HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tips gällande Flexyrack sökes :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/02/05 :  14:50:16  Show Profile Send Mace JR a Private Message
Jag har bestämt mig för att bygga ett flexyrack för stereon och ett för min tv. Jag skulle helst vilja göra dem i färgat plexiglas så min fråga är var man kan få tag på plexiglas, gärna i växjös närområde...

Btw, har ni bilder på en DIY-tvbänk så posta dem gärna :)

Edited by - Mace JR on 2003/02/05 14:52:24

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/02/05 :  15:06:41  Show Profile Send Mace JR a Private Message
Funderade på vad ni som gjort Flexy använde för fotkonstruktion, kom gärna med förslag!
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2003/02/05 :  15:36:42  Show Profile Send dajz a Private Message
Plexiglas är väldigt dyrt och väldigt lätt att få repor i så det är ett dumt val...
Plexi kan du lokalaglasmästare ta hem åt dig
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/02/05 :  15:40:07  Show Profile Send Mace JR a Private Message
Ajfan... Hur mycket pengar snackar vi om och finns det nått alternativ?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/02/05 :  15:43:19  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Mace JR

Ajfan... Hur mycket pengar snackar vi om och finns det nått alternativ?



När jag fortfarande höll på med akveriehobbyn så kommer jag ihåg att en kvm plexi ca 25mm gick på nästan 2000:-.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/02/05 :  15:44:50  Show Profile Send iffe a Private Message
Håller själv på med en flexy-klon. Funderar om något liknande superspikes kan vara tänkbart som fötter?
[http://www.superspikes.com/]
Jag gör mina ben i 40 mm svarvade stänger i rostfritt istället för gängad stång att få lite stabilitet på grejerna, det gör visserligen att den inte blir speciellt flexibel när det gäller höjden på hyllorna men det får man väl ta.
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/02/05 :  15:48:51  Show Profile Send Mace JR a Private Message
quote:
Originally posted by chrille
När jag fortfarande höll på med akveriehobbyn så kommer jag ihåg att en kvm plexi ca 25mm gick på nästan 2000:-.



ajajaj, not good!!

Hmm då verkar endast trä återstå...
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/02/05 :  15:50:56  Show Profile Send Mace JR a Private Message
quote:
Originally posted by iffe

Håller själv på med en flexy-klon. Funderar om något liknande superspikes kan vara tänkbart som fötter?
[http://www.superspikes.com/]
Jag gör mina ben i 40 mm svarvade stänger i rostfritt istället för gängad stång att få lite stabilitet på grejerna, det gör visserligen att den inte blir speciellt flexibel när det gäller höjden på hyllorna men det får man väl ta.



ok, du har inga bilder på ritningarna du kan dela med dig?

Är lite trög, men hur ska jag få fast fötterna på stängerna om jag väljer superspikes?
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/02/05 :  16:00:21  Show Profile Send iffe a Private Message
Man kan väl bara ställa dem på ena typen av fötter, som jag uppfattade det. Jag har ingen ritning utan svarvar efter eget huvud ;) Men en enklare förklaring kan vara på sin plats.

Benen är i 40 mm rostfri rundstång, i dessa har jag borrat och gängat hål i ändarna. I hålen ska det vara M30 stång som sitter först gängad i benet, går genom hålet i hyllan (bänkskivan) och sen gängar man på nästa ben, eller ändknoppen/foten. Begripligt?
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/02/05 :  16:08:46  Show Profile Send Mace JR a Private Message
*funderar* :D
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/02/05 :  16:11:39  Show Profile Send tengil a Private Message
iffe: Varför inte svarva stången till en kon längst ner! och ställa på säg 2cm höga runda "klossar", som du får om du sågar lite av varje stång.. (Förstår du nu??)

Lär se grymt ut, samtidigt som det blir spikes av sig självt!

Mace JR: Jag har gjort ett sorts flexy, med m30. Varje skiva är 49x105cm bred. Det hetaste tipset jag kan ge är att inte stressa.. Planera och räkna noggrannt, alltihop.. Blir så väldans lätt fel annars..
Om du inte har så väldans tjocka skivor, så lägg alla ovanpå varandra och borra igenom dem samtidigt!
Fixa nån slags brickor också, innan du monterar ihop skiten.. annars kan det smula sig som bara den :(..

Plexi? Varför inte tonade glas-skivor?? Kolla om du hittar något som blivit över, eller så.. alltid roligast att ta vad man får och fila ihop saker!
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/02/05 :  16:28:13  Show Profile Send iffe a Private Message
tengil: Nja, är rätt skeptisk till spikes-konceptet faktiskt. Tror mer på att dämpa eventuella vibrationer. Funderar däremot på att göra något liknande med ändknopparna bara för att få det snyggt. Jag har nog gjort precis tvärtom som du rekommenderar och stressat ihop något, men det kan ju inte bli värre än att jag får göra om allt. Tänkte ha stålbrickor + någon slags gummibrickor mellan. Någon som vet var man får tag på det sistnämnda?
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/02/05 :  16:31:23  Show Profile Send Mace JR a Private Message
quote:
Originally posted by tengil

Plexi? Varför inte tonade glas-skivor?? Kolla om du hittar något som blivit över, eller så.. alltid roligast att ta vad man får och fila ihop saker!



Kommer glaset kunna bära min tv om jag kör dubbla lager. tv´n är bara en 28 wide (ej sony) så det går kanske...

Är inte så hemma i erat "fackspråk" ännu (bara varit reggad här i 4 dagar :)) så släng gärna upp en enkel paintskiss om ni har plz! :D
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/02/05 :  16:36:32  Show Profile Send tengil a Private Message
Mace: Hör med glasmästarna! Annars kan du kanske, om du har tillgång til det, svetsa ihop en "grund", som du lägger glas-skivorna på, och som tar den allra största tyngden?

...eller blir det kanske föör jobbigt?? Stavlimmat trä, t.ex, är inte heller så pjåkigt!
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2003/02/05 :  16:52:11  Show Profile Send Mad a Private Message
Ett alternativ till plexi skulle ju kunna vara lexan. Det blir inte repigt och är omöjligt att spräcka, dock kostar det nog minst lika mycket.
Angående brickor så undrar jag fortfarande var ni hittar såpass stor (M20 och uppåt) brickor över huvudtaget.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/02/05 :  17:03:20  Show Profile Send iffe a Private Message
Mace: Det är nog inte hifi-fackspråk vi använder. Jag la upp en enkel skiss på [http://w1.295.telia.com/~u29503814/stereorack.jpg].
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/02/05 :  17:08:16  Show Profile Send iffe a Private Message
Mad: Du kan ju fråga någon som jobbar på en verkstad eller så, de borde kunna fixa det. Vet inte var man hittar det i vanliga handeln.
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/02/05 :  17:55:41  Show Profile Send Mace JR a Private Message
Ska kolla med glasmästaren imorgon vad han kan ge mig för nått pris. Blir intressant det här.
Go to Top of Page

erik b.
Member

74 Posts

Posted - 2003/02/05 :  19:12:48  Show Profile Send erik b. a Private Message
iffe: Har faktiskt precis gjort klar en sådan möbel som du håller på med. Använde dock 30mm rostfri stång (trummlad) ihopskruvad med M18 gängstång. Fötterna svarvade jag till som spikes (justerbara) och till hyllplan använde jag stavlimmad björk.
Blev hyffsat stabilt!
Ett tips om du ska använda trä emellan kan vara att svarva till en distansbricka med samma tjocklek som bänkskivan minus någon tiondel. Måtten skulle kunna vara tex dy=35mm, di=30mm

/Erik.
(Numera bosatt i norge)
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/05 :  20:37:47  Show Profile Send Parasite a Private Message
nara för att fortsätta med knäppa frågor, är plexiglas jäveldumt att använda som högtalarlåda? Jämfört med t.ex. spånskiva, lite nyfiken bara =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/02/05 :  20:53:36  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Me har oxo tänkt att dra ihop en Flexy Table inom snar framtid. Tänkte köra på Tony Gees variant, fast använda plywood (3x18 mm) till skivorna. Där den mittersta är utsågad i mitten så att jag kan sandfylla hyllplanen. Har även funderingar på att använda 2" rostfria rör som ben. Hyllplanen sätts fast som någon tidigare nämnt med gängtapp mellan rörbitarna, eller så svetsas det in hakar eller dylikt i rören som sedan skruvas fast i hyllplanen. Gör man som sistnämnt så finns det ju även plats för att sandfylla benen helt och hållet ;)

I botten svetsas det in ett lock som sedan förses med gängat hål och superspikes eller andra spikar/dämpfötter.

Hmm kanske blir lite väl tungt. Risk för hål i golven.

För er som inte sätt Tony Gee´s hemsida så ta en titt på

http://home.hetnet.nl/%7Egeenius/index.html


Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/02/05 :  21:45:28  Show Profile Send Mace JR a Private Message
Tony Gee´s var ett alternativ jag såg igår och är helt klart ett alternativ om inte jag hittar plexi/glas billigt.

Hur många ben har ni tänkt att använda? Själv tänker jag använda 3 varav ett på sidan så som TNT.
Hur jag ska göra TV-möbeln är inte bestämt än men den största vikten är i den främre delen av TV´n så 3 ben borde funka där med fast 2 fram o ett bak.

Vad är gängtapp?
Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2003/02/06 :  00:18:07  Show Profile Send Frode a Private Message
quote:
Originally posted by Mace JR


Vad är gängtapp?



Dette er vel verktøyet som brukes til å lage innvendige gjenger med. Jeg har brukt 20mm gjengestenger til mitt rack. I disse har jeg borret et 5mm hull som jeg har gjenget til M6. Jeg hadde liggende Soundcare Superspikes med M6 feste. Senere kommer jeg til å prøve dempeputer fra Holfi under racket.

Frode
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/02/06 :  14:13:15  Show Profile Send Mace JR a Private Message
quote:
Originally posted by Frode
Dette er vel verktøyet som brukes til å lage innvendige gjenger med. Jeg har brukt 20mm gjengestenger til mitt rack. I disse har jeg borret et 5mm hull som jeg har gjenget til M6. Jeg hadde liggende Soundcare Superspikes med M6 feste. Senere kommer jeg til å prøve dempeputer fra Holfi under racket.

Frode



Ok, då har man lärt sig nått nytt idag också! :)
Go to Top of Page

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2003/02/06 :  14:34:21  Show Profile Send Danne72 a Private Message
quote:
Originally posted by iffe

tengil: Nja, är rätt skeptisk till spikes-konceptet faktiskt. Tror mer på att dämpa eventuella vibrationer. Funderar däremot på att göra något liknande med ändknopparna bara för att få det snyggt. Jag har nog gjort precis tvärtom som du rekommenderar och stressat ihop något, men det kan ju inte bli värre än att jag får göra om allt. Tänkte ha stålbrickor + någon slags gummibrickor mellan. Någon som vet var man får tag på det sistnämnda?



Gummibrickor finns som packningar till diskmaskiner och dyligt. Leta i ditt lokala vitvaruhus;)
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/02/06 :  15:35:57  Show Profile Send iffe a Private Message
Kan ju tilläggast att det var ganska dumt att ha M30 gänga i benen då det var tungt som tusan att gänga ;) Funderar också på att köra med ett ben bak och två fram, mest av estetiska skäl. Tror inte det ska påverka stabiliteten nämnvärt.

erik: Kul att det funkade bra. Vilken tjocklek hade du på träskivan?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000