Jag har just skaffat en OM20 till min Systemdek IIX-900 med Rega 250-arm. Nålvåg finns inte att köpa och motvikten är inte graderad. Jag får den i jämvikt men sen då Ngn som har lite praktiska tips om hur man ställer in en skivspelare någotsånär mellan tummen och pekfingret.
Jag råkar ha en IIXE900 så det lär inte vara någon större skillnad. Om jag minns rätt innebär en vridning av motvikten ett halvt varv ett gram. Det fanns en manual på Regas hemsida där detta står, jag är inte absolut säker. Jag var i samma position som du från början och ställde in genom hörseln, och kom nära det rekommenderade värdet. Ta en skiva som du inte är rädd om. Börja lågt och öka nåltrycket tills den spårar bra. Visst finns det nålvågar att köpa. Hade först Ortofons som är litet inexakt vid högre vikter, säg över 1.5 gram. Shures är bättre. Om man skaffar uppgraderings-motvikt bör man ha en nålväg eftersom gradering då helt saknas. Hifi News test record är också ett bra hjälpmedel och där finns ett litet häfte som förklarar det mesta om inställningar. Samt en protactor för positionering av pickup.