HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nätbrunn.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/02/10 :  23:15:26  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej ärade medlemmar.

Jag söker hjälp (aktiv eller passiv) till en ombyggnad av min Thule förstärkare. Jag vill ta bort den lilla äckliga nätsladd som huserar där i dag. Samt montera in en nätbrunn så jag kan välja nätkabel efter tycke och smak!

Till saken hör att jag INTE är en "fena" på varesig löda elektronik eller "borra" upp chassin för nätbrunns montage.
Så vad gör man?? Jag kollar med mina nyfunna hifi-vänner!

Finns det någon som vill/kan hjälpa mig med detta (mot ersättning om så önskas givetvist)?

Jag bor i Stockholm.

Please!!


Over'n out Magnus Eriksson

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/02/11 :  13:30:05  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Tjenare Manga X!

Jag räkar ha en Thule förstärkare (en IA100) jag med, som är jag sugen på att byta nätsladden till...

Öppnade den för någon vecka sedan och tog mig en titt. Till min glädje såg jag att det är ganska enkelt att byta just nätsladden, då den är skruvad i en plint innuti förstärkaren. Så det är egentligen bara att öppna stärkaren, markera på plinten (så att man kopplar in kablarna på rätt plats sen), skruva loss nätsladden och dra ut den genom chassit.

Dock så är dragavlastningsskyddet lite trångt så det blir svårt att få in en tjock kabel där... Men det går alldeles säkert om man tar i lite grann... :)

Kom dock ihåg att inte! Och då menar jag inte! Koppla jorden på nätkabeln till chassit. Eftersom det inte sitter en där från början så finns det stor risk att signaljorden är kopplad direkt till chassit (svårt att se om man inte plockar ur kretskorten), och då vill man ju helst inte koppla den direkt till jorden i huset. Brukar ofta vara flytande jord på signalen.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/02/11 :  17:41:14  Show Profile Send Manga X a Private Message
quote:
Originally posted by Wolfie

Tjenare Manga X!

Jag räkar ha en Thule förstärkare (en IA100) jag med, som är jag sugen på att byta nätsladden till...

Öppnade den för någon vecka sedan och tog mig en titt. Till min glädje såg jag att det är ganska enkelt att byta just nätsladden, då den är skruvad i en plint innuti förstärkaren. Så det är egentligen bara att öppna stärkaren, markera på plinten (så att man kopplar in kablarna på rätt plats sen), skruva loss nätsladden och dra ut den genom chassit.

Dock så är dragavlastningsskyddet lite trångt så det blir svårt att få in en tjock kabel där... Men det går alldeles säkert om man tar i lite grann... :)

Kom dock ihåg att inte! Och då menar jag inte! Koppla jorden på nätkabeln till chassit. Eftersom det inte sitter en där från början så finns det stor risk att signaljorden är kopplad direkt till chassit (svårt att se om man inte plockar ur kretskorten), och då vill man ju helst inte koppla den direkt till jorden i huset. Brukar ofta vara flytande jord på signalen.



Det låter bra! Det där med jorden förstod jag inte riktigt. Vad gör man med jorden från nätbrunnen då? Låter den vara oinkopplad?

Jag funderar på att testa med JPC kablar till Thule anläggningen. D.v.s. både till förstärkaren samt CD-spelaren. CD-spelaren har ju nätbrunn redan! Förstår inte att man gjort så här på deras förstärkare!!


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2003/02/11 17:42:00
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/02/11 :  18:08:29  Show Profile Send Ionizer a Private Message
För att byte av nätsladd är en totalt onödig grej och det enda man tillför med en nätbrunn är fler kontaktytor och resistans kanske??
Förutom dom estetiska fördelarna då, och dom minskade störningarna som en skärmad nätkabel genererar.. Hmm kanske man skulle byta nätkabel ändå :)

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/02/12 :  00:18:46  Show Profile Send Manga X a Private Message
quote:
Originally posted by Ionizer

För att byte av nätsladd är en totalt onödig grej och det enda man tillför med en nätbrunn är fler kontaktytor och resistans kanske??
Förutom dom estetiska fördelarna då, och dom minskade störningarna som en skärmad nätkabel genererar.. Hmm kanske man skulle byta nätkabel ändå :)



Du förordar alltså en "fast" installation av den nya nätkabeln?
Direkt på ursprunglig plats!

Eller vad menar du... är lite trött just nu!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/02/12 :  13:23:59  Show Profile Send Ionizer a Private Message
I praktiken tror jag inte att en skärmad nätbrunn gör nån skillnad, men om det går, varför inte dra den dyra fina kabeln hela vägen in..
Viktigt med ordentlig kabelgenomföring bara.
Fast då tappar man möjligheten att snabbt byta kabel, hmmmm

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000