| Author |
Topic  |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/22 : 08:47:37
|
Är det nån som kan tipsa var man kan lämna in en Denon DVD 2930?
Helst i södra Mälardalen, men jag kan väl åka en bit också.
De får gärna vara tillförlitliga och humana i prissättningen.
Spelaren som jag just har köpt begagnad har ibland tagit god tid på sig att läsa in SACD Hybrider. Alla andra skivor går hyfsat fort att läsa in.
Någon som har förslag på vad som ev behöver göras? Service, justering, rengöring, eller rent av laserbyte? Fast med tanke på att den spelar alla andra skivor utan problem och även SACD hybriderna utan problem när den väl läst in skivan, borde det väl inte vara nåt fel på själva lasern, eller!? Jag var nog lite snabb där. Det har hänt några ggr att det sporadiskt har låtit lite sprucket en liten stund, men sen är ok igen...
Tips och förslag emottages med största tacksamhet. |
Edited by - paradigm on 2013/04/22 14:38:38 |
|
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2013/04/22 : 09:04:34
|
Hifiklubben är väl ett säkert kort för Denon. -Kolla så att du har senaste mjukvaran i maskinen, då alla olika format är mjukvarustyrt med mer eller mindre framgång, det står i manualen hur man gör.
|
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/22 : 09:45:33
|
| Tusen tack för tipset!!! Ska genast dyka ner i "telefonkatalogen". Antar att jag behöver gräva fram en RS232 kabel innan jag kan ladda ner uppgraderingar, eller!? |
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/22 : 10:29:38
|
Nu har jag gått igenom manualen, men det står inget annat än att det är en "kontrollanslutning för systemutbyggnad." Sen hittar jag ingen RS232 kontakt på min laptop. Där finns emellertid flera USB kontakter, nätverkskontakt och HDMI plugg, samt en kontakt för extra skärm. Så jag ringde Hifiklubben, men dom har ingen annan uppdatering, än den som togs fram för att bättre ta hand om brända skivor, men det har jag ju inga problem med. Justering går inte för den justerar sig själv och om det kommit in damm, så rekommenderar dom laserbyte för 1500kr.
Nu vet jag inte om jag ska byta laserkitet nu, eller spela på den tills den inte längre läser in hybridskivor... Men det lutar nog till att jag väntar lite med bytet... Vem vet den kanske kryar på sig rent av... :-) |
 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2013/04/22 : 10:58:32
|
quote: laserbyte för 1500kr
Om du är lite händig med bl.a. lödpenna så byter du laser själv för några hundralappar. Öppna apparaten och läs av typbeteckningen på lasern. Sedan köper du en ny laser på ebay för några hundralappar. Har du lite tur behöver du inte ens kunna löda då lasern i vissa apparater kopplad med kontakter.
http://viewitem.eim.ebay.se/DVD--Laser-Head--Denon-2930--3930--SANYO--Philips-/250956586826/item
Edit: Länk bifogad |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
Edited by - Vox on 2013/04/22 11:00:37 |
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/22 : 12:24:35
|
Tusen tack för det tipset!!! Jo, jag är van att löda och pilla med smågrejor. Jag har ju byggt mina Hypexslutsteg själv. så det borde jag väl klara. Är det några koder som ska ställas/programmeras in efteråt?
Det har också hänt här att ljudet låtit lite sprucket när skivan börjar spela och efter en liten stund försvinner det och låter bra... Kanske att det hänger ihop med lasern!? Sånt har jag ingen koll på. Vad är vanliga felsymptom när lasern börjar ta slut? Kan det gå gradvis med div krångel och intermittent "sprucket" ljud, eller dör den plötsligt av "hjärtinfarkt"?
Om jag beställer en sån laser som du länkat till, så behöver jag ju inte heller åka iväg med apparaten, plus att jag är stensäker på att lasern verkligen är bytt. :-) När jag får många år sedan lämnade in min Sony XB 940 för att den krånglat lite några ggr, sa dom att de bytt laser, men jag är inte så säker på att det verkligen skedde, för de kunde inte uppbringa den gamla lasern, plus att spelaren fortfarande inte var helt kurant efter "laserbytet"...
Än en gång, många tack för tipset!!!
PS: Har beställt en sån laser nu. DS |
Edited by - paradigm on 2013/04/22 12:56:15 |
 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2013/04/22 : 14:42:34
|
quote: PS: Har beställt en sån laser nu. DS
Lycka till och kom ihåg att meddela oss om "patienten" överlevde och tillfrisknade efter "operationen".  |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/22 : 14:51:06
|
Asbelut!
Har du nån kläm på hur laserfel kan/brukar bete sig? |
 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2013/04/22 : 16:34:16
|
| Innan jag bytte laser i min cd-spelare var det vissa skivor som den inte "hittade" och på vissa "hoppade nålen". Efter operationen funkar den klockrent. |
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/22 : 17:28:20
|
Ahhh, det talar ju för att "operationen" borde genomföras ganska skyndsamt. Sen återstår bara att försöka ta reda på om det sporadiskt lite "spruckna" ljudet, särskillt på kall maskin, också kan härledas till laserproblem... När spelaren väl är varm, har jag hittills iaf inte hört några problem med ljudet. |
 |
|
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2013/04/22 : 17:45:40
|
| jag tror inte att du botar några av de sympton du räknar upp genom att byta laser i maskinen, en laser läser bara skivan, meddela gärna när du har genomfört bytet. |
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/22 : 19:04:59
|
Har hittat en servicemanual på spelaren och ser där att den har dubbla höljen och att det förmodligen blir ganska pilligt att plocka isär den för att komma åt laserenheten. Än har jag inte sett nåt som ger en fingervisning ifall kablarna är lödda eller har kontakter.
Men jag ska självfallet berätta hur det gått, men först måste jag få hem lasern.
Visste du nåt om det behöver programmeras nåt efter bytet? Har sett att det finns en hel del testprogram och en massa koder som jag ännu inte satt mig in i och kanske inte ens förstår riktigt...
Har bytt laser en gång på en Sony PS1 och det var ju inga större konstigheter, så jag hoppas att det är plug and play här också. |
 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben

9106 Posts |
Posted - 2013/04/22 : 19:13:40
|
Har bytt på en DVD3910 en gång och det var plug and play.Kolla bara om det sitter en "transportsäkring" i form av en lödplutt över 2 st punkter. Annars så ska det funka direkt. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/22 : 20:58:34
|
Tack för tipset och informationen! Ska man löda bort "pluttarna" ungefär som när man ska löda loss en transistor från ett kretskort? Finns det typ någon färgmärkning som visar var man ska löda, om man ska löda, eller ger det sig på ett naturligt sätt? |
 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben

9106 Posts |
Posted - 2013/04/23 : 00:09:37
|
Så här ser släden ut i 3910 som jag köpte på ebay.

Och här är de 2 plupparna,bredvid den vita kontakten.Ta tennsug eller avlödningsfläta så får du bort tennet.
 |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/23 : 08:41:25
|
Ahhh, många tack för bilderna! På bilderna ser det ut som att kablarna ansluts i den vita kontakten bredvid lödpluttarna... Var det bara att lirka loss "locket" lite växelvis på var sida med två små platta instrumentmejslar och sedan trycka tillbaka locket över flatkabeln, så att den kläms fast igen?
Jag antar att det ger sig, hur jag får loss lasern från stängerna för att kunna byta laserenheten, eller är det nåt speciellt att tänka på där!?
Tacksam för varje liten skärv av information som kan underlätta bytet och inte minst för att undvika att jag förstör grejorna. |
 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben

9106 Posts |
Posted - 2013/04/23 : 10:47:39
|
Ja det är bara att vicka på ändarna på kontakten. Om det är själva laserenheten du köpt så sitter det 2st skruvar i plåtbiten i änden på stängerna,tror det ska räcka med dom. Annars så ger det sig. |
|
 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2013/04/23 : 10:49:33
|
| Kom ihåg att dokumentera hur den befintliga lasern sitter monterad och inkopplad innan du tar bort den. |
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/23 : 13:13:40
|
| Tusen tack för råden! Ska ta bilder på hela processen, så kanske det kan bli en laserbytartråd av det hela, samtidigt som jag själv ser vad jag har gjort och var/hur grejorna sitter. |
 |
|
| |
Topic  |
|