HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sweetspot 2014 intryck?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/04/27 :  21:31:48  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Någon som var på Sweetspot och vill delge lite intryck från mässan?
Nu är det väldigt många år sedan jag var på hifi-mässa sist, men jag blev lite besviken på ljudkvaliten, speciellt på de extremt dyra systemen.
Kan naturligtvis bero på rummen, men det vara ganska många som mer eller mindre hade försökt sig på akustikreglering.

Några som jag tycker klarade sig ganska bra var Amphion, Larsen, No frills lät av någon anledning bättre när jag var där andra gången i slutet på dagen.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

HerrD
200.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2014/04/27 :  22:23:05  Show Profile Send HerrD a Private Message
Jag var där idag, söndag. Intrycken var: liten mässa, lite folk, halvtaskigt ljud från de dyra anläggningarna. Kändes som cdspelarens återkomst i många rum. Ingen använder eq för att hindra rummet från att förstöra demon. Kanske finns inte kunskapen?

Det som stack ut positivt var Holographic Audio med Ino Audio - bra ljud för liten peng vilket sätter press på dyra riggar, Rosso Fiorentino Volterra - stort maffigt ljud från liten italiensk läderklädd stridsvagnskaramell. No Frills är alltid en frisk fläkt som låter bra. Gradient hade ett ljud som kändes stort, luftigt, naturligt och obesvärat av rummet - bravo! Gillar även Amphion som lyckas hålla en konsekvent ljudfilosofi genom alla modeller jag hört med fin rumslighet och bra prisvärdhet.

En extra eloge till Sista Ordet som flyttade fokus tillbaka till musiken med utmärkt musikval och trevligt snack. Skönt med riktig musik som omväxling

Har säkert glömt det mesta men det var i alla fall en liten sammanfattning.

Några bilder jag fick med mig:

Volterra

No Frills

Gradient

Amphion

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22013 Posts

Posted - 2014/04/28 :  05:56:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Intressant läsning. Jag missade tyvärr mässan i år.

Finns det fler intryck & bilder?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2014/04/28 :  14:56:26  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Vad tyckte ni som var där om Raidho D1, VTL och Wilson Sasha 2?

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/04/28 :  15:26:54  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
I början här var det skrivet om den anläggningen men det verkar vara borttaget nu.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?s=&showtopic=10989&view=findpost&p=180981

Intrycken kommer nog snart här också ska du se. Finns en del på faktiskt också med början här.

http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=58137#p1652689

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2014/04/28 :  21:25:19  Show Profile Send HerrD a Private Message
Perfect Sense: Raidho hade härlig rumslighet och dynamisk precision trots ett begränsat frekvensomfång. Saknade dock kroppen i klangen som kommer med mera fysik. VTL och Wilson lät inte bra. Kylig kal klang utan närvaro. Upplösning utan närhet. Lite som att lyssna på en överartikulerande människa där hur man säger något är viktigare än vad man vill förmedla. Stod faktiskt bara ut en kort stund. Lät bättre i Stockholm men även där var något som gnagde. Det är nog inte min kopp te helt enkelt.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2014/04/28 :  22:55:38  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
@HerrD

Tack för intryck!

I fallet Raidho så tror jag på en annan elektronik-matchning. Raidho drar snarare åt det fylligare hållet än det motsatta, varför brist på kropp inte ska saknas om drivning och balans är den rätta.

Wilson är alltid en utmaning på mässor i stora, kala rum liksom många andra högupplösta och avslöjande högtalare.

Nästa år måste jag åka ner :)

/ Marcus

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook

Edited by - Perfect Sense on 2014/04/28 22:56:34
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000