Hur mycket måste man diskanten vara dämpad vid sin fs? Det givna svaret är antagligen ju mer dessto bättre. Men om man vill ha en hög delnigsfrekvens och så enkelt filter som möjligt kan det vara bra att veta. Om man har en diskant med fs på 500 Hz och delar vid ca 4000 är det risk för problem då eller är det OK.
Fredrik du kan tänka så här: Om du vill dela vid 4khz/1:a ord. är det som att dela vid 2kHz/2:a ord. eller vid 1kHz/4:e ord. dom kommer alla ha samma output vid 500Hz. Sen att Fs stiger vid montering i låda och att det inte är det ända att ta hensyn är en annan 5:a.
Mitt svar på frågan är: det beror på hur diskanten är utformad. Har den väldigt stora marginaler och stor motorstyrka i förhållande till den rörliga massan så kan man ligga väldigt nära fs med delningsfrekvensen i ett flackt filter...
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Det finns väll en gammal regel som lyder: Man skall dela minst 1 oktav över resonans frekvensen helst 2. En oktav är ju en halvering eller en fördubbling dvs fs 1500 hz delnfrekvens >3000 hz osv.
Mitt svar på frågan är: det beror på hur diskanten är utformad. Har den väldigt stora marginaler och stor motorstyrka i förhållande till den rörliga massan så kan man ligga väldigt nära fs med delningsfrekvensen i ett flackt filter...
Vilka parametrar är det som behandlar motor styrka i förhållande till rörlig massa. Stora marginaler, menar du stor skillnad mellan max effekt och musik effekt eller är jag ute och cyklar.
Tanken var att man skulle använda första ordningens filter för både bas/mid och diskant för att inte påverka fasgången nämnvärt. Dessutom få ett fint transientsvar. Sen var tanken den att antingen använda en topmonterad diskant eller också att bygga lådan så att elementens talspolar sitter i höjd med varandra för att få rätt fas förhållande mellan elementen vid delningsfrekvensen. Om jag har fått allt om bakfoten skulle jag uppskatta rättningar i resonemanget
Jag tycker du verkar ha läget under kontroll, det stora problemet väl hur du skall lyckas få till en avrullning som är av 1:a ordningen akustiskt sett, ngt som brukar kräva stora resurser i form av bra element och kraftiga och många korrektionskretsar, spana in filtren på Thielarna.
Jag tycker du verkar ha läget under kontroll, det stora problemet väl hur du skall lyckas få till en avrullning som är av 1:a ordningen akustiskt sett, ngt som brukar kräva stora resurser i form av bra element och kraftiga och många korrektionskretsar, spana in filtren på Thielarna.
Delningsfiltret är den del som jag har minst koll på. En konding seriellt med diskanten ger 1:a ordningens avrundning men akustiskt ingen anning. Var hittar jag filtren som du talar om? Jag har inte byggt något tidigare bara läst om hur man skall göra men korrektions kretsar, menar du konjugatlänkar och dämpningar eller är det något annat som jag inte har hört talas om.