HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-spelaren har stannat - hur åtgärda? FIXAT
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/02/23 :  16:28:34  Show Profile Send Vox a Private Message
I väntan på att mitt nya RIAA-steg ska komma spelar jag musik från bl.a. CD. Detta gjorde jag även idag. Bytte CD och tryckte på Play, men ingen musik hördes. "No disc" enligt displayen . Jaha tänkte jag, fel på skivan. Bytte till den som nyligen spelats, men samms där - "No disc" .

Av med locket och konstaterar att skivan inte börjar snurra. Är det lasen som gått i strejk eller är det något annat som ska dra igång snurrandet?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2014/03/12 21:38:08

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/02/23 :  20:47:25  Show Profile Send elektronror a Private Message
Ta bort skivan och tryck på play. Kan du se om lasern börjar blinka?
Tips! Titta inte rakt ner på lasern....

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/02/28 :  20:13:06  Show Profile Send Vox a Private Message
Bytte idag hela laserpaketet. In med en skiva och det funkar!
Men helt plötsligt blir det korta avbrott i musiken ibland lite längre. Någon sekund. Ibland spelas en hel låt. Ibland "hackar" musiken. Finns ingen regelbundenhet och jag kan inte återskapa det.
Under tystnaden hörs det att lasern rör sig, men den hittar alltid tillbaka till stället där tystnaden började.
Några ideer om vad som kan vara orsaken?

Som tur är kom mitt nya RIAA-steg idag så det blir till att bygga ihop det och sedan yssna på musik som det är tänkt att låta - vinyl!

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/02/28 :  20:31:42  Show Profile Send HerrD a Private Message
Tror en laser behöver ställas in eller kalibreras för att fungera optimalt. Kan ha fel dock.

Annars tror jag den hört nyheten om att Wimp Hifi finns för datorer och tappat livsgnistan, loppet är kört!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/02/28 :  20:38:59  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag bytte lasern för 3-4 år sedan på samma spelare utan några problem så jag misstänker att det är något mer som strular nu.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/02/28 :  20:54:53  Show Profile Send Bogus a Private Message
Jag hade en Nad 521 som visade samma problem. Tog av locket och kollade lite. Lasern funkade som den skulle, men jag hittade en liten skruv typ "bakom", eller på baksidan om man sitter framför. Testade att skruva lite på den några gånger, och vips så funkade den perfekt igen!
Kanske finns något liknande på din?

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2014/02/28 :  21:17:56  Show Profile Send Zombie a Private Message
Tvål på de glidande delarna brukar hjälpa...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/03/02 :  14:11:27  Show Profile Send Vox a Private Message
Har idag ägnat tid till felsökning, men helt utan framgång. Har blåst rent med tryckluft på burk - hjälpte inte. Hittade ett litet "dammstrå" som fastnat vid lasern. Plockade bort det och hoppades att problemet var löst, men icke. En bit in på låt två "hackade" det till igen.

Inte lätt att felsöka när felet verkara vara intermittent.

Visst kan det vara så att det är något fel även på den nya lasern. Ska jag köpa en till och testa med? Eller skrota spelaren helt och köpa en "ny"? Synd på en Hegel CDP4A eller vad modellen heter.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2014/03/02 :  14:18:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Lämna in den för intrimmning.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/03/02 :  14:25:49  Show Profile Send Vox a Private Message
Vem kan trimma den?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2014/03/02 :  14:35:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tänkte om du hade nån firma i närheten som tog på sig sånt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/03/02 :  16:07:42  Show Profile Send Vox a Private Message
Insåg, vid lite surfande, att det inte bara är lasern jag bytt. Det är hela mekanikpaket inkl laser jag bytt. Detta bör betyda att någon trimmning av lasern inte är aktuell, eller?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/03/02 :  16:16:29  Show Profile Send Vox a Private Message
Hittade detta på en återförsäljares sida.

quote:
This mechanism has quite a high failure rate normally causing failure to read discs and can be intermittent.


Min laser beter sig precis så. Läsfel och intermittent!
Blir till att beställa en laser till. Priset är bara runt 160 SEK inkl frakt.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2014/03/02 :  16:21:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ok,vag gällande intrimningen så är det väl dom elektriska olikheterna mellan lasrarna som man trimmar.
Nån som kan klargöra detta?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/03/02 :  16:40:32  Show Profile Send Vox a Private Message
Vad jag har fattat så är det vinkeln på lasern som trimmas.

Hur som helst har jag nu beställt ett nytt mekanikpaket med laser. Den här gången köpte jag från en handlare som påstår att det rör sig om Philips originaldel. Troligen var det en kopia förra gången. Framtiden får utvisa om det blir bättre eller inte.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/03/02 :  19:03:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Se om ni hittar trimpotten till focus det är ofta så att den behöver justeras över tid om det beror på oxider eller annat vet jag inte, jag startar med en skiva i sen justerar jag tills den har en jämn gång (man får lyssna)sedan brukar jag hoppa mellan olika låtar för att se om den har dumheter för sig.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/03/12 :  21:39:21  Show Profile Send Vox a Private Message
Ett nytt original laser- & mekanikpaket gjorde susen. Nu funkar spelar igen.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2014/03/12 :  22:34:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Grattis!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000