HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kontakter, hur mycket påverkar kvaliten ljudet ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7383 Posts

Posted - 2013/04/01 :  21:16:06  Show Profile Send FBK a Private Message
Det verkar poppis att diskutera kablars betydelse,ström, och oskärmad eller skärmad strömkabel så jag började fundera på det här med kontakterna. Dvs. är det lönt köpa Rodium kontakter, Guld kontakter eller bara billigaste sort när man inte köper färdigterminerade kablar.
(Finns ju tillverkare som säljer oterminerade kablar på lösmeter)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/04/01 :  21:57:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Utan att ha en bestämd åsikt vill jag nog ändå fram hålla att det här ämnet säkert är ordentligt genom lyst i tidigare forum trådar.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1800 Posts

Posted - 2013/04/01 :  22:13:29  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Man får prova själv vad man tycker, jag kör Furutech, tycker de andas mekanisk stabilitet, hade någon jämförelse minns jag mot Neutrik terminering på likadan kabel, det blev grynigare med den, som att den adderade en liten hinna som försämrade insynen i musiken.

Jag skulle dock aldrig köpa deras dyraste modeller, även de billigare är gedigna.

Icke homogena signalpassager skall man vara noga med, det oxiderar om trycket är otillräckligt eller om överföringsytan är alltför liten.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7383 Posts

Posted - 2013/04/01 :  22:28:12  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja på Faktiskt.se är det säkert genomlyst, men här har jag inte läst något om just kontakternas betydelse så finns det någon eller kanske några som testat själva och gjort jämförelser så skulle det vara intressant att läsa om. Allmänna gissningar eller bestämda åsikter utan att ha testat själv osv hoppar jag gärna då det finns massor av sådana trådar överallt på olika forum och det ger liksom inte något att läsa utan då lyssnar jag hellre på musik.

Ps. Och Search funktionen verkar jag inte komma så bra överens med längre,står jämnt:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Full-Text Search is not installed, or a full-text component cannot be loaded.

/forum/search.asp, line 362

Go to Top of Page

DavidS
Member

391 Posts

Posted - 2013/04/01 :  22:29:45  Show Profile Send DavidS a Private Message
FBK, sök på google genom att lägga till site:hififorum.nu efter det du eftersöker.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7383 Posts

Posted - 2013/04/01 :  22:32:57  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Man får prova själv vad man tycker, jag kör Furutech, tycker de andas mekanisk stabilitet, hade någon jämförelse minns jag mot Neutrik terminering på likadan kabel, det blev grynigare med den, som att den adderade en liten hinna som försämrade insynen i musiken.

Jag skulle dock aldrig köpa deras dyraste modeller, även de billigare är gedigna.

Icke homogena signalpassager skall man vara noga med, det oxiderar om trycket är otillräckligt eller om överföringsytan är alltför liten.

Tack för svaret Stefan!
I mina lilla värld så borde även kontakterna påverkar ljudet, lika väl som kabeln så jag är nog inte ute på hal is när jag funderar kring detta.

Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/04/01 :  23:40:51  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message
Jo kontakter finns i olika modeller. De billigare har aningens fjuttiga metalldelar i anslutningarna varför de trots (?) godkännande för tex 16A blir rejält varma vid 10A. Intressant...
Inte fel att välja en lite dyrare mao.

Men jag tror att de flesta problem uppkommer med trafos, nätagg, spisar etc, samt framför allt, allt utanför huset.
Så i mina ögon - har man jagat det som ställer till det på insidan huset så hjälper inte världens bästa kabel mot vad som finns på utsidan. Speciellt inte i ett hyreshus.

//Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/04/03 :  12:40:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Nu fattade jag inte kopplingen till faktiskt.se, men om man däremot lite seriöst kollar en tabell över ämnens konduktivitet framgår med önskvärd tydlighet att rhodium är en något sämre leadre än t ex koppar och silver: TABELL.

Å andra sidan kan man ju köra med rhodium i sina kontakter och snipsa av högtalarkabeln motsvarande för att få identiskt resultat som om man körde med kopapr.
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2013/04/03 :  13:24:25  Show Profile Send Porta a Private Message
Rhodium är hårt och kemiskt inert. Borde vara bra egenskaper. Tror jag.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/04/03 :  15:02:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:
Jo kontakter finns i olika modeller. De billigare har aningens fjuttiga metalldelar i anslutningarna varför de trots (?) godkännande för tex 16A blir rejält varma vid 10A. Intressant...

Det mest spännande är väl hur du upptäckt detta? Har du väldigt kraftiga slutsteg?

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2013/04/03 :  18:33:27  Show Profile Send SW a Private Message
Allmänt så är min erfarenhet att oxid och beläggning på kontaktytor med följd att man får en förskjuten ljudbild är ganska vanligt. Även om båda ytorna är guldpläterade så kan det med tiden bildas beläggning på kontaktytorna. Det är det absolut vanligaste och enda problem jag haft med kontakter och det gäller både lågnivå och högtalarkontakter.

S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000