HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dacens betydelse?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2014/01/24 :  10:13:33  Show Profile Send Lech a Private Message
Hur stor betydelse för slutresultatet har egentligen dacen?

Själv har jag svårt att höra skillnaden mellan en 2000:- och en 100.000:- pryttel.

Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2014/01/24 :  10:45:46  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag också. Apparaterna har blivit bättre.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/01/24 :  11:49:55  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message
Jag kör EMU 0204 med modiferade utgångsteg (volymkontroll borttagen, bytt opampar till LM4562).

Om bara klockningen är korrekt (lågt jitter), dvs asynkron i mitt fall, så är det väl bara utgångsdelen som kan ha betydelse för ljudet.

Allt annat är placebo.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2014/01/24 11:50:16
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2014/01/24 :  13:37:58  Show Profile Send Amatören a Private Message
En liten reflektion från en Amatör:
Jag har en Yamaha RX-A3030 hembioförstärkare och en Oppo BDP-95 blue-ray. Båda innehåller högt rankade ESS Technology 192 kHz/32 bitars DAC-ar, ES9016 DAC i Yamahan och SABRE32 Reference ES9018 i Oppon.
Gjorde följande experiment:
Rippade en välkänd (i mina öron) CD till wav-format (okomprimerat) och kopierade den till ett FAT-formaterat USB-minne.
I sällskap med den välkända och hittills ohängda profilen Mayro från Jämshög så avspelades den först i USB-ingången på Yamahan och därefter på motsvarande ingång på Oppon. Båda lyssningarna skedde med samma inställningar i Yamahan, straight i stereo med subbarna igång.
Well, det lät mycket bra i Yamahan, nyanserat, balanserat med bra stereoperspektiv och mustiga basgångar och alla andra superlativ som brukar användas för att beskriva ett bra ljud, kort sagt, det lät förbaskat bra! T.o.m. Mayro var nöjd!
Så flyttade vi över till Oppon och hakorna föll med ett brak till golvet! Mer av allt! Tyngre, djupare och mer kontrollerad bas, ett öppnare men ändå sammanhållet mellanregister, krispigare, men utan att slå över till vass, diskant m.m. Att det kan vara sådan skillnad!!!
Amatörens försök till en slutsats:
DAC-arna är nog så viktiga men "omgivningen" de sitter i är helt avgörande för slutresultatet.
Så, låt öronen avgöra

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2014/01/24 14:29:52
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2014/01/24 :  14:38:42  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag tror inte man kan bedöma en DAC bara utifrån vilket chip som sitter i den. Implementeringen dvs nätdel, analogdel och sånna saker har mycket större betydelse.
I en hembiostärkare sitter videokretsar, CPU och en massa annat som kan störa återgivningen. Det finns dessutom en budget tillverkaren måste hålla och den är typ låg...
Oppo 95 är en erkänd spelare i absolut referensklass där man lagt mycket arbete på analogdelen. Den har ett signal/brus-avstånd på >130 dB tex. Vore det inte för fläkten hade jag handlat en direkt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/01/24 :  17:37:14  Show Profile Send Snutten a Private Message
Visst är det skillnad, MEN det krävs bra kringutrustning för att denna ska bli väldigt tydlig. Har man inte det (ska själv fixa ännu bättre högtalare snarast) kan en relativt billig dac vara helt rätt och ge mycket valuta för pengarna. Risken är dock att man tröttnar och sneglar på ngt bättre...

Edited by - Snutten on 2014/01/24 17:38:21
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2014/01/24 :  18:48:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Hmm, nu skall jag vara lite provocerande. Alla NOS DAC baserade på 1541 låter blää i mina öron. Det jag menar med det är att de saknar upplösning som moderna DAC har och att tappar kraftigt i båda ändarna i frekvensområdet. Vissa gillar att koncentrerar sig på det stora i musiken men jag orkar inte med det över tid.

Ingen slår min förra jag hade vad det gäller ljudkvalitet, tyvärr saknade den några funktioner jag behövde så jag var tvingad att sälja den.

DSC mäter otroligt bra, bättre än nästan något annat - f-n vet om det hörs.

Micke

Så visst gör DAC skillnad.


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2583 Posts

Posted - 2014/01/24 :  19:06:32  Show Profile Send Imperial a Private Message
Det är inte provocerande att dissa 1541!

Själv tycker jag att det är bland dom bästa dac chippen trots vissa nackdelar.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2014/01/24 :  21:20:59  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Klar skillnad mellan min Naim DAC V1 och min Musical Fidelity V-DAC II. Naim har mycket bättre upplösning, perspektiv, djupare och mer kontrollerad bas mm. Visst är det skillnad! Naturligtvis måste övrig utrustning vara bra nog att släppa igenom skillnaderna för att det ska höras och som alltid måste man bedöma vad som är tillräckligt för min smak, ambition och övrig utrustning.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2014/01/24 :  23:14:14  Show Profile Send ekman a Private Message
Jag skulle vilja vara med på det testet med en person som inte hör skillnad på en dac för 2k och en för 100k...
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2014/01/25 :  04:33:22  Show Profile Send Lech a Private Message
Den brottningsmatchen kan jag inte arrangera.

Det verkar som ni kan höra skillnader mellan BB 1541 och exempelvis Texas PCM 1746. Då har mina öron lagt av innan. 16 bit mot 24.
Jag har en gammal spelare med 20 bit+ några 1 bits sen 1992 som kanske inte är up to date idag men ljudskillnadernerna ( för mig ) är obefintlika.Sen är ju Dac-hobbyn en hobby för sig.
Jag upplever att utgångssteget och den analoga domänen brister i vanlig ordning.Har nog alltid varit så och någon förbättring/lösning är nog inte i sikte.
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2014/01/25 15:50:02
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/01/25 :  16:56:32  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jag skulle vilja vara med på det testet med en person som inte hör skillnad på en dac för 2k och en för 100k...


Det går förmodligen också att hitta ljudavvikelser i samma storleksordning mellan likaprisade dacar beroende på konstruktion, om man pratar variationer och inte nödvändigtvis prestanda, garanterat finns det dock mediokra dacar även i sexsiffrigt segment.

Man kan tänka sig att de dyraste dacarna har ett ganska groteskt påslag för att kompensera för de små kvantiteter de säljs i.

Generellt för mig har väl ändå varit att de dyrare dacarna ofta upplevts brus/distorsionsfattigare.
De har givit lite bättre insyn i musikmaterialet.

Det är dock bara några stycken testade så någon större inblick ger det inte.






Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2014/01/25 23:47:39
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2014/01/25 :  19:10:41  Show Profile Send AndersP a Private Message
quote:
Jag skulle vilja vara med på det testet med en person som inte hör skillnad på en dac för 2k och en för 100k...


Flera saker ploppar upp i mitt (lilla) huvud.

1) Man kanske hör skillnad, men har man hållt på med apparater ett tag inser man att utpriset till kund återspeglar egenskaperna väldigt dåligt om man tittar på många apparater. Är en skillnad till det bätre eller till det sämre? Är man mer välvillgt inställd till en apparat man lyssnar på om man vet att den har ett högt pris, innehåller dyra komponenter, saknar översampling, har utgångstransformatorer, separat nätdel eller nåt annat man tror har betydelse?

2) Vad är bättre? Ska apparaten låta som 2 cm skärmad signalkabel eller ska den tillföra en egen klang?
Förutsatt att klangen gör att en DAC låter bättre än en annan DAC som saknar egenklang och tar fram sånt i inspelningen som man gillar; Vill man ändå ha en apparat som ändrar signalen?

3) Eftersom en DAC är en signalkälla blir det svårt att arrangera rättvisande A/B-tester utan en absolut refens. Hur vet man vilken DAC som ändrar signalen? Hur vet man att en apparat kvalificerar sig som absolut referens? Köper man bara dyrast möjliga, njuter av designen och den kloka investeringen och låter sig sederas av sin tro på den nya apparaten?

4) Om man tar sig besväret att systematiskt testa olika DACar; Matchar man signalnivåerna ordentligt eller kör man på känn? Litar man så pass på sitt hörselminne att man anser sig kunna provlyssna en DAC och avgöra kvalitetan på återgivningen?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2014/01/25 :  19:19:23  Show Profile Send AndersP a Private Message
Goldfinger: Sorry såg inte din post. Jag skriver så långsamt...

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/01/25 :  22:56:18  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det är lugnt, du tog dig tid att skriva mera utförligt och det är bra, tänkte att det inte riktigt följde trådämnet men samtidigt är det bra att belysa aspekter som faktiskt i högsta grad bör beaktas när man talar om apparaters prestanda.

De flesta apparatjämförelser sker ju också på subjektiv basis och tillsammans med annan apparatur som påverkar ekvationen till fördel eller nackdel för testobjektet.

Egentligen tycker jag själv att min egen upplevelse av något är långt intressantare än hur dess verkliga prestanda är, iaf inom hifi, däremot kan mätningar fungera vägledande för mig och som bidrag till helhetsbilden över en produkt, vart man tummat och inte.





Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2014/01/26 20:45:13
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/01/25 :  23:40:25  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag har anordnat massor av jämförelselyssningar mellan olika DACar, givetvis nivåkalibrerade, ibland mer eller mindre blint men aldrig enligt LTS protokoll för jag och mina vänner är intresserade av att lyssna på musik och inte självplågeri.
De flesta av mina lyssnarkompisar är liksom jag körsångare och lyssnar ofta på levande akustisk musik och håller därmed sina inre referenser välkalibrerade.
Att utse en referensspelare anser jag inte att är meningsfullt, det blir med nödvändighet ett rörligt mål.
Vi har därför verkligheten som referens trots att det är ofrånkomligt att man alltid lyssnar på en hel anläggning och inte enbart komponenten under test.
I första hand vill i verifiera hur korrekt akustiska inspelningar återges, studio- och hel-elektroniska inspelningar har enligt detta synsätt inga definierade referenser men kan vara intressanta för jämförelse av basåtergivning för de innehåller ofta ljud som inte kan åstadkommas akustiskt.

Efter nivåkalibrering blir skillnaderna mellan olika DACar oftast besvärande små. Om jag skulle vara lite "full i fan" och välja inspelningar som samtliga har vagt stereoperspektiv tror jag många skulle få svårt att ens identifiera en 799 kronors Brik DAC bland andra som kostar minst tio gånger mer. Den är häpnadsväckande bra i alla avseenden utom stereoperspektiv, som är mindre än alla andra jag hört utan att vara mono.
Jag gillar fortfarande DACar med Philips TDA1541, helst dubbelkrönt som i min Marantz DA12, den är bättre än de flesta på att förmedla musiken på ett engagerande sätt men har ändå ganska god detaljåtergivning. Min nya Mytek Stereo 192 DSD DAC med ESS Sabre chip är dock bättre på det mesta utan att jag upplever sämre musikaliskt engagemang. Min Oppo BDP-95 trodde jag att skulle vara likvärdig men det musikaliska flödet känns inte lika obehindrat.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2014/01/26 00:10:51
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/01/26 :  00:23:58  Show Profile Send CAB a Private Message
lennartJ:
Jag inhandlade Oppo95:an på dess gediget goda vitsord, den låter bra men har inte den där musikaliska känslan. Därefter blev det en massa namnkunniga DAC:ar upp till flera sexsiffriga belopp på besök både hemma och lyssnade på hemma hos andra och i butiker.
Nu är jag efter flera år sökande nöjd med en AMR DP-777 DAC och speciellt efter ha satt in NOS rör, lyssna så förstår Du/Ni.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/01/26 :  01:41:07  Show Profile Send lennartj a Private Message
Mogna produkter som helanalog förförstärkare med högklassiga MC och MM-ingångar, monoknapp och tonkontroller tvekar jag inte att lägga mycket pengar på (för mig) med perspektivet att de ska hänga med resten av livet (är 60+). Mitt förra pensionerade jag efter 24 år på grund av för många buggar.
Jag är mer återhållsam när det gäller digitala prylar som jag betraktar som mindre mogna, ingen kan idag säga om DSD64 och DSD128 filer kommer att slå igenom som återgivningsformat, men det är spännande att vara med och prova när insatsen inte är större än 12' och den dessutom spelar alla DSD-format upp till 24/192 bättre än alla DACar jag hört upp till 30'.
http://mytekdigital.com/hifi

CAB, jag tvivlar inte på att din AMR kan vara ännu bättre i rätt omgivning, men jag sitter mycket nöjd med vad jag har.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2014/01/26 :  05:14:28  Show Profile Send Lech a Private Message
Det är SVÅRT att inte hålla med föregående "talare".

Min favorit ( kanske oväsentligt )i spelare är fortfarande Bernts hårt moddade Cambridge.En analogdel som hette duga.Rör såklart men ser inte det som en nackdel i sammanhanget.

Att analogdomänen fått stryka på foten (Generellt)får nog stå för efterfrågan. Vi är inte så många som bryr sig.
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/01/26 :  06:03:32  Show Profile Send CAB a Private Message
LennartJ: vill inte att du skall byta men bara tipsa, dig och andra, blev intresserad av länken du förmedlade i dit inlägg.
Har du myteckdac själv? Hur låter den? Vad fich dig att välja?
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/01/26 :  06:08:39  Show Profile Send CAB a Private Message
LennartJ : såg att du hade Mytecken nu förlåt, men beskriv gärna ändå!?
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2014/01/26 :  08:52:36  Show Profile Send Lech a Private Message
Intresset och referenser skiljer oss åt.


citat
1) Man kanske hör skillnad, men har man hållt på med apparater ett tag inser man att utpriset till kund återspeglar egenskaperna väldigt dåligt om man tittar på många apparater. Är en skillnad till det bätre eller till det sämre? Är man mer välvillgt inställd till en apparat man lyssnar på om man vet att den har ett högt pris, innehåller dyra komponenter, saknar översampling, har utgångstransformatorer, separat nätdel eller nåt annat man tror har betydelse?

2) Vad är bättre? Ska apparaten låta som 2 cm skärmad signalkabel eller ska den tillföra en egen klang?
Förutsatt att klangen gör att en DAC låter bättre än en annan DAC som saknar egenklang och tar fram sånt i inspelningen som man gillar; Vill man ändå ha en apparat som ändrar signalen?

3) Eftersom en DAC är en signalkälla blir det svårt att arrangera rättvisande A/B-tester utan en absolut refens. Hur vet man vilken DAC som ändrar signalen? Hur vet man att en apparat kvalificerar sig som absolut referens? Köper man bara dyrast möjliga, njuter av designen och den kloka investeringen och låter sig sederas av sin tro på den nya apparaten?

4) Om man tar sig besväret att systematiskt testa olika DACar; Matchar man signalnivåerna ordentligt eller kör man på känn? Litar man så pass på sitt hörselminne att man anser sig kunna provlyssna en DAC och avgöra kvalitetan på återgivningen?

Ja.


Intresset och referenser skiljer oss åt som sagt.
LennartJ har nog sin referens i körsång ??


Det har inte jag.Däremot lyssnar jag gärna live och föredrar latin.Svenska artister är döda nu.
Det speglar nog våra anläggningar och dess karaktär.
Det fanns en tid då jag lyssnade mest på the Beatles,Stones och annat i den genren.Då hängde man en Fender Strata på magen och töserna föll som käglor.

Det är förbi tyvärr.

Förresten LennartJ, du är välkommen hit hem på en Hififika jag skulle behova din hjälp med Mac Int... Jag får inte (begriper inte) hur man
får aktiveterat ingångarna.
No help i manualen.

[URL=http://s227.photobucket.com/user/lechfoto/media/IMG_1239.jpg.html][/URL]

Nu blev OT så det skriker, men det är ju "min tråd" ?? men inlägg är välkomna gärna bilder.!


Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2014/01/26 09:29:14
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2014/01/27 :  10:58:25  Show Profile Send AndersP a Private Message
quote:
Då hängde man en Fender Strata på magen och töserna föll som käglor.


Det är säkert inte för sent än. Stones spelar ju fortfarande. Fram med stratan du bara!

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2014/01/27 :  12:00:34  Show Profile Send MatsE a Private Message

Fast tanterna håller sig nog krampaktigt fast i rullatorn numera.
Men Stones äger!

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/01/27 :  12:09:29  Show Profile Send Snutten a Private Message
Dacen har stor betydelse fick jag erfara efter att ha investerat i en bra dac. Jämfört med en del och inget är gratis som vanligt.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/01/27 :  12:56:21  Show Profile Send CAB a Private Message
Klart att DACen har betydelse att bortse från det är ju direkt starrigt, gämför med telefonens fasta lina med GSM,
om man inte ser framår är det nog daggs för utcheckning.

Dacen kommer utvecklas och vi med den.

Man kan säga att det det var bättre förr men inte fan var det bra inte.

Det finns naturligtvis undantag och dessa har likt alla andra undantag ett astronomisk prislapp, dom blir liksom Hifi väldens antikviteter, dyra.

Nä skaff en bra DAC och få ett liv!

Detta hindrar inte vinylens värde med sitt statiska knäppande och rogivande pill att rörens glöd och högtalare i valnötshorn ger glädje för den som sätter pris på det.

CAB
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000