| Author |
Topic  |
|
Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 09:57:00
|
quote: Originally posted by drgreen
Hur skulle du beskriva skillnaderna?
Jeg var bestemt på å kjöpe S1 , skulle bare ha den siste demo for å väre helt sikker på den var bedre enn Wadia> Krell (55 000 kr)
Forskjellene var så store at jeg trudde det var tuklet med S1 for at den skulle låte semre enn Wadia 301.
Alt var bedre på Wadia enn på S1, särlig diskant området.
|
Base Technology Nordic Sound Design |
 |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 16:35:41
|
| hmmm ok..som du vet så har jag sålt min s1a då den blev slagen hårt av ML390s..ändå får just den kommentaren mej att fundera på om det inte var så att s1an hade varit urkopplad innan t.ex när man ska göra iordning för en jämförelse. S1an å bl.a just diskanten låter väldigt mkt sämre när den inte varit konstant inkopplad i 4-5 dagar. (prova att stänga av ditt s150 någon minut å lyssna igen så förstår du vad jag menar).ML390 däremot förändrades väldigt mkt första timmen för att sen stabilisera sig (fastmöjligen höjer den sig oxå lite över några dagar?) |
 |
|
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 18:51:24
|
Jahapp, då har jag varit förbi bossanova, och lyckats med bravaden att missa paradis_oscar. Nu är jag alltså duktig. 
Med mig hade jag Pink Floyd - The Wall, SRV - Texas Flood och två brända skivor med udda musik.
Jag hade tänkt mig att glo och lyssna på Roksan Caspian stärkare/cd, som ligger i "min" prisklass. Men jag fastnade i soffan framför Wadia 301, BAT vk200/60 samt Krell FPB-300 som i tur och ordning drev Revel Studio m.h.a. kimberkablage.
Med BAT vk 200 inkopplat, som tyvärr stått kallt, så lät det som hemma, med följande modifieringar:
Allt blev bättre, men jag hade förväntat mig mer. Ljudbilden blev bra mycket mer utmejslad, och fick ett djup som jag ej tidigare hört. Dock var det inget av de där 10-15 meter som det snackas om i pressen. Kan förstås bero på att rummet inte precis var optimalt, och steget kallt. Det blev lite mindre grötigt, det var lätt att skilja ut ett instrument i smeten. Det lät även aningens naturligare, med bättre flyt och rappare bas.
Över till rörstärkaren. Där behölls många av kvaliteerna från ovan, men basen slöades ut. Ljudet blev dock behagligt och skulle verkligen inte kunna ge någon lyssningströtthet... sägas ska det att vi (Jag och Steffo, som ryckte in och höll i Bossa) lyssnade på Audioslave - Cochise på denna anläggning, vilket kanske inte är det man tänker på när någon nämner rör och någon musiksmak 
Då har vi alltså sparat det bästa till sist, in med Krellen, som stått på ett bra tag. Audioslave - Cochise rullar igång igen. Bett, spelvilja, kontroll! Nu blev det roligare! Bättre än BAT, i min lilla värld.
Vad jag har hemma? ProAckloner och en sån där ful, grå, strömstark låda med tillhörande skivinkast i matchande ful, grå låda 
Jämförandet är alltså en anläggning som kostat mig 10k mot en som gick lös på strax över 200k. Som fattig, dum student så skulle jag hellre köpa medelmåttig elektronik och satsa på högtalarna och rummet i första hand.
Bemötandet på Bossa var, för övrigt, på topp!
EDIT: Efter lite tankeverksamhet så var det nog bättre än vad skrev ovan... att förvänta sig magi och få naturlighet är förmodligen på två vitt skilda skalor  |
Edited by - Tank on 2003/02/23 13:33:09 |
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 19:46:15
|
Någon som har jämfört 861an med 301an?
|
 |