HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ska man sälja skräpet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Padraig
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/02/09 :  23:54:41  Show Profile Send Padraig a Private Message
Jag har några frågor som jag hoppas få svar på.
Jag antar att det är fler än mig på detta forum som använder liknande grejjer och därför skulle det vara intressant att höra hur ni uppfattar problemet.
Först och främst min anläggning:

NAD C350 (förstärkare)
NAD C541 (cd)
B&W DM601 S3 (högtalare)
Högtalarkabel Supra Ply 3.4
Signalkabel Van den hul

När jag köpte anläggningen för ca 2år sen hade jag precis som nu inte speciellt högt ställda krav. Eftersom att musik är mitt största intresse tyckte jag att det kunde var kul att handla seriösa och någolunda bra grejjer.
Vad är då problemet?
Jag upplever det som att högtalarna inte vill "släppa ut" musiken i rummet. Det känns som att musiken stannar kvar i högtalarlådarona.
Jag vill att hela mitt rum ska fyllas av musik, men som det är nu är ljudet helt två-dimensionellt och stereobilden väldigt liten.
Kan inte blunda för detta längre.
Varenda billig kompaktstereo jag hört, ja till och med min tv-apparat gör detta mycket bättre.
Jag har provat att flytta om högtalarna på alla möjliga sätt utan någon förbättring. Har även testat anläggningen i sommarstugan med samma resultat.
Jag måste också nämna att jag testat grejjerna med Wharfedales golvhögtalare Emerald 97 med precis samma fenomen - musiken "gömmer sig" inne i högtalarlådorna.
Vad ska man då göra?
Eftersom att jag bor på en mindre ort har jag inte möjlighet att åka till olika hifi-butiker och provlyssna.
Men jag antar att det är fler av er som använder Nad-elektronik och högtalare från Bowers&Wilkins. Ska jag behöva byta högtalare igen?
Eller är det NAD-stärkaren som sabbar ljudet?
Vilka högtalare använder ni tillsammans med NAD's C-serie?
Vore tacksam för goda råd. Som läget är nu vill man knappt slå på stereon.

Måste också nämna att riktigt bra inspelningar från senare år kan låta riktigt bra (som exempel kan jag nämna Mary J Bligdes senaste).
Men många andra inspelningar låter bara föra dåligt.
Ska bli intressant att höra era synpunkter.
/Padraig

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/02/10 :  00:07:29  Show Profile Send andar a Private Message
Varför inte pröva nytt kablage.....

Jag själv var skeptisk till att kablaget kunde göra mycket med ljudet och körde ett tag på ett par billiga Tara Labs signal och högtalarkabel. Sedan en polare tipsade om RG62 så var man ju bara tvungen att försöka, det är ju RUSKIGT billig kabel från ELFA!!!!!!
Och allt motstånd till olika kablage och de diskussioner som förts här på forumet bara släppte, kände mig aningen korkad som inte testat byta kablar innan.

Sedan tog jag tag i saken, fastnade för Kimber och nu har jag 8TC som högtalarkabel. Denna mycket enkla förändring gjorde att ljudet helt plötsligt bara blommade ut!!!!!!!
Jag som suttit och väntat på att högtalarna skulle spela in sig blev förvånad, insåg fakta och är nu öppen för alla möjliga tweak.......

Så mitt tips, testa byt kablaget!!!!!!!!!!

Får väl även tipsa om RG62 som är enligt mitt tycke det mest prisvärda på marknaden idag....

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/10 :  00:12:30  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tror att det är högtalarna som är den del i anläggningen som inte är lika bra som resten. Svårt att rekommendera något, särskillt när du inte har så bra möjligheter att provlyssna. Jag skulle nog rekommendera att köra som du har så länge. Det är definitivt inga dåliga saker du har.

Det du hör som att musiken inte lämnar högtalarna eller hur det nu var beror antagligen mest på inspelningarna, de flesta inspelningar lyckas inte med den där illusionen om att musiken förflyttas rakt in i rummet. Vissa klarar det men det är svårt att göra bra inspelningar. Ett sämre, mer färgat ljud från TV:n eller ett dåligt stereopaket brukar göra tillräckligt med omväxling för att det ska liva upp det hela lite. Det ger lite liv och karaktär på dåliga inspelningar för stunden men är bara tröttsamt i längden, allting låter ju "likadant". I en bra anläggning låter tråkiga inspelningar tråkigt och bra inspelningar bra.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/10 :  00:15:38  Show Profile Send Larsho a Private Message
Håller med, byt kabel till Kimber 8 TC så kommer
du att märka skillnad, till en rimlig peng dessutom

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/10 :  00:24:02  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Citat:
Varenda billig kompaktstereo jag hört, ja till och med min tv-apparat gör detta mycket bättre.

Om detta verkligen stämmer, kan jag inte komma på något annat än att du fått högtalarna i motfas. Hoppas du inte tar detta som en förolämpning. Kanske har du själv skruvat ihop högtalarsladdarna, men även en affär skulle kunna göra en miss på detta. Prova att byta svart mot röd på ena högtalaren.

Det kan också hända att dina anspråk är mycket högre än du tror. Att få en riktigt bra tredimensionalitet i ljudet är dyrt.

Kan kanske också vara kablaget. Ibland, om man har tur kan man få ljudet att släppa ut på ett helt annat sätt. Men Supra Ply borde inte vara så dålig att det leder till helt sunkigt ljud.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/10 :  00:26:51  Show Profile Send marens a Private Message
Kablar är säkert systemberoende. I min anläggning blir det ingen skillnad när man byter kablar, det låter precis lika bra ändå. Jag kör med RG62 som signal och Silspeak högtalarkablar(ska vara helt fantastiskt bra kablar säger de flesta som provat och jag håller med, de låter säkert perfekt), men gör man en A/B jämförelse med ett par 2.5mm clas ohlsson så hörs det ingen som helst skillnad. Det kanske är så att mina högtalare och förstärkare är så pass bra att de inte påverkas av vilken kabel man använder. Så när det gäller kablar, testa själv innan du köper något.

edit: Anders47 har den bra poäng. Felkopplade högtalare låter alltid kasst, det låter som att ljudet går rakt genom huvudet. Kontrollera polariteten på högtalarkablarna. Håller dock inte med om att 3D är ett dugg dyrt ur ett slutkonsumentperspektiv, däremot är det ruskigt inspelningsberoende. Det är inspelningarna som skapar 3D-känsla eller inte. Blir det 3D känsla på precis allt så är det något fel på anläggningen.

Edited by - marens on 2003/02/10 00:43:46
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/10 :  00:38:57  Show Profile Send Conan a Private Message
Om det ska finnas en rimlig chans att ge dig mer precisa råd vore det bra med lite mer informatiom om hur ditt lyssningsrum ser ut och hur du har ställt upp anlggningen:

* Hur stort är rummet där du lyssnar (BxHxD)?
* Hur brett har du mellan högtalarna?
* Sitter du mitt emellan högtalarna när du lyssnar och hur nära sitter du?
* Hur högt upp är högtalarna (stativ t.ex.)?
* Hur är rummet inrett (lite eller mycket möbler, mattor på golvet, srora fönster o.dyl.)?
* Upplever du lyssningen som att det är ett "hål i mitten" eller att ljudet är oprecist på annat sätt? Förklara så bra du kan!
* Har du testat att byta plats på plus respektive minus på den ena högtalaren, för att avfärda fasfel?
* Har du testat att lyssna på dina skivor på en "rimligt bra" anläggning (t.ex, hos en hifi-handlare eller en kompis) och hur lät dina plattor då?
* Har du hört dina B&W (eller liknande modeller) låta bättre i någon annan lyssningsmiljö?

Om det inte är något direkt fel på förstärkare eller CD-spelare så tror jag att den troligaste förklaringen till problemet ligger i högtalarna eller dess placering i rummet. Förutsatt förstås att det finns någon akutsik eller "rymdkänsla" att återge på skivorna.

Att det skulle hjälpa att byta kablar förfaller nästintill otroligt! Ni som föreslår kabelbyte som den rimligaste åtgärden måste väl ändå skoja!?!

Lycka till och återkom gärna med mer info så ska det nog gå att hitta en lösning!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Black Rob
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/02/10 :  00:43:37  Show Profile Send Black Rob a Private Message
Jag har 602:orna kopplade till 2 st NAD 214. Jag måste säga att jag verkligen inte känner igen det du beskriver.

It´s all about credibilty

http://blackrob.minhembio.com
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/02/10 :  01:00:09  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Min första tanke är att det är någon svag länk i kedjan, tex att förstärkaren inte orkar driva högtalarna. Den andra kommer när jag läser att du har en Van den hul signalkabel. Jag har själv haft en sådan, en Van den hul lightning, och med den snarlika symptom som du beskriver. Efter en jämförelse med Supra, RG62 och Biltemas rosa kabel så stod det klart att det var denna kabel, som var den relativt dyraste komponenten i mitt dåvarande system, som lade sig som en madrass framför högtalarna. Efter byte, till nästan vad som helst, så blev det bättre.

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/02/10 :  06:06:15  Show Profile Send joakim a Private Message
Det absolut mest basala först: Har du testat olika högtalarplaceringar. 10 cm ät något håll kan göra underverk.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/10 :  09:37:36  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Får ödmjukt be Paidrag följa Conans förslag och ge oss mer kött på benen, då finns det säkert hjälp att få här.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/10 :  09:41:35  Show Profile Send n/a a Private Message
Padraig: Dra hem hela stereon till nån polare o rigga upp den där. Se om det blir bättre. Du får både annan akustik och annan ström till grejorna på samma gång. Låter det fortfarande dålig, får du börja felsöka eller kanske sälja. Se till att alla kablar sitter rätt (+/-) som nån sa här, och se till att de sitter tillräckligt fastspännt oxo.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/10 :  09:48:13  Show Profile Send brumel a Private Message
Att ljudet inte släpper tycks va en B&W sjuka. Har inte lyckats få nåt vettigt ut ur dessa burkar trots att dom låter rent och bra så är det ping-pong stereo dvs ingenting emellan högtalarna bara i högtalarna.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/02/10 :  10:00:56  Show Profile Send NtR a Private Message
Hej!

Brumel har en poäng, jag har heller aldrig hört billiga B&W som låter annat än instängt. Marens har en ännu större poäng, kablar löser ingenting!

Kolla om du kan hitta ngt beggat från Snell el. Rogers så behöver det inte kosta dej ngt heller. Dock lär du få mycket öppnare ljud. Elektroniken är det väl inget större fel på, även om cd-spelaren kan låta hårt i mina öron.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/10 :  14:00:14  Show Profile Send KennethS a Private Message
Skulle kolla in Mission 780 för 4.500:-. Då kommer du definitivt inte uppleva den känsla du pratar om. Sen att NAD C350 inte skulle räcka till ät skitsnack. den har kraft och finess i överflöd.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/02/10 :  16:01:55  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Hallå, Brummel!

Håller med om att vissa billigare B&W modeller låter instängda. Att däremot generalisera och kalla det för en B&W-sjuka tyx mig märkligt.

Långa mörka nätter med mina Nautilus 805 och t ex Nirvana - In Utero´; har givit mig nästan kusliga ljudlandskap!

Så det så

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/02/10 :  20:52:03  Show Profile Send jajon a Private Message
quote:
Originally posted by Wintermute
Långa mörka nätter med mina Nautilus 805 och t ex Nirvana - In Utero´; har givit mig nästan kusliga ljudlandskap!

Nu är ju B&W Nautilus 805 långt ifrån en billig B&W-högtalare...

Personligen har ingen B&W-högtalare under Nautilus-serien imponerat på
mig (i förhållande till pris). DM-serien tycker jag låter stelt och
tråkigt, men detaljerat och med fast djup bas. Serierna mellan DM och
Nautilus låter bättre och bättre.

Lyssnade på en demonstration av Nautilus 801 på Hifi-klubben en gång,
och det imponerade sannerligen inte! Tråkigt är ordet! 802 och
småsyskonen däremot är riktigt trevliga!

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/02/10 :  22:04:38  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag har också haft ett par högtalare där ljudet inte släppte ett skit: Jamo X3M10 med sidoladdad 10" bas. Riktiga jävla skithögtalare. Basen var bra, men allt över 100Hz var ett skämt! Inga kablar i världen skulle fått liv i det liket. Jag kan inte fatta varför folk hela tiden rekommenderar kablar som lösningen på världens alla problem. Speciellt när det står i första inlägget att ljudet släpper sämre än från en TV, då borde man fatta att det behövs mer än kablar för att fixa det där!
Go to Top of Page

Padraig
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/02/12 :  00:10:54  Show Profile Send Padraig a Private Message
Hej igen och tack för era svar
Jag kan ju börja med att svara på dom frågor om mitt rum som Conan postade.
Väggen där högtalarna är placerade är 3.6m bred, rummets djup 4.7m och höjden 2.4m.
Jag har ett avstånd på 2.7m mellan högtalarna, som är placerade på stativ som är ca 0.6m höga. Högtalarnas avstånd till bakre väggen är ca 0.5m.
Rummet är ganska enkelt möblerat med en soffa och bord, där soffan är placerad i en triangel med högtalarna, som är vinklade snett inått mot soffan. Precis enligt alla instruktioner jag hittat om högtalarplaceringar.
Har även en stor, tjock matta på golvet mitt framför högtalarna.
Att jag dessutom testat att flytta om högtalarna på alla möjliga ställen gör att jag tycker att vi kan utesluta att det är placeringen som är orsaken.
Länge trodde jag att problemet berodde på mitt rums dåliga akustik, tills jag riggade upp grejjerna i sommarstugan. Rummet i stugan har måtten 6x6m och med dess panelklädda väggar hade jag förhoppningar om ett bättre resultat. Men det var precis samma sak där.
Därför tror jag också att vi kan utesluta att problemet skulle ha med rummet att göra.
Har ännu en gång checkat polariteten på högtalarkablarna och där ser allt ut att vara rätt kopplat.

Om jag spelar mina skivor på en kompis stereo (Pioneer-förstärkare med Sony-högtalare inköpta 1989-90) och blundar är det INTE lätt att peka ut var hans högtalare är placerade. Och det är precis det jag är ute efter. Att mitt rum ska fyllas av musik och med det menar jag inte att "orkesterns aktörer placeras ut i rummet" som vissa dyrare anläggningar tydligen kan göra.
Att fylla rummet med musik klarar min tv-apparat men inte min hifi-anläggning. Jag tycker inte att jag på något sätt har för högt ställda krav.
Det jag tidigare skrev om att stereobilden var dålig stämmer inte alltid. Om jag spelar tillexempel Ed Harcourts senaste platta är stereobilden till belåtenhet (inget hål i ljudbilden) detsamma gäller typ r&b med t.ex. Angie Stone.
Om jag däremot lägger på Bowies "Ashes to Ashes" låter det som att David har krypit in i mina högtalare.
Tänk er en Bowiekonsert på Madison Square Garden. Du har inte lyckats få tag i nån biljett, men står ändå kvar utanför arenan och lyssnar.
Så låter det när jag spelar bowie på min NAD.
Visserligen är "Ashes to Ashes" inspelad 1980 men nån direkt dålig inspelning är det ju inte.
Måste instämma med det Yalpa skrev om att basen ju är bra, men mellanregister och diskant är ett skämt.

Då till det som gör att jag måste ställa mig tveksam till att det är mina Bowers&Wilkins-högtalare som är orsaken till problemet.
Innan jag köpte mina B&W för ca 1,5 år sen hade jag NAD-elektroniken uppkopplad till Wharfedales golvhögtalare Emerald 97 i ett halvår. (testvinnare 2ggr i Hifi&Musik ..har slutat att bry mig om deras tester nuförtiden)

Hur lät då detta?
SAMMA FENOMEN ...instängd musik.
Kan ju inte ha haft så extremt jäkla otur att att man råkat ut för två lovordade högtalarmodeller som i själva verket är värdelösa.

Kan det då vara så att det är Supra Ply 3.4 som dödar min anläggning?
Vore ju grymt skönt att kunna lösa problemet genom att bara behöva byta kablar.

Att problemet skulle ha att göra med cd-spelaren eller signalkabeln tror jag inte. Jag anväder även en Rega Planar 3/Elys med RIAA-steg från Musical Fidelity (X-LPS) och även då låter det oftast instängt.

Skulle vilja höra vad ni andra använder för högtalare till elektronik från NAD.

Jag måste också ställa frågan igen ...kan verkligen en högtalarkabel som Supra Ply 3.4 totalsabba min Hifi-anläggning?
Eftersom både Wharfedale och B&W låter kasst börjar man ju undra.

Fortsätt att skriva.
/Padraig

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/12 :  00:25:48  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Hm mysko att det var lika i sommarstugan med ett rum på 6*6 meter det borde ju blivit sämre och jag har svårt att tro att supra ply skulle sabotera så mycket. Kan kanske vara att det är för lite dämpning i rummet för lite möbler eller något detta är bara ren spekulation det låter mest tycker jag som att du inte hittat rätt placering trots allt.
Inte mycket till hjälp jag vet.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/12 :  01:18:42  Show Profile Send marens a Private Message
Vet inte om det är till någon hjälp men jag tycker att varken warfdale eller B&W har så jättebra ljud, men de är ju inte dåliga direkt om man jämför med mycket annat i samma klass. Du kan ju testa med en annan förstärkare, typ din kompis pioneer eller om du har något gammalt skrot liggandes hemma. Förstärkare brukar inte bete sig som du beskriver. Det låter precis som ett sånt fenomen som när man har lite bättre än dåliga högtalare, utan så mycket fasfel och förvrängningar och lite renare stramare ljud, upptäcker att inte alla inspelningar låter så stort och rumsligt längre. Stereon visar mera naket den kalla verklighet som finns på många inspelningar så att säga. Det kan verka som att ljudet kommer rakt från högtalarna på vissa inspelningar för att de inte är så snitsigt gjorda. På ett par dåliga högtalare så kan ljudet bli otydligt och odefinierat och stora fasfel mm kan göra ljudet mera rumsligt än vad det är.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/12 :  01:25:14  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det hela är mystiskt. Det är svårt att se att det skulle vara något stort fel i val av komponenter eller kablar eller rum, faktiskt verkar det rätt vettigt. VDH kan vara litet mjuk och utjämnande men knappast till den grad (om du inte fått tag på någon riktigt gammal som blivit extremt oxiderad eller smutsig på kontakterna).
Det verkar inte heller som du har överdrivna föreställingar om vad man kan få ut av en anläggning i prisklassen.
Skulle kunna vara något fel på någon av komponenterna utan att det ballar ut helt med skrap etc., men verkar inte heller så troligt.
Svårt att se någon annan strategi än att låna och sätta in andra komponenter en i taget och se vad det gör för skillnad. VAd gäller kabel skulle jag nog i första taget jämföra med vanlig standardkabel och se om det gör någon skillnad. Dina kablar borde inte göra det sämre men någon av dem kan vara defekt.
Jag har inte hört din Bowie skiva men har några remixade och remastrade från samma period och detta är verkligen inget under av ljudbild. På min anläggning för 100 tusen kommer de visserligen ur högtalaren, men ljudbild tja...
Sedan kan det vara problem med anläggningar i den klassen. De är klart bättre i vissa avseenden jämfört med TVn, men avslöjar också sina egna och andra komponenters brister alltför väl (bygger på mina erfarenheter av äldre och billigare anläggningar).
Mycket jobb, lycka till!

Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/12 :  14:52:57  Show Profile Send Conan a Private Message
Håller med om att det verkar lite mystiskt! Det första jag dock reagerar på är att du säger att kablarna "ser ut" att vara kopplade rätt till högtalarna. Om du inte har gjort det innan så tycker jag du ska fysiskt koppla om och byta plus/minus på den ena högtalaren och se om du får någon förändring.

Det som kan återstå vad gäller högtalarplacering/rum är att 1. Flytta högtalarna närmare varandra och se om "hålet" försvinner och 2. Prova att dämpa väggen bakom högtalarna kraftigt med t.ex. två tjocka täcken för att se om det blir bättre, eller 3. Vinkla in högtalarna ÄNNU mer så att skärningspunkten hamnar framför din lyssningsplats.

Annars håller jag med om rådet att kolla av en sak i taget och försöka med trial-and-error att se om någon komponent inte verkar fungera som den ska. Packa ner grejorna och åk över till Pioneer-kompisen för att där försöka testa av förstärkare, kablage och högtalare för att se om något verkar fel. Sen nästa gång du åker in till stan och din lokale hifi-butik så ta med dig de aktuella skivorna och diskutera problemet med handlaren.

Eftersom du säger att vissa skivor ändå låter hyfsat bra så kanske du ändå har för stora kvar på inspelningarna. I väldigt många fall är studioinspelningar en enda slags dubbelmono-smet med kraftigt panorerade ljudkällor till vänster och höger. Tänk på att den gemene studioljudteknikern är kanske den minst välljudsintresserade individ du kan träffa på på den här jorden (alla eventuella forumdeltagare undagtagna naturligtvis =0)), och många studioplattor ger ingen 3D-känsla att tala om överhuvudtaget. Det kan därför nog vara så att din anläggning, eftersom den är mer högupplösande än TV:n och kompisens Pioneer, ger dig mer svart-på-vitt hur illa Bowie-skivan egentligen låter. Ligger förresren också Bowies röst i varsinn högtalare eller "står" han mellan högtalarna?

Tror fortfarande inte på att kablarna kan vara boven i dramat om det nu inte skulle vara något direkt fel på dem.

Lycka till igen!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/12 :  16:53:14  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Alltså. Supra Ply3.4 skulle INTE jag säga låter instängt. Den låter snarare utspritt. Du kan inte testa någon kompis förstärkare? Ibland kan det vara så att det behövs lite mer power för att högtalarna ska spela loss. Det är åtminstone vad jag själv lärt mig. I övrigt så verkar du ha testat allting redan. Skulle vara om rummet är FÖR dämpat, men det vore också lite knepigt.

En kul(bra?) idé annars vore ju att flytta ut högtalarna & spela utomhus... då kommer du GARANTERAT märka om det är rummet som stör eller inte.

Men det troliga som jag ser det... Är att förstärkaren inte riktigt räcker till/kanske t o m är trasig. Låna någon kompis förstärkare, eller låna hem en ny från hifi-klubben eller någon annan handlare!

Lycka till!

Hälsningar,
Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Padraig
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/02/12 :  20:13:41  Show Profile Send Padraig a Private Message
Jaja
Jag kommer att ta med mig både kablage och högtalare till en bekant och testa kablage och högtalare var för sig, uppkopplade till hans Harman Kardon 690. Det måste ge svar på vilken komponent som är den svaga länken. Kanske tar man med sig sin NAD C350 också.
Någon gång till veckan kanske man vet svaret.
Jag hör av mig så ni får veta hur det gick.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/13 :  00:20:07  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by Padraig

Jaja
Jag kommer att ta med mig både kablage och högtalare till en bekant och testa kablage och högtalare var för sig, uppkopplade till hans Harman Kardon 690. Det måste ge svar på vilken komponent som är den svaga länken. Kanske tar man med sig sin NAD C350 också.
Någon gång till veckan kanske man vet svaret.
Jag hör av mig så ni får veta hur det gick.

Spännande!

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000