borde det inte bli en riktig killer kombo om man körde XLS 12":aren och zappulse stärkare om man kan använda en sån här?http://hem.bredband.net/b100922/Ritningsaml/!FR14-19.htm jag är inte så jätte haj på det där med försärkare (än!) så jag vet inte om den uppfyller kriterierna. DEt med en xls 12:a i en slutenlåda på 30liter eller nåt litet iaf.
Det är i princip AudioPros ACE-BASS-teknik han beskriver. Han påstår i sin artikel att det är slutna lådor som gäller men AudioPro kör med basreflex. Går nog med vilket som.
För het teknik för mig. MEN, vad jag förstått är detta nån sorts "krets" man knåpar ihop. Fungerar en och samma krets för alla basar, eller behöver den special-designas?
Om inte, vore inte detta något för vår ärade forumsvän "chrille" att knåpa ihop??
and, om du refererar till Kenneth Johanssons sida så är det i princip bara en pot som ska trimmas. Men tittar man på patentet så upptäcker man snabbt att det finns mycket mer att pyssla med om man vill. Man kan använda negativ utimpedans för att ändra på baselementets TS-parametrar. Det gör ju att man kanske kan få mer passande parametrar för sin tänkta applikation.
Kan ju påpeka att kopplingen ger lägre negativ impedans ut från förstärkaren (som har nämts) och det ger ett lägre Qes (och därmed Qts). Det är kanske inte vad man vill med en XLS-bas... Tar man däremot och ökar på massan hos en XLS-bas (för att sänka resonansfrekvensen ännu mer) så kan det vara vettigt för att kompencera för det ökade Qts...
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
XLS och liknande element med jättetunga koner är väl gjorda för att INTE behöva (så mycket) eq eller ace mm. Det är väl själva vitsen !!
Med ace blir TS inte så viktigt och konmassan kan gärna vara mycket lägre. Här är istället effekttålighet, slaglängd,BL och även induktansen viktigast tror jag. Ace sänker även distorsionen vilket är supernice tycker jag !