lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2013/08/06 : 17:03:37
|
Tråkigt med slitna tonhuvuden. Kanske jag är ute och cyklar, men jag misstänker att chansen att hitta en uppsättning obegagnade utbytestonhuvuden någonstans är minimal. Om de finns och det är en komersiell reservdelshandlare kan de mycket väl kosta över tusenlappen. Sedan gäller det att hitta någon som fortfarande lever, har kompetensen, instrumenten och testband som ännu är användbara och trimma in tonhuvudsvinklarna. Om det inte är en pensionär som råkar ha egen utrustning hemma och gör jobbet nästan för skojs skull räcker nog inte en tusenlapp för att få det gjort. Din Beocord 2000 är väl ungefär 45 år gammal? Jag har själv en Beocord 1500 som förutom mixerpult och förstärkare är ganska likvärdig som avspelningsmaskin. Med måttligt slitna tonhuvuden värderar jag den till 500 kr och kanske det dubbla för 2000-modellen för att den är mycket snyggare. Om du också har en sen modell med dubbel uppsättning avspelningshuvuden, både 2- och 4-spårs, är det ju plus i kanten för någon som ska digitalisera rullband. Förutom den finessen är det inte mycket som talar för en gammal Beocord. Alla anslutningar har DIN-kontakter så man behöver adapterkablar för att ansluta den till modern utrustning, och DIN-standardens signalnivåer är mycket lägre än dagens, vilket kan orsaka anpassningsproblem och brus.
Hur är drivremmen förresten? Har du en snabbspolning som är värd namnet? Om tonhuvudena är så utslitna att de måste bytas blir min krassa värdering under 0 kr.  |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|