Är det någon som har testat en kul dumhet och har mtrl som klarar det? Syftar på att mata högtalaren direkt med växelspänning.. med en 8ohms högtalare behöver den väl klara 1840 watt, kylning får den väl eftersom det är växelspänning (50hz)
Cervin Wega brukade väl dema sina bilbasar med att koppla dem till direkt till nätet (i USA dock), men i Sverige vet jag inte riktigt. Måste vara en attans så effekttålig högtalare bara
Vet att vissa av misstag råkat koppla in högtalarna i väggen! -Det gör de nog inte om...
Tror att det var någon på forumet (om jag minns rätt) som hade kopplat högtalarkablarna till en vanlig nätkontakt för att det skulle bli lättare att koppla in och ut när han DIY:ade.
Är det någon som har testat en kul dumhet och har mtrl som klarar det? Syftar på att mata högtalaren direkt med växelspänning.. med en 8ohms högtalare behöver den väl klara 1840 watt, kylning får den väl eftersom det är växelspänning (50hz)
Tror jag är trött.. men det var en lite kul idé.
perry,
Testade detta (ofrivilligt) med ett par JBL 18-tummare för några år sedan. Elementen höl helt mirakulöst!
Jag har kört flera högtalare via enbart transformator i nätuttaget, och det slutade i att jag brände en säkring på ena transformatorn. Den började ryka o lukta konstigt Kör man direkt ur väggen och får ut cirka 30A och 220V, får man ju "hyggliga" 6600watt, bara sådär liksom...
Vet att vissa av misstag råkat koppla in högtalarna i väggen! -Det gör de nog inte om...
DasKapital den lilla olycksfågeln var glad i hågen när hans slutsteg hade kommit.... Dock så hade (om jag uppfattat det rätt) steget byggts av en mer eller mindre AMATÖR. Vilket ledde till kortslutning i likriktaren, en konstig lukt från elektroniken och fastsvetsade koner......