HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kubmätningar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/02/09 :  16:46:25  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag spanade in kubmätningen på Amplifix i H&M och fick en chock. Vafan är detta? 47ampere och en kub som ser ut som en skidbacke och dessutom ganska låg effekt som knappt orkar upp i 300W i 2ohm.
Jag trodde att en trafo på 900VA och kondingar på 120.000mF borde ge mer än det där. Nu förstår jag varför jag alltid har tyckt att Amplifixen har låtit lite märkligt, utan riktig pondus och lite ljust.

Jag är inte intresserad av den typiska diskussionen om att man inte ska mäta utan lyssna, däremot vill jag veta vad är det för "fel" man har gjort att stärkaren inte ger mera kraft än sådär? En sån fet trafo och alla kondingar kostar ju en del, man vill gärna att den lämnar mera kräm än sådär.

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/09 :  17:16:48  Show Profile Send marens a Private Message
Är det extra strömsvaga mosfet-transistorer i kanske? Beror nog mycket på konstruktionen också.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/09 :  17:18:01  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

Jag spanade in kubmätningen på Amplifix i H&M och fick en chock. Vafan är detta? 47ampere och en kub som ser ut som en skidbacke och dessutom ganska låg effekt som knappt orkar upp i 300W i 2ohm.
Jag trodde att en trafo på 900VA och kondingar på 120.000mF borde ge mer än det där. Nu förstår jag varför jag alltid har tyckt att Amplifixen har låtit lite märkligt, utan riktig pondus och lite ljust.

Jag är inte intresserad av den typiska diskussionen om att man inte ska mäta utan lyssna, däremot vill jag veta vad är det för "fel" man har gjort att stärkaren inte ger mera kraft än sådär? En sån fet trafo och alla kondingar kostar ju en del, man vill gärna att den lämnar mera kräm än sådär.

Förstår inte varför man bryr sig om dessa kuber, det är för sjutton
musiken som är viktigast, finns många med fantastiska kuber som låter som kattskit, så kom inte dragandes med sådana klyscher

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/02/09 :  17:32:11  Show Profile Send yalpa a Private Message
Larsho > men nu skrev jag ju att jag vill inte ha det svaret som du just gav! Dessutom var det du som kom med en klyscha, inte jag... Jag har inte kommenterat nåt på ljudkvalitén, utan enbart på kraften.

För mig kvittar det hur kubmätningen ser ut, men nu är stärkaren enligt mig inte så stark som den borde vara, klart att man börjar undra. De skryter med att den har en massa kondingar och trafo som en Boxholms-ost, då ska den lämna kräm därefter, eller hur? Vad är annars poängen med att skriva om allt det där och den är inte starkare än en HK670?

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/09 :  17:35:00  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

Larsho > men nu skrev jag ju att jag vill inte ha det svaret som du just gav! Dessutom var det du som kom med en klyscha, inte jag... Jag har inte kommenterat nåt på ljudkvalitén, utan enbart på kraften.

För mig kvittar det hur kubmätningen ser ut, men nu är stärkaren enligt mig inte så stark som den borde vara, klart att man börjar undra. De skryter med att den har en massa kondingar och trafo som en Boxholms-ost, då ska den lämna kräm därefter, eller hur? Vad är annars poängen med att skriva om allt det där och den är inte starkare än en HK670?

Jaja gör som du vill, om du vill döma saker & ting enbart enligt deras mätningskuber så gör så, för mig finns det viktigare kriterier

Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/09 :  17:36:09  Show Profile Send KennethS a Private Message
Håller med dej, en stark kun netyder också att den har massor av kraft i reserv för en bra dynamik. Då den orkar "pumpa" på när det behövs och ljudet får oftast ett "lugn" över sej meed mycket kraft.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/02/09 :  17:57:03  Show Profile Send yalpa a Private Message
Larsho > Men herregud, lugna dig lite! Det är väl ingen som dömmer ut Amplifix pga sin kub, jag är bara nyfiken på varför den ger förhållandevis lite ström när den är så enormt välutrustad. Man måste få undra hur saker och ting hänger ihop, jag antog att 900VA och 120miniF automatiskt ger ström som räcker till att avrätta fångar, tydligen så hade jag fel.

Hursomhelst jag ska låna grannens Amplifix och CDfix så jag kan uppdatera hörselminnet som är högst opålitligt. Saker som man tyckte lät ok för bara nån månad sen, kan man nu tycka låter mediokert. Detta beror väl på att den egna anläggningen utvecklas också hela tiden. Sen tycker man alltid att det låter bättre hos andra, gräset är grönare på andra sidan, jag fungerar så iaf. Därför är det snart dags att göra en ny provlyssning av Dynaudio 1,1 som jag tycket lät fantastiskt för ett år sen, blir kul att höra om man tycker det fortfarande nu när den egna stereon har utvecklats en del.

Edited by - yalpa on 2003/02/09 17:59:51
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/02/09 :  18:32:42  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Jaja gör som du vill, om du vill döma saker & ting enbart enligt deras mätningskuber så gör så, för mig finns det viktigare kriterier

Nu har du väl ändå missat nått

citerar en del av yalpas första inlägg (så kanske det klarnar)

quote:
Nu förstår jag varför jag alltid har tyckt att Amplifixen har låtit lite märkligt, utan riktig pondus och lite ljust.

Mätningen verifierar alltså något som yalpa tidigare hört eller snarar han undrar om det kan hänga ihop på det viset, att du inte tror det är dock uppenbart.

Den verkar inte passa till att driva låg ohmiga högtalare, den kan dock likväl vara ypperlig att driva mer normala högtalare.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/02/09 :  18:45:10  Show Profile Send yalpa a Private Message
Precis...jag har tyckt att den lite ljust etc. Jag trodde att det berodde på att den var "inställd" att göra det, men nu efter att ha sett kuben så blev jag lite fundersam. Detta innebär dock inte att jag tycker att den suger, jag är faktisk spekulant på den och en cd-fix. Men nu lutar det åt att jag behåller min Linn Classik och försöker fixa ett rejält slutsteg istället. Jag vill absolut inte ha nåt som ger mindre än 100amp och under 150w dynamiskt, gör den det då ska den åtminstonde dubbla effekten hela vägen ner, ingen skidbacke! Samtidigt måste steget låta bra också, men nåt beggat för 10-15 lök ska man ju kunna gräva fram. Jag gillar när det låter bra och med full kontroll.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/02/09 :  19:15:31  Show Profile Send mag a Private Message
Dom hade en McCormack DNA-1 på hificonsult för 15000 för ett tag sedan borde gå att pruta en del på den om den är kvar.

specad till 2x150 i 8 ohm men steriophile uppmätte ca 2x180 w och dubblar nästan ner till 2 ohm.

Jag har 2 st själv, och gillar dom jag har dock ej jämfört dom direkt mot nått annat. Så kan du så prova dom själv, skall enligt recensionen i steriophile låta ungefär som Krell KSA.

//Magnus

Edited by - mag on 2003/02/09 19:18:56
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/09 :  19:31:31  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by mag

quote:

Nu har du väl ändå missat nått

citerar en del av yalpas första inlägg (så kanske det klarnar)

quote:
Nu förstår jag varför jag alltid har tyckt att Amplifixen har låtit lite märkligt, utan riktig pondus och lite ljust.

Mätningen verifierar alltså något som yalpa tidigare hört eller snarar han undrar om det kan hänga ihop på det viset, att du inte tror det är dock uppenbart.

Den verkar inte passa till att driva låg ohmiga högtalare, den kan dock likväl vara ypperlig att driva mer normala högtalare.

Nej då jag har inte missat något

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/09 :  19:34:03  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

Precis...jag har tyckt att den lite ljust etc. Jag trodde att det berodde på att den var "inställd" att göra det, men nu efter att ha sett kuben så blev jag lite fundersam. Detta innebär dock inte att jag tycker att den suger, jag är faktisk spekulant på den och en cd-fix. Men nu lutar det åt att jag behåller min Linn Classik och försöker fixa ett rejält slutsteg istället. Jag vill absolut inte ha nåt som ger mindre än 100amp och under 150w dynamiskt, gör den det då ska den åtminstonde dubbla effekten hela vägen ner, ingen skidbacke! Samtidigt måste steget låta bra också, men nåt beggat för 10-15 lök ska man ju kunna gräva fram. Jag gillar när det låter bra och med full kontroll.

Så du påstår på fullt allvar att en Linn Classic skulle driva
högtalare bättre än S.A.T, jösses, ja då är det väl bara att
rusa iväg och köpa en Classic och slänga ut sin amplifix för den
verkar mest vara skit

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/02/09 :  19:57:31  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag har god lust att replikera med en massa spydigheter nu, du har ju upprepade gånger misstolkat det jag har skrivit, men jag ids inte nu på söndagkvällen. Läs igen vad jag har skrivit, ids inte upprepa mig in absurdum.

Är du själv Amplifix-ägare eller vad är orsaken till denna blinda försvar
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:00:28  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by mag

Dom hade en McCormack DNA-1 på hificonsult för 15000 för ett tag sedan borde gå att pruta en del på den om den är kvar.

specad till 2x150 i 8 ohm men steriophile uppmätte ca 2x180 w och dubblar nästan ner till 2 ohm.

Jag har 2 st själv, och gillar dom jag har dock ej jämfört dom direkt mot nått annat. Så kan du så prova dom själv, skall enligt recensionen i steriophile låta ungefär som Krell KSA.

Tack för tipset, jag har först tänkt att kolla upp ett riktigt budget-allternativ i from av rotel rb-991. Den går ju att sälja igen utan förlust om den låter för dåligt.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:02:09  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

Jag har god lust att replikera med en massa spydigheter nu, du har ju upprepade gånger misstolkat det jag har skrivit, men jag ids inte nu på söndagkvällen. Läs igen vad jag har skrivit, ids inte upprepa mig in absurdum.

Är du själv Amplifix-ägare eller vad är orsaken till denna blinda försvar

Tycker bara det är trist när folk spyr ut en massa skit utan ha ordentligt under fötterna

Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:06:10  Show Profile Send DasKapital a Private Message
quote:

Tack för tipset, jag har först tänkt att kolla upp ett riktigt budget-allternativ i from av rotel rb-991. Den går ju att sälja igen utan förlust om den låter för dåligt.

Ett RB-991 har jag haft. Det hade både bra och dåliga sidor. Kraften och kontrollen i basen var vidunderlig och mitt Pass-steg med nypris på över 30kkr får lugnt se sig besegrad i det avseendet.

Dock tyckte jag att ljudet var lite "grått" i diskant och mellanregister. Jag skulle nog vilja ha lite mer attack och "kristallklang" i diskanten.

Skaffar jag någongång basmoduler är RB-991:an mitt första val som förstärkeri för dem...

Ino Audio for life
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:06:15  Show Profile Send mag a Private Message
quote:

Varför påstår du då att yalpa bara dömer saker efter mätningar då

När det tydligt framgår att så inte är fallet om man läser första posten.

Tar du åt dig personligt när någon klagar på SAT och inte tycker det är bäst

//Magnus

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:10:28  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by mag

quote:

Varför påstår du då att yalpa bara dömer saker efter mätningar då

När det tydligt framgår att så inte är fallet om man läser första posten.

Tar du åt dig personligt när någon klagar på SAT och inte tycker det är bäst

Det är ju tur att det finns människor som sitter inne med
alla svaren

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:12:19  Show Profile Send n/a a Private Message
*lol*

Dagens tråd!

ursäkta....

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:15:27  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det var du som började använda en otrevlig ton och läsa bara delar av mina inlägg. Får man inte ställa frågor om produkter utan att bli påhoppad direkt?

Klart att jag inte har tillräckligt under fötterna, därför frågade jag hur Amplifixen var byggd, vad de har prioriterat. Det finns andra tillverkare som kan få ut 2x200W med samma trafo och kondingar, undrade om Amplifix vann nåt i ljudkvalité på att hålla effekten nere. Eller det kanske finns andra orsaker bakom detta? Är man intresserad av att köpa en stärkare så måste man ju få ställa frågor utan att alla blir sura. Men jag kanske ska fåga säljaren, han är elektroingenjör, kan kanske ge en vettig förklaring utan att skälla ut mig.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:16:30  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by Ranefjord

*lol*

Dagens tråd!

ursäkta....

Ja, så tokigt det kan bli ibland...gäller dock att behålla lugnet.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:18:48  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Det är ju tur att det finns människor som sitter inne med
alla svaren

Nu blev det fel igen frågorna måste du ju mena

//Magnus

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:21:20  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by DasKapital

Ett RB-991 har jag haft. Det hade både bra och dåliga sidor. Kraften och kontrollen i basen var vidunderlig och mitt Pass-steg med nypris på över 30kkr får lugnt se sig besegrad i det avseendet.

Dock tyckte jag att ljudet var lite "grått" i diskant och mellanregister. Jag skulle nog vilja ha lite mer attack och "kristallklang" i diskanten.

Skaffar jag någongång basmoduler är RB-991:an mitt första val som förstärkeri för dem...

Det där med basen lät bra, mellanregister å diskant är bara för fjollor. Classiken låter faktiskt lite ljust (kanske pga. att den är för klen) dock aldrig (!) vasst, så då kanske Roteln blir en pefekt kombination och billig också!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/02/09 :  21:01:36  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Grabbar ni får nog sälja era väljudande steg och slå till med Lab Slutsteg (PA) eller liknande! Blir bra kräm!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/02/11 :  22:22:49  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
...ja då är det väl bara att
rusa iväg och köpa en Classic och slänga ut sin amplifix för den
verkar mest vara skit

Man började faktiskt misstänka att du anv 1st sådan

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2003/02/11 :  22:27:52  Show Profile Send TiGgR a Private Message
Intressant att se en trångsynt människa slå ner på någon annan om och om och om igen när det uppenbarligen är han själm som inte förstår tidigare inlägg och fortfarande står på sig när någon upplyser honom om sitt misstag...

Vill bara säga att NAD C300 har den grymmaste kubmätningen jag skådat!!! (om man väger in specen på 2*25)

Själv skulle jag vilja ha en kubmätning utförd på mina Mcintosh MC7100 som låter riktigt bra men som har förhållandevis lite komponenter i sig om man ser till dom 2*100W som det ska vara...
1500:- + moms o frakt tar Audiograph AB för att göra en mätning vilket jag tycker är lite för mycket för att stilla min nyfikenhet!

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000