HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med hackande Wimp HIFI
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lida2k
Starting Member

8 Posts

Posted - 2014/09/09 :  12:02:49  Show Profile Send lida2k a Private Message
Jag har problem med att musiken hackar på PC:n. Det hackar å det grövsta så det går inte att lyssna på det. Knappast HIFI.

Problemet kom när wimp Hifi lanserades och pga mina problem så har jag fått hifi gratis fram tills nu. Wimp support skyller på en bugg och bad mig backa till en äldre version men samma problem där. Då skyllde de på mitt nätverk, men jag sitter på ett nästan idlande 100Mbit-lina som får fina resultat i bredbandskollen. Idag kom en ny version och jag får fortfarande hackande musik. Jag har testat på fem dator och på två olika nätverk. En dator som kör windows 8 spelar perfekt, de andra hackar det på och de kör windows7. Det jag kan se är att belastningen på processor rusar när det hackar. Tyvärr kan jag inte se vilken process som tar kraften men i mina ögon verkar det som wimp triggar mjukvara som fastnar loopar som tar flera sekunder att tugga sig ur.

är det någon som har samma problem? Vad gör man åt det?

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/09/09 :  12:19:37  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message
USB-DAC?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2014/09/09 :  12:39:09  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Om du kör Aktivitetshanteraren och processlistan sorterad efter max processortid borde du kunna se vilken process som stör. Möjligen måste du ställa in så du ser processer för alla användare (dvs även systemets egna processer, inte bara "dina").
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2014/09/09 :  13:16:54  Show Profile Send DavidS a Private Message
Hackar det när du spelar spotify också?
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/09/09 :  13:39:12  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message
quote:
USB-DAC?

Om det är en USB-DAC, prova att stänga av WiFi.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

lida2k
Starting Member

8 Posts

Posted - 2014/09/09 :  14:06:51  Show Profile Send lida2k a Private Message
Jepp, det är USB-DAC:ar, men det tror inte det är problemet. vanliga Wimp fungerade bra tidigare. Problemet kom när jag uppgraderade till wimp hifi.

Jag har tittat i processlistan. Det är audiogd.exe samt wimp.exe som kör. audiodg är en systemprocess i windows7 men den finns inte(?) i windows 8. kan förklara varför det funkar på windows8.

Jag har inte spotify längre så jag vet inte.
Go to Top of Page

lida2k
Starting Member

8 Posts

Posted - 2014/09/09 :  14:40:42  Show Profile Send lida2k a Private Message
Jag får backa på att problemet inte har med DAC:n att göra. När jag kopplar ur DAC:n och spelar från hörlursuttaget så fungerar det.
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2014/09/09 :  15:53:29  Show Profile Send DavidS a Private Message
Testa att koppla en extern usb-hub mellan din usb-dac och dator och lyssna efter fel.
Go to Top of Page

lida2k
Starting Member

8 Posts

Posted - 2014/09/09 :  17:15:01  Show Profile Send lida2k a Private Message
ska prova usb-hub ikväll.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/09/09 :  17:54:10  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message
Tjatar på: "Om det är en USB-DAC, prova att stänga av WiFi."

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/09/09 :  19:01:43  Show Profile Send atle a Private Message
Solhaga:
Kan du förklara varför en USB dac skulle påverkas av att WIFI är aktiverat på datorn?

Edited by - atle on 2014/09/09 19:02:56
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/09/09 :  22:55:22  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message
Testa denna latency checker.

Nedanstående saker anges kunna ge hög latency:

"In many cases DPC latency problems are caused by specific types of devices. So you should try the device types listed below first.
Network adapters for Ethernet and Wireless LAN (W-LAN)
Internal modems
Internal sound devices (on-board sound systems)
Any PCI or PCI Express add-on card, any PCCard or ExpressCard, e.g. TV tuner cards, ISDN or DSL adapters, modems, etc."

Om du ändå har LAN-kabel till din dator, så är väl det bara att testa att stänga av WiFi?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

lida2k
Starting Member

8 Posts

Posted - 2014/09/11 :  09:11:43  Show Profile Send lida2k a Private Message
Jag har lyckats visa problemet inte har med Wimp att göra utan det är DAC:n på som jag använder på jobbet som är problemet (Nuforce uDAC3).

Hemma har jag nya windows8-dator och en Audiolab mdac där det fungera utmärkt.

Så jag har kontaktat Nuforce supporten och väntar på svar. Jag testade solhagas ide om att stänga av WIFI. Det gör hjälper inte problemet.

Men vilket engagemang för mitt lilla problem med Wimp :-) Det är bra att få ta del av andras idéer, för man tänker till och får nya uppslag.
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/09/11 :  09:54:49  Show Profile Send atle a Private Message
Wimp är en viktig så det är inte konstigt att frågan skapar engagemang

Ibland har jag fått en del "drop outs" när jag spelat från Wimp. Det är inte regelbundet så jag har kopplat det till tillfällig belastning på nätet och belastningen på Wimps servrar.

Man kan få problem med att spela via en usb dac och man samtidigt har andra enheter kopplade till usb, tex. en hårddisk eller liknande. Speciellt om både dac och hårddisk är kopplade till usb-utgångar som i grunden delar usb-port. Har du någon enhet kopplad till usb som är kontinuerligt "aktiv" så föreslår jag att du provar med att koppla ur den.

Edited by - atle on 2014/09/11 09:55:51
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/09/11 :  11:00:44  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message
Jag har alltid Latency Checker på för att se detta.
Att exempelvis switcha till Chrome ger en röd stapel direkt men lyckligtvis ingen drop out.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000