quote:Benämningarna på kortet för pottarna är för vänster kanal P1 och P2. Biasspänningen bör kunna mätas vid motstånden R20 och R21. Har du tur är mätpunkterna utsatta på kortet. Benämda G resp H.
För höger kanal: P3, R120, Biasmätpunkt=I och P4, R121, Biasmätpunkt=J.
Den gemensamma poten som PIX benämner P3 finns inte på 504.
Har pratat med teknikern. Det är viktigt att rören till fasdelaren är matchade. Annars kanske inte reglerområdet räcker till.
Vad kommer fasdelarrören in i bilden? Biasjusteringen är en DC inställning och fasdelaren är tydligen kondensatorkopplad till slutrören. Däremot kan en AC obalans uppträda, med omatchade rör men det är en helt annan sak, orsakar dist.
Det röret som sitter ensamt på innsidans front tycker jag har störst betydelse. JJ gör bra rör till överkomligt pris eller använd ett gammalt nosrör (Siemens 60-talare) om det finns möjlighet. Har själv mätt upp spänningen som ligger runt 500V har jag för mig ett antal ggr. Multimeter och liten skruvmejsel räcker långt. Orginalrören är nog det du ska använda dig av i denna stärkare när det gäller slutrören. Lycka till!
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Bytte till Philips Holland Bugle Boy 12AX7 NOS rör till fas splitterna och satte in ett Philips Hamburg 12AX7 NOS med D-getter från 1958 som ingångsrör. Klar skilland mot Sovtek rören. Provade först att enbart byta fas rören och även där gör det skilland att byta till bättre rör. Så alla de små rören betyder mycket för ljudet - tycker jag iaf... Men jag kan tänka mig att ingångsröret gör störst skillnad.
Testmätte lite för att se om bias stämde och det var lite svårt/pilligt med jorden eftersom de sitter så nära och är väldigt småtting vid motstånden.
Finns det någon enklare jordpunkt?
Tror ni det går att sätta i de nya Tung-sol KT120 rören? Bara en tanke har som sagt ett Quad gamla Tung-Sol på ingång men vi får se om jag kan få de bias matchade...