HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Signalkablar, den billigare skalan & löda själv?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2014/11/17 :  12:57:03  Show Profile Send FBK a Private Message
Är inte säker på att jag kommer följa råden här att *inte* ge upp lödningstanken... MEN eftersom tråden även har utvecklats till uppmaning att bygga/löda egna kablar (bra, då det är billigare kablar som är fokus här) så hoppas jag att någon orkar lägga lite tid att titta på nätet och komma med rejäla förslag på "vilken utrustning som behövs för en nybörjare",dvs vilken utrustning måste man köpa och naturligtvis "helst billiga grejer" men som funkar för enklare lödning.

Ps. Ändrade trådrubriken lite.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2014/11/17 13:08:40
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2014/11/17 :  13:32:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Kjell å company har en billig som duger till mycket. Just nu har de kampanj på den för 124 kronor och femtio öre.

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/verktyg/lodning/lodkolvar/dibotech-analog-lodstation-48-w-p40065



Jag skaffade en sådan för att ha som "extra". Jag har även en Weller som jag tycker mycket om. Men Kjelles är inte så dum ändå, särskilt med tanke på priset. Det som inte är så bra är att kabeln till själva lödkolven är lite väl styv. Det finns ett set med extra lödspetsar som jag kan rekommendera att köpa på en gång. Jag vet inte hur de håller med tiden då jag inte bara har lött en gång med den. Om jag behöver löda 4 kvadratmillimeters kabel tror jag att jag hellre använder min Weller. Men jag tror att 2,5 kvadrat skulle Kjelles klara fint, om man höjer tempen lite på den.


FBK, men annars löder jag gärna ihop kablaget åt dig så som du vill ha det. Du har kanske inte sett att du fått PM...

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2014/11/17 13:32:52
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2014/11/17 :  13:36:08  Show Profile Send FBK a Private Message
Jo, men inte hunnit svara förrän nu

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/11/17 :  17:16:13  Show Profile Send Adagio a Private Message
Tja smaken är som.... Jag tyckte Furutech var bra innan jag provade Oyaide.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/11/17 :  17:26:50  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ni som kör med blylod, vad är det som är bättre? Lödröken från den är väl rejält farlig? Blykeps i ny innebörd.
En sådan Kjell lödstation hade jag, den gav upp efter ett års intensivt lödande, själva kolven föll bokstavligen i bitar. En bra övningstation som duger för enstaka jobb. Numera har jag en Weller och Djäklar vilken skilnad det är på riktigt bra grejjer. Det tar bara några få sekunder att komma upp i rätt temp och den klarar att hålla rätt temp även vid tunga effektkrävande lödningar. Gott om olika spetsar, mjuk o följsam kabel.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/11/17 :  17:45:43  Show Profile Send peterh a Private Message
Lödröken innehåller inga metaller, däremot är lödröken från
tenn-silverlod mycket giftigare än 60/40 blyat lod.

Vad är bättre med blyat ? Allt.
-Lägre temperatur ( skadar komponenter / kretskort mindre)
-bättre mekaniska egenskaper, bli inte lika sprött
-angrips inte av tennpest ( kallt tenn ändrar form ,se : http://sv.wikipedia.org/wiki/Tenn
- bildar inga "whiskers" ( googla på "tin whiskers" )
- lödkolvens spets håller bättre

Detta är en område där EU-kommisionen fattat fel.


Edited by - peterh on 2014/11/17 17:51:23
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2014/11/17 :  22:28:23  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Weller är utmärkta grejer, håller länge och är väl avpassade för det de ska användas till. Personligen har jag inte testat blyfritt lod, för jag har ett lager lödtråd som jag inte gjort slut på (hobbyn legat nere...), så jag vet inte om det är bättre eller sämre. Att det finns problem är tydligen ingen nyhet, men hur illa det är vet jag inte. Det jag tycker mig veta, är att vanliga lödningar (alltså med blyhaltigt lod) nästan aldrig trasslar bara pga ålder eller apparatens normala miljö. Det som skapar problem är rörelser (oklamrade komponenter eller kretskort som separerar), eller dåliga lödningar (för lite lod eller rena kallödningar). Blyhaltigt lod är inte drabbat av tennpest. Korrosion på exvis ett kretskort drabbar alla metallytor, även ledningsbanorna, om där finns spänning och fukt, så det är inte ett specifikt lödningsproblem. Det räcker med lite olika metaller/legeringar så kan man få galvaniska element, men med tanke på att komponentstift oftast är förtenta och att det finns koppar, silver och guld (de senare två oftast som plätering) närvarande så finns det gott om möjligheter till galvaniska strömmar även om man tänker bort lödtennet. OM det finns fukt, förstås.

Som sagts är det inte helt enkelt att löda, men det är inte jättesvårt att lära sig (som att spela fiol, det är jättesvårt). Dessutom är det användbart i många situationer; har man intresse ska man inte dra sig för att testa lite. Även om lödstationen bara håller ett år så kan det vara värt det som läropengar.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/11/17 :  22:52:24  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Kan ju bara tillägga att Kjelles funkar utomordentligt till kretskortslödning. Jag köpte även lödspetstillsatsen men har väl inte känt att jag behövt den i någon större utsträckning. Kan ju bero på okunskap.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2014/11/18 :  14:30:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Adagio skrev:
quote:
Ni som kör med blylod, vad är det som är bättre? Lödröken från den är väl rejält farlig? Blykeps i ny innebörd.
En sådan Kjell lödstation hade jag, den gav upp efter ett års intensivt lödande, själva kolven föll bokstavligen i bitar. En bra övningstation som duger för enstaka jobb. Numera har jag en Weller och Djäklar vilken skilnad det är på riktigt bra grejjer. Det tar bara några få sekunder att komma upp i rätt temp och den klarar att hålla rätt temp även vid tunga effektkrävande lödningar. Gott om olika spetsar, mjuk o följsam kabel.


Jag håller med. Kjelles lödstation är mest lämpad för hembruk och när man ska lära sig löda. Ja som en extralödkolv att ha då och då för icke-proffsbruk. För hemmapulare är det väldigt bra att det är en hållare för lödkolven, så att man inte råkar bränna sig eller andra föremål. Jag tyckte dessvärre att hållaren inte håller lödkolven så bra. Hållaren i Wellerstationen är mycket bättre. Men som sagt, för 124,50 så...!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2014/11/19 :  11:00:19  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tack för det stora intresset för presentkablarna!

De som hittills velat ha kabel har fått och blivit mycket glada! Tack! (FBK får "special")

Nu finns det mycket liten begränsad mängd kabel kvar. Så presenterbjudandet finns kvar ett tag till för de som bara behöver kort längd, t.ex. typ 2 x 1,5 m.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2014/11/19 11:01:04
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/11/22 :  14:57:08  Show Profile Send lennartj a Private Message
Varning för Neutriks "dyra"!
Den har för högt kontakttryck om RCA-honan är kretskortsmonterad och inte direkt i en kraftig "bakplåt".
Jag har sabbat ena SPDIF-utgången på min gamla Marantz CD12 (som tillsammans med DA12 kostade 35.000 kr för 25 år sedan)).

RCA-honan sitter på ett kretkort inuti en skärmbox och sticker ut genom ett obetydligt större hål i bakstycket men den har alltså varken mekanisk eller galvanisk kontakt med vare sig skärmboxen eller CD-drivens hölje.
När jag drog ur Neutrik-konatkten, som satt HÅRT satt halva RCA-honan kvar i Neutrik-kontakten i stället för i CD-driven.

Om man har chassi-honor som tål de här hårdfjädrande RCA-kontakterna NF2C-B/2 och tycker att de är dyra, 322,50 SEK/par inkl. moms hos Elfa, rekommenderar en titt hos Thomann
http://www.thomann.de/se/neutrik_nf2cb2_chinch.htm
De tar 15,90 Euro/par (inkl. moms), alltså mindre än hälften, vilket kanske inte är så underligt när de är världens utan jämförelse största återförsäljare av Neutrik-produkter.
Sedan Elfas utländska ägare lade ner Mölndalsbutiken ser jag ingen anledning att vara lojal mot dem.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2014/11/22 18:52:08
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/11/22 :  19:02:33  Show Profile Send lennartj a Private Message
Man får många av Kjells lödstationer för priset av en Weller....
och jag har inte kört slut på min första ännu.
Visst är sjäva lödstationen för lätt i förhållande till kablarnas styvhet, men det kommer jag enkelt undan med en liten tving som jag spänner fast lödstationen mot arbetsbordets kant med.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2014/11/22 :  19:33:47  Show Profile Send FBK a Private Message
Får tacka Knoppen för kabel och lödhjälpen idag och lyssningen på hans anläggning som gav en hel del intryck. Sedan gav vi oss iväg för ett kortare besök för lyssning på Dolby Atmos Altitude 32 hos AC http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92425 Det var lite bättre än vanlig 5.1 så att säga.....
= rekommenderar ett besök då jag tror att grejerna skulle stå uppställda i veckan som kommer också.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2014/11/24 :  12:34:18  Show Profile Send FBK a Private Message
Om jag förstod rätt så var det någon mer än jag som nappade på Knoppens generösa erbjudande, så är det någon som lyssnat på den lila kabeln och kan delge lite intryck ?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/11/24 :  13:59:33  Show Profile Send Stormen a Private Message
Jag nappade på Knoppens erbjudande. Samt har sedan tidigare en lödkolv från Kjell o kompanie :-)

Vi börjar med lödstationen. Jag hade en ERSA MS6000 som pennan lade av på. :-( :-( Så jag ställde mig frågan om en weller för 2700 var melodin eller en station för 150kr? Kan medge att det tar lite tid för pennan att bli varm och att lödspetsarna är kanske inte av den bästakvalitén. Köpte Kjell o Comp blyfria från samma fabrikat o tillverkare som lödstationen, men som tuggade upp beläggningen på spetsen på 20 minuter. Biltemas lödtenn fungerar bättre. men det går ganska illa åt beläggningen och jag får byta efter några månader.. Ersas lödspetsar har jag haft i 15 år utan att de blivit sämre. ( dock ett helöt annat pris per spets :-) ) Förutom det så är lödstationen riktigt bra. Man får såklart vad man betalar för men i det här fallet riktigt riktigt mycket. Och den fungerar ypperligt att löda RCA kontakter och kretskort med. Men skruven/muttern till spetsen envisas med att lossa efter var o varannan gång jag använt den. Någon mer med samma erfaranehet?

THe Knoppen Cable = Kabeln är fantastiskt bra. Jag tillhör den skalan som gillar antennkabeln som signalkabel och florerar inte med varken sig nordost, valhalla eller knappt neutrik. Men det låter såpass bra så det finns inga tankar om att behöva ha någon annan kabel. Enkardelig ledare verkar vara rätt melodi i mina öron. Det är ju bra att den är specad för digital överföring också. Sen har den ett format som gör den betydligt enkalre att handskas med än entennkabeln.

Edited by - Stormen on 2014/11/24 14:27:46
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/11/24 :  15:53:57  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
Men skruven/muttern till spetsen envisas med att lossa efter var o varannan gång jag använt den.

Det känner jag igen.

Har beställt kontakter till The Knoppen Cable. Vill ha matchande och inte bara de billiga som jag har liggande. Så det blev en uppsättning Neutrik.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2014/11/24 :  20:18:58  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
The Knoppen Cable

Bra namn! Återkommer med mina intryck.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/11/30 :  11:02:09  Show Profile Send Stormen a Private Message
Får återkomma nu med lite mera intryck. Fick hem en weller wsd81se. Ja jisses i min lilla låda. Full temp på 7 sek o vilken effekt. Den bara matar på genom den lilla spetsen. Mjuk kabel. Liten o smidig penna osv osv. Verkligen kul att löda med. Men som sagt utförsäljning på elfa 2950kr mot 150kr på kjelleman. Då ska det va skillnad.
Har du några intryck av kabeln FBK? Jag har mest "inten" intryck. Vilket nog är det bästa intrycket på grejer som är i signalvägen. :-) :-)

Edited by - Stormen on 2014/11/30 11:04:05
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2014/11/30 :  20:02:25  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Har du några intryck av kabeln FBK? Jag har mest "inten" intryck. Vilket nog är det bästa intrycket på grejer som är i signalvägen. :-) :-)

Håller på att utvärdera och "försöker" så gott det går att utskilja skillnader mellan The Knoppen Cable (den är mycket bra!,tex mina budgetkablar ifrån Qed låter simmigt/grumligt i jämförelse och det hörs tydligt) Och ett par kablar ifrån en dyr-kabeltillverkares budget modell som kört över annat i kabelväg i min anläggningen förr uppvisar bara små skillnader emot Knoppen cable, frågan är vad som vinner i längden "i mina öron"..... Och eftersom man inte ska ha för bråttom enligt mig med kabellyssning så fortsätter utvärderingen senaste nästa helg som jag hoppas sluta med ett beslut då sambon inte är så glad över hur det ser ut i vardagsrummet nu.....
Ps. Har kört utan att mixtra Studiomonitorerna, det finns verktyg att göra små förändringar i alla register, men eventuella förändringar får vänta tills man har lyssnat in sig riktigt rejält på deras grundkaraktär.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/11/30 :  23:56:19  Show Profile Send lennartj a Private Message
För oss i Göteborgstrakten finns ett utmärkt tillfälle att bättra på sina lödkunskaper. Olyckligtvis går kursen på onsdagar, då jag är upptagen med annat.

Inbjudan till kurs i praktisk lödteknik
Antingen du reparerar äldre radioapparater eller bygger elektronikbyggsatser, så behöver
du kunna göra bra och tillförlitliga elektriska förbindningar, vilket i de allra flesta fall betyder
att du måste kunna tennlöda. En väl utförd tennlödning fyller högt ställda krav på elektriska
förbindningar, både elektriskt och mekaniskt. Omvänt gäller att felaktiga lödningar kan
vara förödande för en konstruktion. En kallödning kan till och med se ut att vara korrekt
utförd, men ge en oönskad serieresistans.
Genom ett samarbete med Hulebäcksgymnasiet i Mölnlycke kan Radiomuseet erbjuda en
kurs i praktisk lödteknik. Inom Elprogrammet på Hulebäcksgymnasiet har man mångårig
erfarenhet av att lära ut hur man skall löda, och man har lokaler och utbildningsmaterial
som anpassats till ändamålet och som man nu välvilligt ställer till vårt förfogande.
Radiomuseets kurs är en del av Elprogrammets större kurs Mjuklödning och
Kontaktpressning, som vi har kortat ner till fyra kvällar om vardera två timmar genom att
koncentrera oss på lödning.
Kursen börjar med en översikt av lödningens grunder och erforderlig utrustning. Sedan får
deltagarna öva sig att löda trådar i ett kopparnät för att förstå vikten av att tillföra rätt
värme, tenn och flussmedel. I följande lektioner monterar vi komponenter på ett kretskort.
Från Radiomuseets samlingar tar vi med oss några äldre radioapparater för att öva oss på
att löda loss och ersätta motstånd och kondensatorer. En lektion ägnar vi oss att löda
kablar och att reparera kretskort.
Ledare för kursen är Göran Fohlin, som är lärare på Hulebäcksgymnasiet. Kursdagar blir
onsdagarna i februari 2015, det vill säga den 4, 11, 18 och 25 februari, med start klockan
19 och slut klockan 21. Om du är medlem i Radiohistoriska Föreningen är kursavgiften
250 kronor, och då ingår kostnaden för kursbok och övningsmaterial. Du anmäler dig
genom att skicka ett mail till kurser@radiomuseet.se och vi vill ha din anmälan senast den
11e januari 2015. Antalet deltagare är begränsat till 10, och principen om att #8221;först till kvarn
får först mala#8221; gäller.
Välkommen till Radiomuseets kurs i praktisk lödteknik.
Bo Sörensson
kursansvarig

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2014/12/03 :  16:38:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nu är det lite brist på den tjocka Beldenvarianten. Det kan komma att bli så att somliga får av nedanstående kabel istället. Den är styvare, men annars i princip motsvarande prestanda som Belden 1694A.

http://jmg.se/res/Draka/hdpro10.pdf



Ni som skickar PM om att få kabel; ett tips är att ni skriver vem ni är och er adress. Annars blir det lite svårt för posten att hitta exempelvis "Pelle, ljudnörd någonstans i Sverige". Ange även vilken kabel ni helst önskar, så ska jag se om det går att uppfylla. Begränsade längder är det som gäller nu. Några meter går bra, men inte tio meter.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2014/12/03 16:39:13
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2014/12/14 :  20:13:07  Show Profile Send FBK a Private Message
Håller ännu på att utvärdera The Knoppen Cable och funderar "lite" på att köpa enkla lödgrejer för jag har kommit så långt att kablarna är mycket bra och då behövs det lödas mer kabel för att få total ordning i anläggningen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/12/15 :  13:57:48  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
När jag tyckt att min Kjell&Comp- lödstation var okej till det jag använt den så pajade den naturligtvis.

Efter lite sökande hittade jag en på Elfa till rimligt pris.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=82-488-67&toc=19658
Obs! Plus moms.


När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/12/15 :  22:02:12  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Ja, den där verkar prisvärd, köp en sån FBK, då har du något som är bekvämt att jobba med och en bra effekt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2014/12/16 :  00:52:54  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Det var först när vi skaffade en Weller till vår inspelningsstudio som lödningarna började bli bra.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=82-500-73&toc=0&q=weller+l%C3%B6dstation

Efter det så har jag smält lödtenn från Furutech på uppåt 100 kontakter.
Mitt råd är att köpa just en sådan lödstation. Väldigt mycket handlar om perfekt temperatur och att ha en stabilt verktyg att kunna lita på.
Jag kör på kontakter och lödtenn från Furutech från Svalander.se och signalkabel Silk 050 från Intelligentsound.se
DEN KOMBINATIONEN ÄR MYCKET BRA och har ett helt ok pris om man löder själv. Men om man har nästan 200 meter kabel, så blir det dyrt... Ha ha!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000