HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hornkonstruktion med bredband
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/11 :  19:34:41  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Tjena!
Funderar på att bygga en budgethögtalare.
Tidigare har jag kört med Fostexelement och ville väl egentligen göra det nu med, men eftersom detta är till grabbens rum så blir budgeten stramare.
Tar gärna emot förslag på hornkonstruktioner i den lägre skolan och dito budget bredbandelement.
Här är det alltså inte frågan om hifi i högre sfärer utan mycket ljud, och med hög känslighet eftersom stärkeriet i detta fallet inte orkar med några tuffa övningar.
Om nu någon har ett välljudande koncept så mottages det självklart med tacksamhet. Jag vill ju inte att det skall låta förjävligt.
OK, vad får det kosta?
Här är en utmaning så god som någon; 2000 sek totalt!

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/11 :  19:51:28  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Tja ett par sådana här: http://indigo.ie/~walton/voigt.html

Bestyckade med sådana här: http://www.monacor.com/produkte/Produkte/Details.cfm?aID=3370&UG=270064310

Han som designat hornen trodde att Monacorelementen skulle passa som hand i handske.

Bygger du dom i vanligt furu-limträ som han gjorde så lär du hamna på knappt 2000kr totalt. Elementen kostar runt 450kr/st.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/02/11 19:56:40
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/11 :  20:04:59  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Stiligt Erik.
Vi börjar och nysta där.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2003/02/11 :  20:28:00  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Här är ett annat alternativ som kanske kan vara nått: Cheap Trick 193 - http://www.diyforum.net/blasten/cheaptrick193.htm

Känsligheten är bra. Man kan spela högt med en 7W triod. Konstruktionen är lättbyggd och bäst av allt billig.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/11 :  20:42:44  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by akktustakki

Stiligt Erik.
Vi börjar och nysta där.

Så du gillade min idé?

Skulle vara mycket kul att höra dina intryck om du skulle bygga dessa med Monacor SP-200X. Som sagt han som konstruerat hornen var övertygad om att det skulle funka bra och sa "Seems like you have indeed found a replacement driver for the Audax"

Men skyll inte på mig om det låter skit

Även om jag har svårt att tro att det skulle göra det.

Jag skickade dig ett PM som jag tror kan vara intressant.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/02/11 20:52:23
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/11 :  22:49:02  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
OK
Läst mailet.
Nu återstår lite funderingar och planering.
Får se om det hela blir av. Spännande!
Fortfarande är det i sin vagga.
Tack för din hjälp.
Återkommer med fortskridandet om och när jag kör igång.
Måste få klartecken från hemvärnschefen och även grabben.
Så´n toffel e já

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/11 :  23:00:42  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Tack Mattias!
Det ser riktigt busigt ut.
Skall kolla upp detta också.

quote:
Originally posted by Mattias S

Här är ett annat alternativ som kanske kan vara nått: Cheap Trick 193 - http://www.diyforum.net/blasten/cheaptrick193.htm

Känsligheten är bra. Man kan spela högt med en 7W triod. Konstruktionen är lättbyggd och bäst av allt billig.

Mvh // Mattias S

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/14 :  13:57:51  Show Profile Send flintan a Private Message
En kompis har fått 100st, japp, bredbandare som har setat i ett ljudtak på en pub. Dom är svensktillverkade av märket Jbn och impedansen är 8ohm. Det är i stort sett det enda jag vet om dom. Fanns ingen info om högtalarna på Jbn's hemsida. Dom har setat tio och tio seriekopplade på ljudplattor med glasfiberull bakom. Elementen är ca 6,5".
Jag satte i två st "openair" i bilen och blev positivt överraskad.
Hyfsat luftigt ljud och basen sträckte sig ner runt 60-70Hz enligt mina öron.
Skulle vara kul att bygga någon form av voight horn som ett riktigt budget experiment. Men hur vet men vilka dimensioner på lådan som kan vara lagom? Och är det någon idé att en prova ifall man inte vet några parametrar på elementen?

Linus
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/02/14 :  15:47:31  Show Profile Send henricsson a Private Message

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/14 :  17:01:57  Show Profile Send flintan a Private Message
Känns lite för komplicerad att bygga för ett sånt experiment. Jag tänkte mer åt, vet inte säkert vad dom kallas, 1/4 pipa?? Ungefär som "Mattias S" länktips: http://indigo.ie/~walton/voigt.html
Men hur påverkar elementegenskaperna höjd, djup, bredd osv?

Linus
Go to Top of Page

trocadero85
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/02/14 :  19:40:55  Show Profile Send trocadero85 a Private Message
För att räkna på en kvartvågspipa(också kallat voighthorn) så måste du
veta två saker. Den effektiva konarean och elementets resonans-frekvens. Hornets början har samma area som elementet och hornets slut har en area som är tre gånger större. Längden på hornet är ljudvåglängen på lägsta möjliga frekvensen i hornet(samma som Fs på elementet eller lite lägre). 344/Fs*1/4 alltså 85/fs.
ex. 85/50Hz = 1,7 m långt horn. Elementet ska sitta ungefär en tredjedel ifrån hornets början.
"The Joke" verkar vara ett försök till kvartvågspipa men den ser ut att vara spetsig upptill(?) där arean ju ska vara lika med konarean.
Bilden som "Henricsson" bidrog med är också ett exempel på en kvartvågspipa.

Mycket nöje!
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/15 :  05:04:50  Show Profile Send flintan a Private Message
Tack för svaren! Då är det alltså bara att försöka leta reda på data om Fs eller att chansa på något och se vad som händer.

Linus
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/15 :  10:07:23  Show Profile Send Parasite a Private Message
Flintan:
Risk att jag får brutal-smisk nu, men då det gäller bredband element av den sort du verkade fått tag i så är de inte så känsliga för om de placeras open air eller inte och jag har för mig att man skulle se till att kvartvågspipan skulle vara exakt uträknad efter fs eller längre för att inte skada elementet så det räcker nog att du gör en gissning bara och provar =).
Nån kanske annars har nått vanvettigt billigt sätt att prova fram den ungefärliga resonansfrekvensen på elementet?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/02/15 :  19:02:34  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Flintan...

Här är ett enkelt program för att räkna fram voighthornsdimensioner...

http://hem.passagen.se/drkrupp/gk/hifi/box_kvartvagspipa.html

Jag har skickat dig ett PM..

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/16 :  01:17:49  Show Profile Send flintan a Private Message
Tack för tipset. Synd bara att jag sitter på en Mac och inte kan testa programmen. Man jag ska prova det hos en kompis sen. Bra sida förresten. Har läst ganska mycket på den förut också men har inte sett den delen 1/4 horn.

Linus
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/16 :  01:23:07  Show Profile Send flintan a Private Message
Förresten......kan någon tipsa om bra beräkningsprogram för Macintosh. Jag har ett som heter EZEspeak som är skrivet i EXCEL där man kan beräkna det mesta. Men ibland blir ju resultaten helt vansinniga så det är bra att ha fler referenser. Och sen blir det att räkna mycket för hand också.

Linus
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2003/02/16 :  12:04:03  Show Profile Send knutte a Private Message
hmmm, låter som du missat VH-1 hornen.
jag har själv ett par VH-1:or och jag är mycket nöjd.

när jag testade dom så var det linn som stod för electroniken (inte min), men med Linn stärkarna så lät dom inte så bra, väldigt vasst ljud, och inte nå bas alls nästan...
Men jag köppte senare en Nad stärkare och då blev ljudet underbart!
ska man klaga på nåt så är det att diskanten/övre-mellan nästan är lite vasst fortfarande och att basen kan vara något bumlig viss vissa tillfällen, annars är dom kalas bra!
ca 1200kr paret!
MVH//Knutte

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/17 :  00:33:39  Show Profile Send flintan a Private Message
En tanke bara, vad händer om man sätter i två eller flera likadana element i ett horn? Blir det en massa galna fasfel, eller kan det fungera om dom sitter bredvid varann i samma höjd?

Linus
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/19 :  12:12:08  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by akktustakki

Jag har personligen tagit fasta på vad ni har skrivet.
Det mesta verkar vara svammel.
De få konkreta förslag jag fått har jag också tackat för. På detta forum.
Ni andra verkar ha andra saker att prata om och jäkligt lite om den aktuella frågan.
som vanligt.

Nu var du väl otrevlig?

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/19 :  16:19:44  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Ja, jag var nog otrevlig i överkant. Trött och grinig som en barnunge.
Ursäkta!
Jag tar bort mitt tidigare inlägg eftersom det var
jäkligt ohyffsat.
Var inte meningen att låta tjurskallig.
Bättring kommer.

www.musikhemma.se

Edited by - akktustakki on 2003/02/19 16:23:31
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/19 :  19:02:20  Show Profile Send Parasite a Private Message
Flintan skulle vilja ge dig ett bra råd , PROVA för fasiken =)
Har märkt en liten tråkig tendens i detta forum och det är att de duktigare DIY-mupparna nöjjer sig ofta bara med det bästa, eller åtminstone riktigt bra grejjor. Det kan nog bli fasfel , olinjär faskrurva som fan, men fortfarande ett ljud som i dina öron låter mumma =),eller åtminstonde ett distorotionfritt öronvänligt ljud som är skönt att lyssna till även det kanske lämnar mycket att önska som djupbas och luftighet, vad vet jag. Lyssna på råden, men följ dem inte slaviskt, ibland är det mils avstånd mellan teori och praktik, och det är din öron och INGET annat som bestämmer vad som är bra. =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

300BSE
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/02/19 :  19:24:53  Show Profile Send 300BSE a Private Message
Flintan, kolla in Fostex hemsida, http://www.fostex.co.jp/int/pages/sets/prodset.htm, där kan du klicka dej vidare till en hornkonstruktion med 2st FF85K i ett och samma horn. Så det är nog bara att sätta igån och exprimentera.
Go to Top of Page

soundet
Member

63 Posts

Posted - 2003/02/24 :  15:10:24  Show Profile Send soundet a Private Message
Förstår inte riktigt varför ni försöker hitta massa omvägar åt lösningen. Gör nu så här att du går in på följande sida
http://www.valutronic.se/vh1.html . Kanon bra hornhögtalare av voigthorn modell, alltså ett par VH-1or. Allt som
du behöver veta finns redan på sidan, ritningar, tips och råd och
så kan du köpa de element som testats fram till dessa hornhögtalare
på sidan. Ett riktigt väljudande budgetalternativ runt 2000kr paret.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000