HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sökes: fena på aktiva delningsfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rajapruk
Starting Member

14 Posts

Posted - 2014/07/15 :  21:46:18  Show Profile Send rajapruk a Private Message
Jag har börjat experimentera med en fullt aktiv delning av mina högtalare.
Finns det någon som är bra på detta i Göteborgsområdet, som tycker det är kul att pilla med sådant här, och vill hjälpa mig?

Högtalare: JBL 4365 Studio Monitors (samma horn/driver som JBL K2 S9900)
Delningsfilter: DBX Driverack 260
Källa: Oppo BDP-105
Slutsteg: Hypex nCore
Mätutrustning: DBX mic, Focusrite i2i, REW

Jag har gjort basic settings och det låter redan ljusår bättre än det passiva delningsfiltret. Men jag är helt säker på att det finns mycket mer att hämta.
Speciellt hur man mäter fram rätt delay/fas mellan elementen hade det varit kul att få hjälp med, och att få till en mer perfekt 24Db LR-slope i delningen.

Min stora rumsmod vid 40/80Hz har jag redan skurit ner, med gott resultat. Men det finns såklart mycket mer fintuning att göra av rumsproblemen också.
Som sagt, om någon känner sig manad, tycker det är kul, och tror sig kunna tillföra något. Hör av dig till rajapruk@hotmail.com !

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/16 :  21:44:57  Show Profile Send HerrD a Private Message
Här finns en fena:

http://www.computeraudiophile.com/content/556-advanced-acourate-digital-xo-time-alignment-driver-linearization-walkthrough/

Intressant läsning som kanske kan appliceras i någon form?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000