| Author |
Topic  |
|
pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 01:50:09
|
Vad har ni for olika klassiska favoriter?
Sjalv ar jag mycket svag for Dvorak och da speciellt hans 8:e och 9:e symfonier...
Peter |
Detroit, Michigan |
Edited by - pesa on 2003/02/09 01:56:14 |
|
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 15:31:55
|
Hej pesa!
För min del är det Vivaldi "fyra års tider" en BIS inspelning och Teleman detsamma där.Den heter Teleman & Vivaldi dom kan jag njuta när jag vill koppla av. Sen har jag naturligvis Mozart där finns det många symfonier jag njuter av att lyssna på.
m.v.h/PO
|
|
 |
|
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 17:54:52
|
Min absoluta superfavorit genom tiderna är och förblir stravinskys Rite of spring (våroffer). Jag har en underbar tokdynamisk inspelning på clarity recordings som är hittils den snyggaste inspelningen som gjorts. (märk väl, enligt min egen smak)
Den bästa tolkningen står Eiji Oue för tillsammans med Minnesota Orchestra på reference recordings från 96, har lyfter upp de mystiska undertonerna i verket på ett underbart sätt... sen att man får med Firebird suite och The song of the nightingale på samma CD... heja!
// J
|
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 18:29:42
|
| Ann Sofie Mutter spelar Sibelius violinkonserter underbart, teknikmässigt perfektionistiskt och känslomässigt som en vulkanisk gudinna! |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 18:59:04
|
| Bach:allt! |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 20:00:20
|
| Debussy har otroliga klanger i sina verk, är man faschinerad av nästintill himmelska klanger kan jag rekomendera honnom..den sjunkande katedralen...inte så melodiöst men fantastisk musik. |
 |
|
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 20:29:37
|
AJ, där höll jag på att göra bort mig! 
Såklart är Mozarts Requiem något av ett totalt mästerverk både musikaliskt och konstnärligt sett! ... Man får inte missa denna utlimata pärla! |
 |
|
|
pesa

829 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 21:35:48
|
Visst finns det mycket harlig klassisk musik  .
Bach ar aven en av mina favoriter, Brumel! Varoffer ar ocksa kanon. Skall se om jag kan hitta den inspelning Du refererar till, ollilaboritories.
Andra favoriter i min samling ar Grieg, Morgonstamning (och hela Peer Gynt for den delen, I Bergakungens Salar --- Mumma!)
Peter |
Detroit, Michigan |
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 23:26:51
|
Annars har Yoyo Ma och Bobby Mc Ferryn gjort en heldel häftig och lättillgänglig klassisk musik! |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 23:39:59
|
quote: Originally posted by poman
Hej pesa!
För min del är det Vivaldi "fyra års tider" en BIS inspelning och Teleman detsamma där.Den heter Teleman & Vivaldi dom kan jag njuta när jag vill koppla av. Sen har jag naturligvis Mozart där finns det många symfonier jag njuter av att lyssna på.
m.v.h/PO
Är det den med Drottningholmsbarockarna på BIS. Den är skitbra! HAr du sett Svalanders årstidssamling (http://www.svalander.se/vivaldi.htm). Den är svår att slå. Jag älskar galna samlare som har hängt upp sig på något. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
nalle
Member

686 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 01:52:14
|
Bach`s Goldbergvariationer med GlennGould. |
Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna? |
 |
|
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 08:16:53
|
Det stämmer BIS har många bra inspelningar av olika verk mycket dynamiska sådana.Hmm galen det är man nog lite, som lägger ner massa pengar på stereoprylar och skivor men kul har man allt.
/PO
quote: Originally posted by divander
quote: Originally posted by poman
Hej pesa!
m.v.h/PO
Är det den med Drottningholmsbarockarna på BIS. Den är skitbra! HAr du sett Svalanders årstidssamling (http://www.svalander.se/vivaldi.htm). Den är svår att slå. Jag älskar galna samlare som har hängt upp sig på något.
|
|
Edited by - poman on 2003/02/10 09:04:31 |
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 10:19:20
|
1. JS Bach 2. JS Bach 3. JS Bach |
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 13:33:32
|
->brumel, nalle och B Peter: Håller fullständigt med!!!!
Musikens bibel bär namnet "Die Kunst Der Fuge"...
Visste ni att JS Bach (bland mycket annat) var den förste jazzmusikern?
Vanligen och vänligen /Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 13:42:16
|
"Visste ni att JS Bach (bland mycket annat) var den förste jazzmusikern?"
Njae, förklara gärna.  |
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 13:49:28
|
->magnuz: Analyserar man hans musik och tittar på ackordföringen och ackordsuppbyggnaden så är den skrämmande lik de som förkommer i jazzmusiken.
Jag har ganska precis börjat öva på en av hans (väldigt många) fugor och på sina ställen förkommer ackordsföljder som om de bara spelas tagna ur sitt sammanhang och utan melodi så låter de lite konstigt (inte alls särskilt "barockt") men spelas de däremot i sin helhet (med ackord före och efter och med melodierna) låter det underbart ljuvligt!!! Men sedan var han ju en mästare också...
/Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 14:18:53
|
Det var vanligt att man improviserade under 1700 och 1800 talen.
|
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 14:22:52
|
-Planeterna av Holst. -Roms Pinjer och Roms Fontäner av Respighi. -Tavlor på en utställning av Mussorgsky, orkestrerad av Ravel eller någon annan. -Scheherazade av Rimsky-Korsakov -Ma Mère l'oye och Daphnis et Chloé av Ravel. -Symfoni nr 7 av Sibelius -Symfoni nr 2 av Atterberg -Billy the Kid av Copland
|
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 14:23:35
|
Hela basackompanjemanget under barocktiden ("basso continuo") var improviserat, det enda som fanns nedtecknat var indikationer på vilken tonart man förde sig i... Det var bättre förr helt enkelt...
Sen är det ju inte många som kan improvisera fugor...  |
 |
|
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 18:46:06
|
Trevlig tråd 
Några godingar jag gillar.
Dvorak - Symfoni nr 9. Spelar gärna en Deccainspelning där Kirill Kondrashin dirigerar Wiener Philharmoniker. Den är från 1980, och även billig  http://www.iclassics.se/index.php?gotopage=area%2Fitem%3Beank%2F0028943070225
Lizt - Ungersk rapsodi nr 2 Har här en Deccainspelning av hög kvalitet med Montreals symfoniorkester ledd av Carles Dutoit. Hela skivan innehåller härliga rapsodier bla med Dvorak, Alfven, Glazunov och G Enescu. http://www.iclassics.se/index.php?gotopage=area%2Fitem%3Beank%2F0028945248226
Rachmaninov Gillar starkt hans musik! Föredrar framförallt Piano konsert nr 3 och här finns många inspelningar, men anser mig inte hittat den rätta än. Han har också ett Prelude i C-moll op 3 nr 2 för solopiano som bara inte får missas. Här kan jag rekomendera ännu en Deccainspelning med några år på nacken men som är fin ändå! Det är Vladimir Achkenazy på piano. Skivan innehåller för övrigt en rad andra preludier. http://www.iclassics.se/index.php?gotopage=area%2Fitem%3Beank%2F0028945248226
Klassisk musik får mig att koppla av, det lugnar ner en lixom. Det är underbart! 
/Mattias |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 22:34:20
|
quote: Originally posted by nalle
Bach`s Goldbergvariationer med GlennGould.
Ja, jag håller verkligen med. Det är nog den skiva som jag har lyssnat mest på under senaste månaderna. Den är funkar både till aktiv lyssning och att ha i bakgrunden när man jobbar. Lägg märke till hans underbara nynnande och taktstampande i bakgrunden. Vad han nynnar och stampar takten till är en gåta.
|
Oops! I did it again |
 |
|
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 22:56:09
|
Ta ett kliv bakåt till och lyssna på Carmina Burana.  |
 |
|
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 00:42:25
|
Bach! Chopin lär ha sagt: "Bach är all musiks början och slut"
Finns ju en del andra odödliga mästare och mästerverk också...Mozarts jupitersymfoni t.ex... |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 08:00:10
|
quote: Originally posted by Tank
Ta ett kliv bakåt till och lyssna på Carmina Burana. 
Menar du Carl Orffs verk? Eller den medeltida musiken? |
 |
|
|
pesa

829 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 19:25:53
|
quote: Originally posted by divander
quote: Originally posted by nalle
Bach`s Goldbergvariationer med GlennGould.
Ja, jag håller verkligen med. Det är nog den skiva som jag har lyssnat mest på under senaste månaderna. Den är funkar både till aktiv lyssning och att ha i bakgrunden när man jobbar. Lägg märke till hans underbara nynnande och taktstampande i bakgrunden. Vad han nynnar och stampar takten till är en gåta.
Hade ej spanat in denna skiva innan jag laste era inlagg...Var dock forbi en skivaffar idag och provlyssnade. Verkar fantastiskt lovande!!! Skall bli spannande att se hur det later hemma...
Peter |
Detroit, Michigan |
 |
|
|
pesa

829 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 19:28:01
|
quote: Originally posted by Tank
Ta ett kliv bakåt till och lyssna på Carmina Burana. 
Pjotre brukar kora Orff's Carmina Burana pa en Telarc-inspelning med Hagegard (fran Atlanta om jag inte minns fel). Mycket maffigt...
Peter |
Detroit, Michigan |
 |
|
Topic  |
|