HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som gått från 5.1 till stereo?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2014/08/06 :  00:15:08  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Hej!

Finns någon/några därute som gått från 5.1 till stereo? Jag är sugen på att fimpa bioljudet till förmån för bättre stereoljud.

Jag älskar bålde film och musik men musikintresset ökar hela tiden medan filmintresset svalnar.

Har redan nu börjat se film i stereo så smått för att vänja mig...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/08/06 :  04:22:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Varför inte kombinera :)

Jag har kört från att ha en mixad setup som har hanterat båda formaten, ett system för vart format och nu en setup som tar båda.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/08/06 :  07:08:15  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Jag kör 7.1 med Pioneer SC LX-82 medan Pioneer SX-1080 tar hand om stereoljudet. Kopplar bara om högtalarkablarna på högtalarna. Mycket bättre musikljud och tryck med stereon

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2014/08/06 :  13:22:22  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Tack för era svar. Jag har också två anläggningar idag men det är mycket apparater på bänken...

Är det inte jobbigt att växla högtalarkablar hela tiden? Jag har en förstärkare med hembiofunktion (Vincent SV-234) till frontarna så det är bara att trycka in en knapp.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2014/08/06 14:39:47
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2014/08/06 :  14:42:58  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Skaffa en lite smartare fjärrkontroll bara då. Jag kör med en Logitech Harmony One och med den kan både barnen och frun enkelt med en knapptryckning få igång det dom vill av anläggningen.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/08/06 :  19:27:24  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Hela tiden är det inte. Spelar mest musik och kanske film en gång per månad. För mig är det bara en kontakt som dras ur högtalaren och en som pluggas in


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/08/06 :  20:01:42  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
ser inte riktigt problemet ?

jag kör 5.1 i vardagsrummet, men försteget klarar av att köra 2.0 eller 2.1 utan problem.. högtalarna är ju primärt gjorda för musiklyssning men fungerar utmärkt i 5.1

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2014/08/06 :  20:08:02  Show Profile Send Passerati a Private Message
Stereo i hobbyrummet.
Hemmabio i sovrummet.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/08/06 :  20:54:42  Show Profile Send Vox a Private Message
Stereo i musikrummet.
5.1 i TV-rummet.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2014/08/06 :  21:27:44  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Smarta tips! Tror att hembion får stanna kvar trots allt. :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/08/07 :  02:45:20  Show Profile Send atle a Private Message
Jag håller med Sten om att en Logitech remote kan höja WAF ganska rejält, men det bör vare en som kan använda radiosignal i stället för IR. Jag hade en Logitech Harmony med endast IR tidigare och när jag skulle starta flera apparater och ställa in ingångar på dom så hände det ganska ofta att den sista apparaten inte blev rätt inställd.
När man ska starta och ställa in ingångar på flera apparater så är det lätt hänt att man lägger i från sig fjärrkontrollen innan alla apparater startat och blivit rätt inställda. Lägger man ifrån sig fjärrkontrollen på ett sådant sätt att den inte pekar mot apparaterna så kommer det inte att fungera med IR. Det löser man med att använda RF i stället
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000