HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vägghögtalare för 5-8000kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Laan
Member

90 Posts

Posted - 2013/09/11 :  18:39:28  Show Profile Send Laan a Private Message
Hej,

Är trött på mina stora golvhögtalare och vill ha något väggmonterat istället. Vad har ni för tips i området 5-8000kr? Ska man tänka på något speciellt när man vill ha dem på väggen?

Tänkte driva med en Sonus connect amp.

Tack på förhand!

//Laan

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/09/11 :  19:29:24  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Mitt tips är att titta på någon av DLS vägghängda modeller. Fick chansen att lyssna på ett par Flatbox Large hemma hos en bekant och trots storleken så lät dom riktigt bra. Tror dom kostar 5 - 6000:- paret.

Musik är livet
Go to Top of Page

Laan
Member

90 Posts

Posted - 2013/09/11 :  21:17:12  Show Profile Send Laan a Private Message
Ja, de verkar inte så dumma. De går inte ner så långt i frekvens dock.

Har själv tittat lite på Guru Junior, Sonus faber Venere wall, och Dali Mentor menuette.

Är det någon som har erfarenhet av Sonus och kraften/kvaliteten den har?

//Laan
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2013/09/12 :  09:38:09  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Vad då kraften? Högtalare har ingen effekt.Om detta är aktiva högtalare så är det förstärkaren i dem som har det annars är det en konstig fråga. Sonus Faber å andra sidan är ju väldigt fina högtalare de jag hört.mvhKristofer
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2013/09/12 :  10:06:48  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Tror trådskaparen menade sonos. :-)
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2013/09/12 :  15:09:10  Show Profile Send sopwith a Private Message
var själv inne på samma sak för ett tag sedan, kollade då över i princip hela Svenska marknaden (det lilla som finns) i spannet 3-32000 paret och provlyssnade massor.
Det slutade med att jag behöll mina golvare, eftersom:
-Ofta konstigt mullrande ljud med någon form av väggreflexer
-Pris kontra prestanda höll inte hela vägen, dyra lådor kunde låta bedrövligt
-Ofta små element och inget ljudtryck att tala om
-En bra subwoofer är ett måste
Framförallt tyckte jag att ljudet i det mesta jag lyssnade på inte matchade prislappen, vägghängda har en tendens att kunna kosta..av någon anledning?.
Men hade jag köpt några så hade det blivit DLS flatbox, näst största modellen, men lite lite dyra i förhållande till prestanda..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2013/09/12 :  18:32:10  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Framförallt tyckte jag att ljudet i det mesta jag lyssnade på inte matchade prislappen"

Precis min åsikt också.mvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2013/09/12 :  18:33:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Tror trådskaparen menade sonos. :-)"

Jo så kan det ju varit.mvhKristofer
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2013/09/12 :  18:45:30  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Guru kan nog ställas inpå vägg om den har dämpmatriel precis som INO.

Gå in på www.ljudochbild.se så har de ett nytt test på vägghögtalare, dock lite dyra.
Go to Top of Page

Laan
Member

90 Posts

Posted - 2013/09/14 :  09:02:34  Show Profile Send Laan a Private Message
Hej igen,

Sonos var det helt klart som jag tänkt skriva ovan :)

Sopwith och whiskyman, det var ju inte bra, men det är bättre att få den feedbacken från er nu än att inse det när man köpt massa saker! Ska förbi närmaste hifibutik idag och lyssna lite.

Mvh Lars

//Laan
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2013/09/15 :  10:28:25  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo för de skriver gärna i hifitidningar att "nya" högtalare eller som i detta fallet väggmonterat skulle vara bra men det gäller ju att ha ett öppet sinne och verkligen lyssna sig till vad man vill ha och inte vad som är rätt för andra.mvhKristofer
Go to Top of Page

chrilla
Starting Member

4 Posts

Posted - 2013/09/15 :  13:24:15  Show Profile Send chrilla a Private Message
Denna ska va bra enligt dom som hört den, vet dock ej vad den kostar, finns någon tråd på faktiskt.se om den.

http://acousticillusion.se/products/ovation/
Go to Top of Page

Laan
Member

90 Posts

Posted - 2013/09/15 :  15:18:37  Show Profile Send Laan a Private Message
Efter besöket i affären så var Dali Mentor LCR de bästa väggmonterade som de hadde.
Det slutade med att vi beställde en Sonos Connect och en NAD förstärkare som ska klara en rejäl golvhögtalare. Ska bli intressant att se hur våra B&W 683 låter med detta. Nästa steg blir kanske ett par nya golvare som tex Amphion Helium 520 eller Nad Mentor 5.

Vägghängt passar kanske bättre i köket? :)

//Laan
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2013/09/20 :  17:29:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja eller någon annanstans där vi inte har några direkta krav på hur det skall låta.Blev klart besviken när jag hörde ett par vägghögtalare senast och ställer mig därmed skeptisk till tidningar som hyllar detta. MvhKristofer

Edit: det skall "stå som hyllar"

Edited by - whiskyman on 2013/09/24 15:13:43
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2013/10/09 :  13:44:32  Show Profile Send Eriksson a Private Message
En vägghängd högtalare har den förtjänsten att väggen den lutar sig emot förstärker i stort sätt hela högtalarens Spl. Men I och med avsaknaden av de tidiga reflexerna blir en sådan här konstruktion oftast ganska platt och i viss mån därför på sätt å vis en smula omusikalisk.

Problemet är att vi behöver vissa väggreflexer för att musiken skall uppfattas musikaliskt rumsligt riktig.
Och det kan man åstadkomma även med en vägghängd konstruktion. Men då bör den göras på ett speciellt sätt, nämligen som en kil. På så sätt att ena halvan av elementet då kommer att smyga sig väldigt nära bakväggen. Men i och med att vi har gjort lådan som en kil kommer även en del av elementet att få ett visst avstånd till bakväggen. Och då kan vi ju i alla fall (hoppas) på att vi hamnar rätt vad det gäller de mera nyttiga reflexerna.

Det är nämligen så att en vägghängd högtalare ger ett väldigt lödigt, precist och kvick ljudbild, men den saknar oftast den mera rumsliga dynamiken, om uttrycket så tillåts.

En annan fördel med detta arrangemang är också att basgropen, som annars är ofrånkomlig i alla mera golvstående modeller helt försvinner. Det här beror helt enkelt på att direktljudet hamnar i mera med fas med reflexljudet istället för tvärtom.

Vad det gäller filtret till en sådan här högtalare, blir det oftast så att mellanregistret eller i alla fall den övre regionen av basen måste sänkas rätt så rejält, ty det är där vi har den känsligaste punkten vad det gäller filtreringen av ett sådant hör system.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/10/09 :  14:49:09  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tror du Eriksson att det är svårt att få ett system med vägghängd högtalare + subwoofer att fungera bra ihop? Det borde kunna vara en riktigt bra kombination, eller hur?

Edited by - Snutten on 2013/10/09 14:49:30
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2013/10/09 :  15:20:32  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Spontant svarat, inte om man gör den tillräckligt liten. Om sidosystemen begränsas till ca 100 hz eller så. Och därefter låter en subwoofer ta över jobbet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000