Har inte hittat nån affär i Sverige som har dessa och att löda själv är inte min grej. Problemet är att jag har införskaffat " lättdriven högtalare " och volymkontrollen är stegad med fasta motstånd och vid 1 klicket så är det inte möjligt att samtala i rummet längre så det var av den anledningen som det behövde dämpas.
quote:Problemet är att jag har införskaffat " lättdriven högtalare " och volymkontrollen är stegad med fasta motstånd och vid 1 klicket så är det inte möjligt att samtala i rummet längre så det var av den anledningen som det behövde dämpas.
Det här låter väldigt konstigt tycker jag. Jag undrar vad det är för högtalare som har så hög känslighet att dom inte går att dämpa tillräckligt mycket. Normalt brukar en dämpsats minska spänningsnivån med -10dB vilket inte kommer att bli tillräckligt i det här sammanhanget.
Mina högtalare har en känslighet på 95-96dB och jag matar dom nominellt med +6dBu vilket blir in i helsike starkt. Det beror naturligtvis på hur hårt man komprimetat/brickwall limiterat musiken. Det finns rörslutsteg som bara behöver 0,5volt för att kunna lämna full effekt. Även om det är så borde det ändå inte lämna något problem som kräver en dämpsats. En dämpsats(XLR) behöver man om man använder en mikrofon som i vissa fall lämnar en för hög nivå in på en mikrofoningång. Det är därför som man alltid har en inbyggd in/ur-kopplingsbar dämpning i varje mixerbordskanal. När kan man nu behöva en dämpning i en vanlig hifi-anläggning? Säg det, kanske om man vill normalisera alla ingående programkällor så att alla låter lika starkt vid omkoppling.