| Author |
Topic  |
|
|
Denon
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 20:59:03
|
| La in en grej om cd versus dvd förut o undrade om man skulle ha en cd utöver dvd:n pga ljudet...men kom sen att tänka på att man ändå använder da-omvandlaren i stärkaren ju så vad skulle det spela för roll??? |
|
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 21:11:11
|
Det beror väl på vilken dvd spelare du har, eller vilken cd du skulle tänka dig att köpa. Vissa dvd spelare är ju såklart bättre än vissa cd spelare, oftast är det dock tvärtom. Är du nöjd med ditt ljud behöver du ju självklart ingen cd spelare alls. men handla är ju förstås kul  |
 |
|
|
hali
Member

374 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 21:59:46
|
Hmm.. som stolt S1 ägare kan jag meddela att det annars är en ypperlig idé att koppla DVD-spelare till CD-spelaren (DAC kanske jag ska säga) och använda denna till lite trevligt 2-kanals bioljud. Har man en trevlig cd med digital-ingång så rekommenderar jag starkt att testa.  Nu gäller det bara att skaffa en tuner med digital-utgång så är cirkeln sluten. |
Say's who!? |
Edited by - hali on 2003/02/11 22:00:54 |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 22:04:34
|
quote: Har man en trevlig cd med digital-ingång så rekommenderar jag starkt att testa.
Hali, du menar digitalutgång? |
 |
|
|
Denon
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 22:04:50
|
Som Millenium sa så är det kul att handla men det spelar ju ingen roll om man har en cd för 20000 om man sskulle använda digitalutgången från den till sin reciever, då är det ändå dacen i stärkaren som används ju...annat om man köper en tokbra cd till sin 2-kanals anläggning o använder RCA... Har läst att ljudet i Denon DVD 2800 inte va bra men körde de ljudet i DVDn:s dac då? Jaja...det blir nog bra... |
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 22:17:52
|
| Jo,men nu är inte dac:en i en Hemmabio-förstärkare något vidare, jämnförde min Denon DCD 1550AR (5.000:-)Med dac:en i en H/K AVR 4000 (10.000:-). Var inget snack om att CD-spelaren var i en klass för sig..Samma sak med Denon AVC-A1D (40.0000:-) Körde med NAD S500 och samma sak där. Denon DVD 2800 är faktiskt ganska bra som Cd-spelare när man kör intern DAC. Tycker dock att en dedikerad CD för samma pengar eller lite billigare är en klart bättre musikfördelare, testade på kul H/K DV25 som fått stämpeln av Hifi&Musik att vara en DVD som låter lika bra eller bättre som CD än sina CD-kusiner i samma prisklass. Klart sämre än DCD 1550Ar med ett ljusare, tunnare ljud. Det går helt enkelt inte enligt mej att få en DVD att låta lika bra som en CD att spela cd-musik. |
Trött på folk utan vett |
 |
|
|
RKL
Member

423 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 22:21:58
|
quote: Hali, du menar digitalutgång?
Nej, jag tror nog han menar ingång, t.ex. min Sphinx Project 32 cd-spelare har digitalingångar ifall man vill utnyttja spelarens da-omvandlare för just t.ex sin dvd-spelare.
Det är väl i själva verket inte så ovanligt på "highend"-spelare, tror jag (men vet inte säkert)...
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 22:37:42
|
Kan du ha rätt i. Förstod inte heller om han menar in på en CD eller in i en Hemmabioförstäkare t.ex.. |
 |
|
|
Denon
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 00:05:00
|
| Nej, det går inte att få en dvd att låta bättre än en cd OM man använder apparaternas egna dacar....MEN har jag en cd för 20 000 eller en dvd för 2 så låter väl musiken lika om jag använder den digitala utg på bägge in i recievern??? Men tjänar man nåt på att köpa, säg tex DCD 1450 eller liknande så för att få nytta av dess bättre ljud koppla in den till sin biostärkare med sjyssta RCA...tjänar man nåt på det eller är det bättre att vänta o köpa en dyrare stärkare som förhoppningsvis har bättre dac? |
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 07:51:07
|
Jag ville bara göra ett inlägg i debatten. Själv körde jag en H/K dvd 1 till en musical fidelity dac X-24K. Det enda dac:en gjorde var att förstärka signalen. Jag personligen hörde ingen ljudförbättring. Vidare sa kunniga fackmän åt mig att en dvd låter bäst om man kör signalkabel direkt till förstärkaren. Jag vet inte vad du har för dvd eller dac i din förstärkare, men enligt vad jag har fått reda på borde alltså inte detta ha nån betydelse. Dvd och dac är ingen bra kombination. Kör på en ren cd och en separat dvd.
/Martin |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 08:57:15
|
quote: Originally posted by hali
Hmm.. som stolt S1 ägare kan jag meddela att det annars är en ypperlig idé att koppla DVD-spelare till CD-spelaren (DAC kanske jag ska säga) och använda denna till lite trevligt 2-kanals bioljud. Har man en trevlig cd med digital-ingång så rekommenderar jag starkt att testa.  Nu gäller det bara att skaffa en tuner med digital-utgång så är cirkeln sluten.
Du menar alltså en digitalradio (DAB)? De har digitalutgång. Boxer digital-TV-box (f n Nokia, ej Thomson el Triax) har också digital utgång. Eller DAT. Eller Minidisc. Eller datorn. Eller CD-R. Oj nu tog ingångarna slut ! |
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 12:44:36
|
Skulle jag äga en CD för 20.000:- skulle jag bara koppla in den med RCA (Samma sak med Denon DCD 1450AR) DAC:en kommer inte upp till den standarden på en hyfsat prisatt (10.000 till 13.000:-)hemmabio förstärkare. Köp Denonen för att sen köra den med bra RCA-kablar. Sen när du har råd med en dyrare förstärkare (16.000-....) så kan du koppla in den till inbyggda dacen i förstärkaren för bättre ljud! |
 |
|
|
Denon
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 15:47:41
|
| Tack Kenneth...det va det jag ville ha svar på... |
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 17:45:01
|
Det var så lite så! Har en svart DCD 1550AR som jag testat detta med! Är till salu om intresset finns. Har haft två, en guld och en svart som jag köpte av farsgubben. Ska satsa ännu högre upp. Så finns nåt intresse hos nån kan man höra av sej. runt 2.000:- och fatktiskt knappt använd.  |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 18:12:35
|
quote: Originally posted by Denon
Tack Kenneth...det va det jag ville ha svar på...
Det är inte BARA dacen som avgör hur en CD-spelare/DVD-spelare låter. Känns som om alla struntat i det. :/ Det rent mekaniska är ju också viktigt, det ska vara en bra transport o s v. Även strömförsörjning och sådant är väl viktigt..? Så, jag skulle inte säga att en CD-spelare för 20k låter likadant som en DVD-spelare för 2k, enbart för att man kör dem via samma dac.
Förstår hur Kenneth menar i och för sig, så jag säger..: Gör som du vill, själv har jag inte testat någon Denon-spelare! 
I övrigt tyckte jag hali:s idé verkade lite rolig... Kanske ska köpa Quad CD:n med digitalingångar trots allt..? 
//Jakob  |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 18:15:17
|
Jo,det är ju sant. Men det var inte det som var frågan eller hur? Ser det som självklart att mekaniken är att bättre dessto dyrare saker blir.. Fast ibland kan jag se spelare för 30.000-40.000:- där jag blir mörkrädd hur skrangliga CD-transport och mekanik verkar vara... |
 |
|
| |
Topic  |
|