HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 BBC- dippen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/09/22 :  16:28:53  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Jag är kanske decennier efter med undran kring BBC- dippen.
Finns det något syfte med den? Eller har den bara hamnat där, vilket jag i och för sig inte tror.
Själv har jag en rackarns hörselgångsresonans mellan 2 och 3 kHz och kan mycket väl tänka mig att sänkningen är till för att man ska kunna spela högre utan att störas av öronresonansen. Jag tror inte att min resonans är unik.
Om man nu själv vill greja en sådan dip, för att kunna spela högre utan att det bara blurrar i skallen, är ett brett notchfilter rätt vägg? Eller hur gör man?

man= jag eller någon annan.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2014/09/22 :  19:02:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message
JAg har för mig att den kom till när BBC testade fram sina monitorer och att ljudteknikerna ville ha lite djup i ljudbilden trots att de satt väldigt nära högtalarna.

Gunnar har nog järnkoll på det eftersom han säkert träffat grabbarna vid olika tillfällen i yrket.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/09/22 :  19:51:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ist för notch kan man dra isär delningarna. Något jag själv använder rätt ofta.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/09/22 :  20:04:02  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
Ist för notch kan man dra isär delningarna. Något jag själv använder rätt ofta.

Det går ju bra när man ska bygga och kan lägga delningen i det området.

Betyder det också att det många gånger är önskvärt att att få till dippen?

Micke Y, kan det betyda att öronresonansen störde lyssningen? För det blurrar!

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/09/22 :  21:33:55  Show Profile Send Lovan a Private Message
http://en.wikipedia.org/wiki/LS3/5A

Det är väl det kändaste exemplet av den
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/09/23 :  08:42:11  Show Profile Send Stormen a Private Message
Klart du ska ha en bbc dipp när du lyssnar på bbc sändningarna

Annars blir det väl lite fel om du spelar in kyrkklockorna eller pippi-fåglarna och sen ska dina högtalare inte återge det frekvensjämt? En del skyller på mono-AM sändingen som lät bättre när den hade en förstärkning vid 150Hz 1K och 3K. (mellan 1K och 3K blir dippen) En del kallar det färgning, en del kallar det anpassning till den naturliga hörseln. En del pratar om elaka uppbrytningar i 8"koner kring den frekvensen som man vill få bort. Det finns många olika förklaringar på detta och vet inte vilken som är den "sanna".

Fick höra denna skillnad på 2st HFSL1 byggen bredvid varandra. Jag föredrog i det sammanhanget med dom elementen den utan dipp.
Personligen är jag lite skeptisk till fenomenet bbc-dip.
Men utan tvekan så ville BBC ta fram en standardiserad högtalare som kunde återge deras sändningar på bästa sätt. Sen tror jag att man pratat vidare i diskutionerna om dess egenskaper som sedan format dessa uttryck. Skulle även kunna tänka mig ett uttryck som BBC bump, o mena energin i 160Hz området som också är lite signifikant för modellerna.

Edited by - Stormen on 2014/09/23 08:59:40
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/09/23 :  10:49:13  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
Klart du ska ha en bbc dipp när du lyssnar på bbc sändningarna

Säkert har du en poäng här.
Ont ska med ont fördrivas

Är det fler än jag som störs av hörselgångsresonans?

Jag blir alltmer nyfiken på att i efterhand skapa dippen med ett notchfilter för att höra om det gör lyssning på högre ljudnivåer mer behagligt.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/09/23 :  15:10:04  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message
Jag tror jag själv är ganska känslig i det området då jag upplever högtalare som skall låta bra samt mäter bra som lite hårda och vassa. Är det så att det blir lite puckel åt andra hållet (som det lätt blir tex med en kompressionsdriver) låter det riktigt elakt i mina öron. (har jag kommit på i efterhand)

Kanske skall jag testa att göra en dip med PEQ bara för att testa. Lämpliga värden att börja med någon?

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/09/23 :  15:36:52  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
Lämpliga värden att börja med någon?

Kör igenom en sinuston på hög nivå. Du kommer att märka när du får resonans i öronen. Troligen mellan 2 och 3 kHz. Sedan är det bara att EQa för att hitta en lämplig sänkningsnivå. Återkom gärna med resultatet.
quote:
Är det så att det blir lite puckel åt andra hållet (som det lätt blir tex med en kompressionsdriver) låter det riktigt elakt i mina öron.

Intressant.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000