HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ska man sälja sin skivsamling?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/01/26 :  20:45:29  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Nu har mina vinylskivor stått oanvända i garderoberna i ett decennium ungefär. Jag är en lat musikspisare så jag har inga större planer på att köpa mig en ny spelare.
Jag har dock samlat skivorna mellan mellersta tonåren och 20+ så det finns en hel del känsla när jag bläddrar bland dem.

Håller på att lägga upp dem på discogs och där ser jag dessutom att jag har en hel del rariteter som ligger mellan 400 och 600 spänn (!) även om de flesta kvalar in på mellan 50 och 150.

Jag har inget akut behov av pengarna heller men platsen som de tar skulle jag behöva.

Vågar man sälja sina skivor tro? Jag behöver lite moralisk backup här. :)

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2014/01/26 :  20:52:00  Show Profile Send DavidS a Private Message
Svår fråga. Sparade du dom över förra perioden folk gjorde sig av med/slängde LP? Tänkte på tiden när CD-spelaren tog mark. Om du känner att du aldrig kommer att använda dom mer så är det väl endast för att bevara känslan, eller att sikta på att värdet går upp ännu mer över åren.

Annars går det säkert att sälja dom flesta skivorna här. :-)
Go to Top of Page

zee
Starting Member

31 Posts

Posted - 2014/01/26 :  20:57:31  Show Profile Send zee a Private Message
Spontant; sälj inte.

Men bara du vet svaret förstås.
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2014/01/26 :  21:08:50  Show Profile Send MatsE a Private Message

Jag hade min Rega nedpackad några år och skivorna i ett förråd. Jag tog fram spelaren, några Lp, ett par gånger per år.

När platt-tvn kom upp på väggen och det blev tomt på bänken nedan så kom Regan fram igen. Jag spelade vinyl ibland på helgerna och övrig tid cd.

Efter flytt till ny bostad så finns vinylen åter i lägenheten, ny spelare inhandlad. Köper nu mest vinyl, gammal som ny, och spisar Spotify i veckorna.

Har du möjlighet och plats för en spelare gör som jag och vik en kväll då och då för lite vinyl. Avkopplande och ingen stress med att byta fil efter fil. Välljud får du på köpet.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/01/26 :  21:22:29  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Oj! Vad många svar på kort tid. :)

@DavidS: Har köpt dem mellan 95 och 2003 om jag minns rätt. Jag misstänker att om jag ska sälja dem så är det mest styckevis och då kom latmasken fram igen. ;)

@zee: Eller hur. Alla som säljer vinyl ångrar sig en dag - å andra sidan slipper man släpa runt dem under alla år fram tills dess man ångrar sig.

@MatsE: Jo det är alternativet. Jag lider dock av "skiv-Hitler-mani" och måste byta låt ofta. Speciellt när jag lyssnar i grupp. Dessutom lider jag av "tänk om den andra pressen låter bättre-mani" samt "tänk om min första press slits ut när jag lyssnar ofta-mani". Får för mig att de två senare manierna är vanligt förekommande i vinyllyssnarkretsar. ;)
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2014/01/26 :  21:33:15  Show Profile Send DavidS a Private Message
Besök en skivaffär, dom kan säkert köpa in allt. Minns jag rätt har du en bakom polishuset. ;-)
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/01/26 :  21:43:11  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Stämmer! :)
Tror du man får rätt värdering då?
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2014/01/26 :  21:51:52  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Sälj INTE. Jag gjorde misstaget att sälja en massa klassiker, som exempelvis originalutgåvor med Bowie, S&G och Creedence, när jag var inne i en jazzigare period i slutet av 70-talet. Ångrade mig å det grövsta.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/01/26 :  22:05:33  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Jag har inte lagt in alla än men snart så .. man kan beskåda härligheten på följande adress: http://www.discogs.com/user/Distordera/collection
Kanske är 20-30 12" att lägga in kvar. Sedan blir det 7" på det. Ganska många olika genres samsas i backarna.

En platta fanns inte på Discogs vad jag såg. Putte Wickman - Another Gift med autograf dessutom. I övrigt är det jäkligt kompletta backlogs där.

Edited by - Johan4130 on 2014/01/26 22:07:33
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2014/01/26 :  22:16:32  Show Profile Send coldcut a Private Message
Det var ju en del skivor, kan nog bli en liten slant om du beslutar dig för att sälja.

En variant för att lättare kunna skiljas från tonårs minnena, kan ju vara att ha ett mål med själva försäljningen, dvs att pengarna ska gå till något som gynnar musikintresset. Då menar jag inte en ny apparat i hifihyllan, utan snarare musikupplevelser. T.ex välja ut ett par konserter eller festivaler i Sverige eller Europa och öronmärka pengarna dit. Kanske så turnerar fortfarande någon av favoriterna från LP backarna? Sprid ut det på 1-2 år, så blir det inte så stressigt.

Musik ska ju upplevas, helst på plats? Själv har jag upptäckt att man inte längre har timvis varje vecka att "finlyssna" hemma. Med andra ord är en full garderob med vinyl en onödig lyx för min del.

-

Edited by - coldcut on 2014/01/26 22:18:29
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/01/26 :  22:19:09  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Ingen dum idé alls! :)
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2014/01/26 :  22:27:03  Show Profile Send DavidS a Private Message
Det är värt ett besök i skivbutiken i alla fall. Du känner nog ganska snabbt om du kommer få rätt värdering. Ta ut ett par plattor som du vet är värda pengar.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2014/01/27 :  09:11:49  Show Profile Send Zombie a Private Message
Sälj dom inte. Du kan ju i o f sig gallra, men behålla kanske 2/3. Men hur mycket plats tar dom? Två-tre backar är väl inte mycket, eller?
Jag har kvar många av skivorna jag köpte på 70-talet, en go känsla att ta fram t ex Ian Dury och veta att den här har följt med mig hela vägen från tonåren...jag ångrar att jag sålde många skivor på 80-talet, köper tillbaka en del på eBay och Tradera numera. Men jag har gallrat också, senast 2010.
(LP-skivor utgivna på 90-talet är faktiskt i genomsnitt de mest värdefulla, ofta små upplagor.)
Så mina två öre är: SÄLJ DOM INTE!

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/01/27 :  11:43:01  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Tycker du om musiken på skivorna eller har du växt ifrån den?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/01/27 :  17:51:30  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Det mesta är ju rent oljud. ;)
Halva samlingen är ju ok men eftersom jag är slö så streamar jag wave-versionerna istället. :)
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/01/27 :  19:14:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message
På frågan om du skall sälja gör det inte men gallra gärna. Jag köper en hel del skivor ännu och lär inte sluta men dock säljer jag av sådant som inte är min typ av musik d.v.s sådant som jag har köpt på chans.

Men att göra av med det som man har samlat av för att man har blivit lat icke har jag butit hem dem så kan de följa med i graven.


quote:
Jag lider dock av "skiv-Hitler-mani" och måste byta låt ofta.


Tack, nu vet jag vad jag skall kalla detta beteendet för .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/01/27 :  19:52:06  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Njaa.. jag har bestämt mig för att sälja iaf. Har också uppdaterat länken ovan med allt jag har hittat. Var ju några riktiga skäms-plattor man hade såg jag. Ultima Thule och Carola var väl inte höjdpunkterna direkt. :D

Men jag blev lätt mörkrädd när jag såg vad en hel del av plattorna säljs för på discogs. Mellan 400 och 700 spänn!! Bättre investering än börsen visade det sig.

Några plattor hittade jag dock inte.
Putte Wickman - Another Gift med autograf
The Cure - bootleg av okänt ursprung. Signerad med -85.
Kurt Olvars Rebeller - Rikas Värld! (deras första släpp, jäkligt ovanlig)
Aspected/Liquid Phase - Split (Punk-skrän-skäp)

Jag måste fråga forumet en sak. Många av mina skivor är smutsiga. Damm och hårstrån. Hur mycket gör det på priserna? Jag har ju angivit skick på dem bortsett från smutsen dvs. mängd repor.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2014/01/30 :  11:34:32  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Damm och hårstrån (även viss smuts) går ju att tvätta bort och påverkar sedan inte ljudet nämnvärt.
Repor som hörs som klick eller knaster drar ner graderingen och priset.
Kolla upp Goldmine gradering om du skall sälja och gradera konservativt (kolla under starkt ljus efter repor) så blir det bättre både för dig och köparen;-)
Du hade inte möjlighet att provspela? Kan du och hör lite knaster gradera inte bättre än VG+ i min åsikt.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2014/01/30 :  16:50:28  Show Profile Send Passerati a Private Message
Mycket är bara prylar när allt kommer omkring, saker man inte använder på flera år och ej saknar kan man avyttra.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/02/04 :  17:17:47  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag sålde min vinyler, med mycken saknad men nu kör man ju bara hårddisk.
Suck tiderna ändras.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

snaggvovve
Member

114 Posts

Posted - 2014/02/10 :  22:23:23  Show Profile Send snaggvovve a Private Message
Jag sålde en hel del LP på 90-talet.
Ångrade mig några år senare och håller nu på att köpa nya ex. av skivorna jag hade.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/02/11 :  22:05:53  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Har kontaktat några skivbutiker men får dåligt med svar. Lokala butiken skulle räkna på saken men det var typ två veckar sedan. Man vill ju inte direkt lasta i skivorna i bilen och åka ner till nån butik. Lär ju ta ett tag att värdera. Krångel..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000