Author |
Topic  |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/07/22 : 22:55:47
|
Jag håller på och räknar(ekonomiskt) på ett filter och har haft en mailväxling med Mundorf. Grejen är den att i filtret till diskanten, som delas med 12dB/oktav, så sitter det en liten spole som skall vara luftlindad med 0,71mm tråd. Då jag tänkt köra med foliespolar uppstår det här ett litet problem, då det inte finns så "små" foliespolar(som motsvarar 0,71mm tråd alltså). Dom rekommenderar att koppla ett(flera motstånd paralellt för att nå "rätt värde) motstånd i serie med spolen.
Kan detta vara vettigt eller skall jag istället köra med den trådlindade lilla rackaren?
Sen undrar jag om någon vet om GA eller någon annan säljer Mundorfs "platta" att montera filtret på med tillhörande plastlock?
Dom rekommenderar också att man skruvar fast spolarna med polyamidskruv. Är detta ett bra sätt?
Mvh/Mats 'There's a method to my madness' |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/07/22 : 23:07:34
|
Jag skulle utan tvekan köra med den trådlindade lilla rackaren.
Å skulle jag inte göra det och seriekoppla motstånd så skulle jag köra med ett lagom antal av elfas 2W metallfilmsmotstånd som var parallellkopplade för lägsta induktans.
-The world is my oyster... |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/07/22 : 23:16:41
|
Jo, det blir nog en "vanlig spole" där.
Är inte bra trådlindade motstånd bättre än metallfilmsmotstånd? Dom jag tänkt köra med har dessa spec(som jag inte har riktigt koll på vad dom betyder!):
10 Watt Wirewound 1% Tolerance Overload: 10 Times rated wattage for 5 seconds Temperature Coefficient: 1.00 Ohm to 8.06 Ohm < ± 50 ppm/°C 10.00 Ohm to 221.0 Ohm < ± 20 ppm/°C Dielectric Withstanding Voltage: 1000 VAC
Läs gärna här och kommentera: http://www.northcreekmusic.com/OHMITE.html
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/07/22 : 23:28:47
|
Nu vet jag inte vad de där motstånden kostar i Sverige men troligen blir det billigare med de från Elfa. Att temperaturkoefficienten är något högre är inte så mycket att bry sig om eftersom den är generellt ännu högre hos elementen...
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/07/22 : 23:39:51
|
Nej, så billiga är dom inte då jag måste beställa dom från USA(ihop med lite annat också såklart) Men inte heller Elfas alternativ är ju billigt då man måste paralellkoppla rätt många(5 minst?) för att uppnå tillräcklig effekttålighet. Men sett över hela filterkostnaden så är ju motstånd billiga!
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/07/22 : 23:56:31
|
Visst. Motstånd är billiga.
Men i spolefallet är de dessutom relativt onödiga då spolen i sig är förmodligen ett linjärare motstånd då temeperaturkoefficeienten är troligtvis linjärare och dessutom så är spolen mer termiskt stabil. Att använda låginduktiva motstånd i serie med en spole känns ju lite, ahurm, onödigt så där behöver man inte bekymra sig. Är det mikrofoni som är det man oroar sig för så kan man alltid gjuta in spolen i lite epoxy eller åtminstone placera filtret utanför lådan.
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/07/23 : 00:09:23
|
Jag oroar mig för allt! Eller snarare är det kul att optimera saker som kanske inte behöver optimeras..... Nu har jag ju sån tur att Mundorf har ju luftlindade spolar med "backlackstråd" som inte är så dyra(0,39mH/0,71mm kostar 2,75 Euro). Nej, det där med motstånd i serie med en för stor spole verkar ju helt rubbat! Nerlagt!
Vad tycker du om Trafo eller "Nollohms"-spolar i serie med basen i en trevägare? (sänker DCR)
 |
|
|
Topic  |
|