HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är en B&O Cord 2000 värd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2013/08/06 :  13:58:59  Show Profile Send U1 a Private Message
Vad är en B&O Cord 2000 värd? Tonhuvuden är slitna, vad är värdet om de är bytta mot obytta för en maskin i bra skick, 1 ägare?

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2013/08/06 :  17:03:37  Show Profile Send lennartj a Private Message
Tråkigt med slitna tonhuvuden.
Kanske jag är ute och cyklar, men jag misstänker att chansen att hitta en uppsättning obegagnade utbytestonhuvuden någonstans är minimal.
Om de finns och det är en komersiell reservdelshandlare kan de mycket väl kosta över tusenlappen.
Sedan gäller det att hitta någon som fortfarande lever, har kompetensen, instrumenten och testband som ännu är användbara och trimma in tonhuvudsvinklarna.
Om det inte är en pensionär som råkar ha egen utrustning hemma och gör jobbet nästan för skojs skull räcker nog inte en tusenlapp för att få det gjort.
Din Beocord 2000 är väl ungefär 45 år gammal?
Jag har själv en Beocord 1500 som förutom mixerpult och förstärkare är ganska likvärdig som avspelningsmaskin. Med måttligt slitna tonhuvuden värderar jag den till 500 kr och kanske det dubbla för 2000-modellen för att den är mycket snyggare.
Om du också har en sen modell med dubbel uppsättning avspelningshuvuden, både 2- och 4-spårs, är det ju plus i kanten för någon som ska digitalisera rullband.
Förutom den finessen är det inte mycket som talar för en gammal Beocord. Alla anslutningar har DIN-kontakter så man behöver adapterkablar för att ansluta den till modern utrustning, och DIN-standardens signalnivåer är mycket lägre än dagens, vilket kan orsaka anpassningsproblem och brus.

Hur är drivremmen förresten?
Har du en snabbspolning som är värd namnet?
Om tonhuvudena är så utslitna att de måste bytas blir min krassa värdering under 0 kr.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2013/08/07 :  10:42:41  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Kolla med Helmer http://www.hmaudio.se/ han kanske kan få fram något.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000