta med en bra transport med en elektrisk utgång.

Man kan uppleva att toslink låter ljust och lite hårt jämfört med en bra elektrisk överföring som låter mjukare och klangmässigt rikare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/09/21 :  23:36:36  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det är riktigt att en koaxial överföring har högre bandbredd uppåt jämfört med toslink men den typen av överföring har även en begränsad bandbredd nedåt pga transformatorkopplingen vilket den optiska inte har (som ju går ner till DC). En liten bandbreddsbegränsning (som toslink har) ger en fördröjning som är i princip signaloberoende, alltså inget tidsfel (jitter) medan en överföring med bandbreddsbegränsning även nedåt ger ett halvperiodslängdsrelaterat jitter när bandbredden uppåt inte är oändlig. Varför det är såhär kan du säkert hitta i litteraturen

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2012/09/21 :  23:48:18  Show Profile Send ekman a Private Message
Och som vanligt är praktisk erfarenhet fullständigt irrelevant :) lika kul att se varenda gång.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/09/22 :  00:16:27  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Men nu snackade vi ju hur det blir på riktigt och inte vad några tror :) Däremot håller jag med dig 100% att det som är viktigt ju är hörbarheten (att man kan mäta en skillnad som sen inte hörs är ju mest av akademiskt intresse emrm). De tester jag gjort i min egen anläggning med min drive (Sony XA5-ES) och d/a (Benchmark DAC-1) gav inte mycket, jag hörde ingen skillnad mellan optisk och koaxial.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2012/09/22 :  10:35:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag testade också med en B DAC1 en gång. Vi kunde faktiskt höra skillnad. Det vi egentligen testade var påståendet att DAC1 skulle vara immun mot jitter och vi gjorde det genom att lyssna efter skillnader mellan toslink och den elektriska ingången. Vi hörde skillnader, den elektriska ingången gav ett lite varmare och mjukare ljud medan toslink lite ljusare och hårdare. Vi var inte överens om vilket som var bäst, och det kan ju vara en anledning till att några har avvikande uppfattning om toslinks förträfflighet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2012/09/28 :  10:19:29  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Min CD har (tyvärr) bara optisk ut. Men jag tycker att de flesta skivor spelar relativt tunt, hårt och utan värme. Visserligen låter det ungefär lika (illa) om jag stoppar skivan i datorn eller lyssnar på rippad FLAC från iphonen. Vet inte var jag skall justera för att få ljudet mindre påträngande med mer värme och mindre diskant, luftigare och behagligare att lyssna.

Använder hörlurar, Sennheiser HD650 drivet med hörlursförstärkare från Burson, HA-160 och deras DAC. Om det hjälper er att hjälpa mig?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2012/09/28 10:24:19
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000