Har ett par Kappa 90 som som skorrar i 10"arna i ena högtalaren. Fick tips av en kille att det kan vara viktringen innanför domen som lossnat. Hur går jag lämligast tillväga för att kolla det? Skära loss domen över talspolen men en vass skalpell? Om de är lösa, är det bara att lägga på plats och limma? Vilket lim?
Nya element kostar 950kr st och jag behöver 2st. Detta får ju ställas i relevans med.
Nu har jag monterat lös elementen så jag kan inte göra det testet. Men om jag trycker konen innåt nu så hörs det att det skrapar så ja tror något har blivit betydligt för varm. Hade lite hjälp av en kamrat på en fest för ett tag sen som spelade alldeles för högt med dem. Jag skar loss domen man kan inte se att viktringen sitter löst. På ena elementet syns det tydligt att plasten påp talspolen skaver mot magneten. På det andra är det svårare att se men det låter som något är löst i dem om jag skakar på dem. Kanske är lika bra att beställa nya element på en gång? LN-högtalarservice tar 950kr st. Går det hitta billigare tro?
Lätt skorrande när man spelar eller trycker konen lätt in är oftast pga talspolen. Omkoning är ett alternativ men då ska man hitta rätt kon vilket i ditt fall inte är det lättaste. Nytt element låter som rätt lösning.