| Author |
Topic  |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2014/04/27 : 13:22:50
|
Hej alla! Såg att jag fick "starka" reaktioner på mitt uttalande om att en USB-kabel till en asynkron DAC inte skulle göra någon som helst skillnad om den inte var sönder.
Hur som helst, för ett tag sedan så försökte jag påvisa skillnaderna mellan mina båda försteg/DAC-kombinationer. Jag gjorde två nivåmatchade inspelningar, den ena via Benchmark DAC-1/Bryston BP-25 och den andra via Denon AVR 3805. Källan var en FLAC-fil från datorn.
Här torde det finnas oändligt stora skillnader eftersom en USB-kabel till en asynkron DAC gör skillnad (tydligen?) eller hur ligger det till egentligen?
Ladda ner de här båda filerna och gör sedan ett blindtest med hjälp av foobar 2000 (ladda ner ABX-tillägget). Mycket nöje!
http://user.faktiskt.se/Rydberg/test_1_flac.flac http://user.faktiskt.se/Rydberg/test_2_flac.flac |
I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
|
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts |
Posted - 2014/04/27 : 14:23:55
|
Kan inte påstå att jag hör någon skillnad direkt, men har inte lyssnat så noga heller.
Dock så har de båda inspelningarna olika hastighet. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2014/04/27 : 14:36:33
|
| De ska gå lika snabbt men kanske inte startar o stannar på exakt samma plats. Jag la upp ett par spotify-filer och de gick faktiskt olika snabbt men FLAC-filerna ska gå lika snabbt enligt de analyser som gjorts. Kolla denna tråden http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=57654 |
|
 |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts |
Posted - 2014/04/27 : 15:02:07
|
Lägger jag in båda filerna i Reaper så skiljer det, om man matchar ena ändan av filen så matchar inte andra. Och jag tror inte Reaper skulle ladda in filen fel, provade Audacity också och det skiljer lika mycket. Inga stora skillnader med 0,042s i slutet men ändå. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2014/04/27 : 16:59:38
|
| Rydberg, det var väl inte så starka reaktioner, men upplevde du det så var det inte min mening, bara påvisa att det finns 2 olika åsikter om detta. Har du rätt skulle alla använda en vanlig standardkabel till sin asynkrona dac, eller hur? |
Edited by - Snutten on 2014/04/27 17:48:14 |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2014/04/27 : 18:08:06
|
| Den slutsatsen kan man inte dra, självsuggestionernas effekter ska man inte förringa. Så även om jag har rätt betyder det inte att det inte finns en marknad för "bättre" USB-kablar. Feelgood är ibland ganska trevligt :) |
|
 |
|
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2014/04/27 : 18:21:08
|
| När jag använde en usb-dac till hörlursriggen fick jag problem med nätstörningar som strålade in via usbkabeln. Löste detta med en bättre skärmad usbkabel. Alltså kan effekter som inte har att göra med bitexakthet i överföringen fortfarande påverka. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2014/04/27 : 18:40:43
|
| Rydberg, det är knappast "feel good" att betala massa pengar för en usb-kabel och inte få en klar förbättring. Bara en idiot skulle göra det... :). Men nog om detta, var och en efter eget tycke. |
Edited by - Snutten on 2014/04/27 19:14:00 |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2014/04/27 : 20:04:59
|
Ja ändå är det just det som massa folk gör med diverse audioprylar. Folk får ju göra som de vill naturligtvis men det är ganska kul att undersöka saker och verkligen se om man kan höra skillnad.
Laddade för övrigt in de båda filerna i foobar här innan och gjorde ett ABX-test, jag fick statistisk signifikans vid första testet (>95%). Observera att man inte kan testa massa gånger och sedan välja en gång som man får >95%, då är det ju stor sannolikhet att det beror på slumpen.
Jag tycker mig inte höra sådär stora skillnader mellan kablar längre så det skulle ju vara kul att höra om du sätter >95% blint vid första testet Snutten
|
|
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2014/04/27 : 20:43:50
|
| Stora skillnader har jag inte påstått om vi ska va noggranna, men tillräckliga. Sen krävs det ju att samtliga ingående komponenter i den anläggning där kablarna utvärderas är tillräckligt bra för ett rättvisande resultat. Tror att det ofta brister där, men du har säkerligen koll på detta Rydberg, så ingen kritik där. |
 |
|
|
lampuradio
Member

894 Posts |
Posted - 2014/04/27 : 21:39:18
|
| Inte lite förvirrande detta.... Digitala data kommer till datorn via diverse konstiga överföringsmedia (inkl trådlöst) och ska sedan fortsätta som digitala data i en USB-kabel och exakt hur den kan kabelns kvalitet påverka slutresultatet, kan man undra, när det ändå ska sluta som en audiosignal (efter en DAC)? Tillåter överföringsprotokollet som används i kablen att data kan bli fel? |
 |
|
|
Goldfinger
Member

1800 Posts |
Posted - 2014/04/27 : 21:45:02
|
quote: Sen krävs det ju att samtliga ingående komponenter i den anläggning där kablarna utvärderas är tillräckligt bra för ett rättvisande resultat.
Jag tycker det där har gått till överdrift, transmissionsdelar fram till högtalarna gör sällan så stora fel att det skulle föreligga maskeringseffekter som sänker detekteringströskeln nämnvärt, dvs göra det svårare att höra nyansskillnader.
Däremot köper jag resonemanget på ett annat sätt vad gäller högtalarsidan.
|
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2014/04/27 23:10:48 |
 |
|
|
Ekan
Member

139 Posts |
Posted - 2014/04/27 : 23:50:45
|
@lampuradio; hade det varit FILER med gängse paketstorlekar och checksummor mm. så hade alla problem varit ur världen. Nu är det inte så, det är en dataström som styrs av klockor (rätta mig gärna om min lekmannatolkning är galen).
En snabb internetsökning på "usb audio transfer" gav följande förstaträff: http://www.edn.com/design/consumer/4376143/Fundamentals-of-USB-Audio Den här har länkats till innan på forumet: http://www.6moons.com/audioreviews/wavelength2/brick_2.html
Man kan säkert grotta ner sig en hel del i tekniska förklaringar. Fram till datorn är det inga problem, det är efter att filerna kodats om till "audio" i uppspelningsprogrammet som det hela börjar bli komplicerat - som jag förstått det hela.
EDIT; det är lätt att missa att den första artikeln har tre sidor. |
Musiksystem som slimmats ner och nu växer... |
Edited by - Ekan on 2014/04/28 15:16:07 |
 |
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2014/04/28 : 03:05:50
|
Det är ju ännu mer galet med "audiofila" TP-kablar... http://www.wired.com/2008/06/snake-oil-alert/
Som jag skrev i den andra tråden; använd sunt förnuft. Är det rimligt att filer skickas fram och tillbaka över jordklotet helt oförvanskade, och sen ska förvanskas de sista 0,5m hemma hos dig..?
Edit: en tydligare rubrik på tråden hade varit bra  |
Edited by - svanbo on 2014/04/28 03:06:23 |
 |
|
|
lampuradio
Member

894 Posts |
Posted - 2014/04/28 : 09:02:43
|
| Artiklarna som Ekan länkade till var upplysande och jag får modifiera min fundering lite: Om kablarna är så kass att de kan orsaka dataförlust eller att klockningen skadas, så bör de kunna orsaka försämring av ljudet. Kablar av god standardkvalitet och som inte är för långa bör lösa allt sådant. Den digitala tekniken är ju trots allt, digital.... kommer allt fram som det ska så kommer det att funka. Kablar för analog överföring är lite annat. |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2014/04/28 : 09:28:51
|
| Kanske kanske är det så att med högre kvalité på överföringen behöver dacen jobba mindre med felkorrigiering/avkodning vilket kanske ger skillnad i ljudkvalité. |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2014/04/28 : 12:30:31
|
Även om man har en asyncron DAC, så är den inte immun mot jitter som uppstår i signalvägen. Det finns allså en teoretisk grund för att skillnader kan uppstå.
Jag har ingen personlig erfarenhet av överföring via USB, men min erfarenhet av digitalkablar vid överföring enligt S/PDIF-standard, är att olika kablar gör en väldigt liten skilllnad, mindre än nätkablar exempelvis. Sedan är moderna dacar mer immuna mot jitter än äldre.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2014/04/28 : 13:49:58
|
| Är det någon som blint hör skillnad mellan filerna i inlägg ett? Det är två helt olika apparatvägar som är inspelade, borde vara en faktor 100 mer hörbart än två olika usb-kablar. Vi går ut mjukt :) |
|
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2014/05/01 : 16:33:14
|
Verkligen ingen som lyssnat |
|
 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8783 Posts |
Posted - 2014/05/01 : 19:57:24
|
Nja, bara med det som jag använde till Wimp-testet i granntråden (och inte med ABX). Förvisso räckte det för att ta det, men jag vet inte riktigt om en gammal muggig Thinkpad R61 och pyttesmå (det är "usp:en", typ) AKG in-ear är optimal utrustning. Men jag skulle nog sätta en krona på att tvåan är Benchmark/Bryston, givet att man anser att de är de bättre prylarna. Om det är rätt så får du väl ta det för vad det är, eftersom det är 50% chans att bara gissa sig till svaret. Fast jag kanske har tvärfel dessutom, men det kan jag ta i så fall.
Jag tycker (inbillar? ) mig dock skönja en bättre separation i vissa avsnitt, trots den enkla utrustningen. Lite entonigare och tjockare kanske ettan också är bitvis, men det är rätt lurigt med tanke på att det jag lyssnade med är allt annat än neutralt. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2014/05/01 : 23:17:15
|
Intressant och kul med lyssningsintryck. Jag körde som sagt ABX här och jag tog det men jag tycker ju subjektivt att skillnaderna inte är sådär superstora. Sen ska man nog ha klart för sig att jag tappar lite upplösning när man spelar in via datorn också.
För mig är det i alla fall intressant att höra hur pass liten skillnaden ändå är och sätter perspektiv på saker o ting. |
|
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2014/05/02 : 09:14:28
|
| Något som kan vara värt att tänka på är vad en liten skillnad kan göra. Ibland är den inte så attraktiv, exempelvis när det låter rätt ordinärt och man tex byter en kabel och det bara blir precis hörbar skillnad (till det bättre eller sämre då en kabel som är avslöjande kan avslöja brister), då ska man nog satsa på att förbättra någon annanstans. Har man däremot anläggningen "i ordning" kan den där lilla skillnaden plötsligt göra att man går från bra hifiljud till livekänsla vilket ger mycket mer. |
 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2014/05/02 : 11:31:08
|
Jag har tyvärr ingen vettig möjlighet till ABX-testning. (Har inte hittat nåt vettigt verktyg till Mac) Har dock lyssnat till filerna i min hörlursrigg på jobbet (inga värstinggrejer alls) och jag tycker skillnaderna är relativt tydliga. Visst Rydberg, det är ju inte skillnaden mellan ett par muggiga Philipshögtalare från -73 och ett par Wilson Duette 2...  Men, jag föredrar klart fil 2, tycker den i min aktuella rigg spelar klarare, med friskare dynamik och anslag.
Båda låter dock förvånansvärt trevligt, hur tog du ut signalen tillbaka till datorn? (samma dator?)
VH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2014/05/02 : 12:17:19
|
Jag körde analogt ut från Bryston BP-25 och Denon 3805 in i datorn (samma dator). Jag såg först till att jag utnyttjade det mesta av det dynamiska område jag hade för inspelningen så började med att spela en 1kHz ton vid OdBFS och sedan höjde jag volymen på denonen så att jag precis var under taket. Sedan matchade jag utnivån på Brystonen till samma värde som från Denonen, var trickigt för det krävdes minimala stötar på volymkontrollen.
Visst är det små skillnader mellan inspelningarna. När man kör blint är det dock ibland svårt att höra skillnad även om det går. Den ena upplevs lite klarare som du säger. |
|
Edited by - Rydberg on 2014/05/02 12:18:09 |
 |
|
| |
Topic  |
|