| Author |
Topic  |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 10:52:39
|
Kan någon hjälpa mig med vad jag ska placera under mina nya Audiovector Avantgarde. Jag vet att man kan köpa speciella fötter till, men har inte riktig de pengarna över. Jag har ett trägolv som de står mot och för tillfället har jag ett par usla dämpkuddar som stått under dubbelt så tunga golvare, mirage OM-6. Min andra fråga är om någon vet om dessa högtalare mår bättre av att vinklas och isåfall hur mycket ?
Uppskattar allas svar och åsikter. Tack på förhand för hjälpen !
/Martin |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 10:58:11
|
| vad var det för dämpkuddar? |
 |
|
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 11:15:43
|
| Om de mår bra av att vinklas in, ja, hur mycket kan bara du själv ta reda på. Prova helt enkelt. |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 11:19:24
|
Vet faktiskt inte...De är i nåt skummaterial. Liknande SD, fast mörkgråa och inte gröna.quote: Originally posted by drgreen
vad var det för dämpkuddar?
|
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 11:22:44
|
Mitt rum är bara så himla dumt. Därför tänkte jag att om du redan på förhand visste något om invinklingen på Audiovector. Jag har hört att den kan vara av stor betydelse. Rummet är brett snarare än avlångt och jag sitter ca 5 meter från dem, alltså något längre än det är mellan dem.quote: Originally posted by s.m.f
Om de mår bra av att vinklas in, ja, hur mycket kan bara du själv ta reda på. Prova helt enkelt.
|
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 12:36:01
|
Binmarv, du missade väl inte debatten vi hade om just invinkling var bra eller inte?
Efter ett tag blev det lite urspårat (som vanligt) .
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 12:41:07
|
quote: Originally posted by binmarv
Vet faktiskt inte...De är i nåt skummaterial. Liknande SD, fast mörkgråa och inte gröna.quote: Originally posted by drgreen
hm mina sd är rosa... om du vågar kan du ju dela dom på hälften som en ultra cheapo lösning |
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 13:05:16
|
Jo, den måste jag ha totalmissat. Får genast gå igenom forumet. Tack för hjälpen !quote: Originally posted by Knoppen
Binmarv, du missade väl inte debatten vi hade om just invinkling var bra eller inte?
Efter ett tag blev det lite urspårat (som vanligt) .
/Johan
|
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 13:06:50
|
Njae, riktigt så billig lösning letade jag inte efter. Men sannerligen ett gott råd. Jag hade kunnat tänka mig att lägga några hundralappar, men inga tusingar. Vad har du mer i skjortärmen ?
/Martin
quote: Originally posted by drgreen
hm mina sd är rosa... om du vågar kan du ju dela dom på hälften som en ultra cheapo lösning
|
 |
|
|
niklas
Member

393 Posts |
|
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 17:38:17
|
Ställ ner högtalarna på golvet. Prova att vinkla in dem så att du precis kan se utsidan av högtalaren när du sitter i din lyssningsposition.  |
Edited by - Tank on 2003/02/12 17:39:36 |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 19:18:05
|
Njae, riktigt så billig lösning letade jag inte efter. Men sannerligen ett gott råd. Jag hade kunnat tänka mig att lägga några hundralappar, men inga tusingar. Vad har du mer i skjortärmen ?
/Martin
quote: Originally posted by drgreen
hm mina sd är rosa... om du vågar kan du ju dela dom på hälften som en ultra cheapo lösning
Jag säger som Niklas... Soundcare Superspikes verkar fungera helfint med Audiovector. De kostar 395kr för 4 stycken... (Tror jag.) För placering av Audiovector kan du kolla ljudtemas hemsida... www.ljudtema.se du hittar det under Tips.  
//Jakob  |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 19:23:32
|
Det lutar alltså mot superspikes då, hmm. Ska ta en närmare koll på det där. Tack för all hjälp ! Kan man köpa dessa genom nätet ? Nån som känner till nån bra och billig sida där man kan hitta såna ?
Mvh Martin |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 19:30:36
|
quote: Liknande SD, fast mörkgråa och inte gröna.
SD finns i olika färger. Dom olika färgerna är ämnade för olika tryck. Om du har gråa SD så är dom till för tunga grejer. men det kanske inte alls är SD. Ville bara nämna att alla SD inte alltid är gröna. Jag har blåa hemma tex.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 19:36:05
|
Det lutar alltså mot superspikes då, hmm. Ska ta en närmare koll på det där. Tack för all hjälp ! Kan man köpa dessa genom nätet ? Nån som känner till nån bra och billig sida där man kan hitta såna ?
Mvh Martin
Någon speciellt billig sida känner jag inte till... Men du kan säkert köpa dem på nätet från de flesta hifi-butikers hemsidor... www.hifi-punkten.se såg jag dem precis på. 
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
Iqulah
Member

162 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 13:27:07
|
| Testa och annonsera efter begagnat. Det gjorde jag, men kolla så du får rätt gängstorlek på dem! |
Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100 |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 19:58:55
|
quote: Efter ett tag blev det lite urspårat (som vanligt).
Ja eller vinklat då alla har sin egen vinkling av frågan 
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 23:48:08
|
Sånt här e kul under högtalare:
 Men jag vet faktiskt inte hur det funkar under M3:or och deras interface...
Men superspikes e vettigt...
Däremot så har jag fått bra resultat med kraftig invinkling av Audiovector... Så prova det också.
I sitt eget demorum i Köpenhamn spelar Ole Klifoth med sån invinkling att "strålarna" korsar varrandra precis innan lyssning positionen... |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
Edited by - n/a on 2003/02/28 23:51:55 |
 |
|
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 23:50:24
|
| superspikes...och kanske hockeypuckar... |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 11:18:41
|
jag kör med vanliga spikes, men jag handlade plexiglas på clas i sjön och ställde spikarna på, billigare än så blir det nog inte och mitt trägolv mår bra. fast soundcares spikar är svårslagna. |
Livet är för kort för mono |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 11:49:08
|
| Jag kör med superspikes och rätt mycket invinkling på mina Audiovector M3 Avantgarde. |
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 13:10:52
|
Ett stort tack till alla som svarat. Nu vet jag precis hur jag skall gå tillväga och bilden var ju dessutom fantastisk.
Med vänlig hälsning Martin |
 |
|
| |
Topic  |
|