HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MBL - Högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2014/08/07 :  20:26:03  Show Profile Send ryst a Private Message
Blev sjukt imponerad av MBL 101 på mässan som var i vintras så idag tog jag mig tid att glida ner till Audio Concept för att lyssna lite mer.

Satte mig ner och lyssnade på deras stora stativare MBL 120 och gillade det jag hörde, dock saknar de lite botten som i princip alla stativare gör. Vad jag däremot gillar med MBL är att de fyller upp rummet sjukt bra med ljuv musik :)

Tänkte höra om någon här har haft förmånen att lyssa på deras minsta golvare MBL 116?

Trots att 101an är galet bra i mina öron så är inte priset det

Tror ni att 116 har tillräckligt med botten i klass eller bättre än mina nuvarande B&W802D? Eller är det så illa att jag inte blir nöjd av annant än 101an?

I annat fall får jag kolla med AC om de inte har ett par 116 inne för provlyssning.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2014/08/08 :  09:05:47  Show Profile Send plind a Private Message
Eller så gör du som jag och kompletterar MBL-stativarna med basmoduler Bra mycket billigare lösning och kan bli riktigt bra om man får till det. Hör med Robban, han brukar själv tala om den lösningen!
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2014/08/08 :  11:28:51  Show Profile Send ryst a Private Message
Jo, det ar ju alltid ett alternativ. Men det blir inte sa mycket billigare. Tal att tankas pa iaf.

Ingen som har lyssnat pa 116?

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2014/08/08 :  20:21:38  Show Profile Send p-pan a Private Message
Jag lyssnar på mina egna i stort sett varje dag
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2014/08/09 :  00:05:22  Show Profile Send ryst a Private Message
Saja, hall inte inne pa infon som en politiker.
Vad hade du innan? Vad driver du dom med? Storlek pa rum?

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2014/08/09 :  00:48:43  Show Profile Send p-pan a Private Message
Jag spelade tidigare på ett par B&W 805 Nautilus Signature så jag kan hålla med om att det mellan varven kan saknas lite botten i ett par stativare. Före högtalarsnörena sitter en Parasound A21 (slutsteg) och den räcker mer än väl till att driva MBL 116.
Jag ska kanske förtydliga att det är förra modellen av 116 jag har, alltså utan "F" i modellbeteckningen. Det tillfälliga rummet jag huserar i för stunden mäter c:a 12 kvm och det fungerar riktigt bra så länge volymen stannar under partynivå.


Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2014/08/09 :  13:08:12  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Det finns numera många MBL 101,116, 126 och 120 i den svenska marknaden. Glada ägare, men inte nödvändigtvis synliga på forumen. :-)

116 levererar med totalt 12 element och är enormt kraftfulla i basen. Det kraftfulla ljudet gäller även den mindre 120 som med, av MBL egenutvecklade element, också levererar tungt i de lägre registren. Dock har den inte som 116 lågbasarna. Installationer och demos visar hursomhelst att det skall vara ett ordentligt stort rum innan behovet av sub finns.

(Ett av de bästa exemplen på detta är den demo vi gjorde för två år sedan på HighEnd Mässan i hörsalen på L&L. Ett stort rum och mycket folk, och de två 120 samt instegselektroniken, Corona Line från MBL fyllde till allas förvåning enkelt det stora rummet. Vi får faktiskt än idag kommentarer från den upplevelsen många hade vid det tillfället.)

Dessutom är det alltid bättre att komma in i ett rum med lagom/tillräckligt mycket basenergi, snarare än för mycket - i tron att basen inte räcker till. Föreslår därför att du hör av dig om för dig lämpligt tillfälle, så gör vi mycket gärna en demo av 120 för dig i ditt rum - för att fastslå om de räcker till basmässigt eller om du behöver sikta mot 116.

Och - precis som "plind" skriver så finns givetvis varianten att använda någon av de mindre MBL, eftersom diskant och mellanregister-elementen alltid är de samma - tillsammans med bra subbar. Hans setup är en sådan, mycket lyckat uppställning.

Så, ett par större MBL alternativt mindre med basar kan båda fungera utmärkt. Det hänger lite på rummet, vilken musik du kör osv. Det bästa är som sagt att vi provar just i ditt rum för att hitta den bästa lösningen.

Med vänlig hälsning, Audio Concept

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2014/08/11 :  10:38:58  Show Profile Send ryst a Private Message
Ska absolut se till att få tid & knalla ner i butiken igen.
Har själv haft ett par 805or i mitt rum och hade en helt ok bas där inne, saken är dock att jag kan knappt få in fler lådor i rummet. Har en sub idag och kan ev få in en till men det är frågan om mm.

120 tar ju mer eller mindre lika stor golvyta som mina 802or, därför skulle det vara nice med 116.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000