HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Denon DRA-1000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/02/12 :  10:52:16  Show Profile Send mapem a Private Message
Nån som har någon erfarenhet av denna reciever? Hur låter den, t ex jft m den integrerade förstärkaren HK 670? Klarar den krångliga högtalare? Har den MM-ingång?

Explora
Member

65 Posts

Posted - 2003/02/12 :  12:17:14  Show Profile Send Explora a Private Message
Låter ok, men har blivit lite dyr, LTS'arna tycker att den är toppen ( =tråkig!!!)
Kolla in Yamaha RX 496RDS, den låter minst lika bra och har en helt OK skivspelaringång
högre effekt m.m. för ca 3600:-
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/12 :  12:40:27  Show Profile Send KennethS a Private Message
Klart trevlig receiver med klang av Denons dyrare grejer, men den kan inte rubba H/K 670. Men klart bra för pengarna. Håller dock inte med explora om yamaha.*Ryser*

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/02/12 :  14:09:58  Show Profile Send mapem a Private Message
Yamaha har hittills aldrig fallit mig på läppen (örat?) men Denon brukar låta bra. DRA-1000 rekommenderas bl a på CarlssonPlanet, den låter säkert bra, men är den strömstark nog för mina Kappa-femmor är frågan. Med den NAD 7240 jag har nu låter dom lite oprecist i basen. Jag vill hitta nåt billigt som låter bättre.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/12 :  17:54:24  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tror jag nog. Dra-1000 är deras starkaste receiver. 2x65w (8ohm) borde räcka, Denon är kända för att vara starka, och denna är inget undantag för om jag minns rätt säger dom att den bygger till stor del på deras integrerade förstärkare.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Explora
Member

65 Posts

Posted - 2003/02/12 :  20:30:13  Show Profile Send Explora a Private Message
Aha du kör Kappor...
Om inte Nad'en klarar dom i basen så gör garanterat inte vare sig Denon eller Yamahan
det heller.. ( Yamahan låter visst ok! så det så!!! )
Spara lite till (och lite till ) och köp Rotels RA-1060 integrerad stärkare,
då blir det liv i burkarna!
Nad'en kan ju göra tjänst som radiodel och ev. riaa-steg..
Bara att plocka ut signalen via tape-ut.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/02/13 :  09:08:42  Show Profile Send mapem a Private Message
Explora: Nä, det var väl det jag anade. Även om Kappa 5 inte är dom värsta. Har tänkt lite på Roteln du nämnde eller HK-670 också. En annan variant är ju att koppla ett juste slutsteg till Nadens pre-out. Anledningen att jag frågade om Denon-recievern är att NADens radiodel inte är något vidare, kräver stark signal för att låta bra. Den har problem med P2 där jag bor.
Go to Top of Page

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/13 :  09:29:18  Show Profile Send pellejo a Private Message
Det fanns för nmågon vecka sedan en begagnad DRA-1000 i Eskilstuna för 1800 spänn. Jag blev sugen på att köpa och testa och sälja vidare med förtjänst, men jag övervann girigheten.

Killen heter Lasse Andersson och har mailadress lapower@swipnet.se.

Kolla. Hör gärna av dig om det blev affär. Det är ju kul om man kan hjälpa till.

Mvh Pelle J

Människor som tror att de vet allting är irriterande för oss som verkligen gör det.

Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/02/13 :  10:22:16  Show Profile Send ryst a Private Message
hajar inte att DRA-1000 verkar vara så populär, ägde en DRA-735 (2x80Watt) en gång i tiden och var inte särskillt imponerad av den.

Explora
Member

65 Posts

Posted - 2003/02/16 :  09:54:28  Show Profile Send Explora a Private Message
quote:
Originally posted by mapem

Explora: Nä, det var väl det jag anade. Även om Kappa 5 inte är dom värsta. Har tänkt lite på Roteln du nämnde eller HK-670 också. En annan variant är ju att koppla ett juste slutsteg till Nadens pre-out. Anledningen att jag frågade om Denon-recievern är att NADens radiodel inte är något vidare, kräver stark signal för att låta bra. Den har problem med P2 där jag bor.

Försteget i "Den gamle" Nad'en är väl ingen höjdare direkt. Så det är inte speciellt kostnandeffektivt att haha på ett slutsteg. Om du inte råkar snubbla på nåt riktigt bra och billigt förståss!
Har du provat med en ordentlig utomhusantenn, kostar inte många slantar hor radioaffären, typ ett par trehundra, annars gör som jag, skaffa en beggad tuner för 5-700:-, jag fick tag på en gammal Yamaha för en spottstyver o den låter kanonbra, jag använder dock KomHem's kabelradiouttag och en bra skärmad antennkabel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000