| Author |
Topic  |
|
MacDaxy
Member

250 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 11:34:28
|
quote: Originally posted by pellejo
I den flitigt citerade Bästalistan från audio.de anger man ett index som är ett mått på hur duktig förstärkaren är på att klara tungdrivna högtalare. HK670 får talet 64 PMA-1055R får 62 och PMA-1500R faktiskt "bara" 60. Men den har väl andra förtjänster...
quote: Originally posted by Stefan007
Denon har jag också en del erfarenhet av, har bl a haft PMA1500R och den hade värme i mellanregistret så det räckte och även fin baskontroll (kanske lite tunn bas på nåt sätt). Däremot så gillade jag inte alls den lite överdrivna energin i diskanten (klart onaturligt) men kanske har Denon fixat den lilla egenheten på sina nyare modeller?
Har lånat hem PMA-1055 och PMA-1500 över helgen och så här tycker jag!
Första intrycket när förstärkarna är uppackade ur kartongerna är att 1500 är ett seriösare bygge. Den är tyngre, djupare, alla rattar på fronten är svarvade, den har nätbrunn, riktiga högtalarkontakter i metall och har omkopplare mm/mc för phono.
PMA-1500 har ju bara fått positiv kritik överallt så jag började med den och tänkte lyssna på den minst ett par timmar in jag switchade till 1055an. Nu blev det inte så, den kopplades ur efter högst 10 minuter och sedan har det varit 1055 resten av tiden!
1500an sägs vara den bättre och så kanske det är också men mina öron föredrar helt klart 1055an. 1500an är aningen tydligare i ljudet, detaljerna framträder något mer utmejslat, ljudbilden är lite större men den saknar värme och djup i basen. Men det gör inte 1055an som har en mycket trevlig karaktär och en bra smocka i basen även på låga volymer. Skulle tro att den mättekniskt är allt annat än perfekt men med mina högtalare, i mitt rum, och med mitt ljudideal så är den klart mycket bättre än 1500an. Skillnaden dessa förstärkare emellan är egentligen inte stor men det är 1055an som har engagemanget.
Nackdelar för de båda är att volymen är fel utväxlad, har inte haft den på kl. 09.00 ännu. Det är väl inget tecken på kraftfullhet utan bara ett konstruktionsmisstag som gör det svårt att finjustera volymen med fjärrkontrollen. Den senare kunde väl för övrigt varit lite mer ergonomisk.
Med andra förutsättningar så kan säkert 1500an vara den bättre men för mig är 1055an helt klart den förstärkare som passar mitt ljudideal bäst.
|
Allt som skrivs på internet är sant. |
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 13:06:40
|
quote: HK670 saknar värme i ljudet och låter lite vass, säger en del här. Då kan det ju vara bra att anknyta till vad Nidhogg egentligen frågade efter - jämförelsen mellan 3470 och 670.
HK670 saknar inte helt och hållet värmen i ljudet, den har bara lite mindre värme i jämförelse med t ex NAD. 3470 upplever jag också som varmare i ljudet men den har tyvärrr inte samma renhet i ljudet som HK670. Tydligen beror det mest på avsaknaden av "source direct" på 3470. Men 3470 låter ändå väldigt bra för att vara en "billig" receiver.
Kanske är den nya 3475 ännu bättre? http://www.harmankardon.com/product_detail.asp?cat=REC&prod=HK%203475&sType=C |
Man borde inte sova. |
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 23:18:19
|
quote: Originally posted by mucke
kennethS Jag kanske skrev lite kaxigt, ber om ursäkt. Det kan ju vara kombinationen dynaudio H/K 670 som gör att det låter tunnt. ( Dom kanske inte passar ihop vad vet jag ) Vet inte hur pass tungdrivna dom är. Kan säga att jag kör med Nht 2,5i som är relativt trögdrivna 86 db. Det låter allt annat än tunnt kan jag säga. 670:an klarar att driva dom galant.
Mvh Mucke.
Det är lugnt Mucke, man kan bli lite "Upphetsad" här, kände samma sak, man håller (inklusive mej själv) lite hårt på sitt egna ibland..*hehe* |
Trött på folk utan vett |
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 23:24:43
|
quote: Originally posted by Nidhogg
quote: Originally posted by KennethS
Tack för tipset pellejo, mycket intressant läsning även om min tyska är lite lidande =)
Hallo Nidhogg! Bara ett problem. Lefflers säljer inte Denon, utan vill du lyssna så får du gå till Hifiklubben vid S:t Larskyrkan. Så tråkigt är det!Lycka till!
Mjo, märkte det när jag kollade igenom deras hemsida.. Får kolla runt lite om det finns nån "kompis kompis" som har nån Denon då.. Du vill inte bli av med din 690 annars? 
Utan att vilja starta krig här igen.... Så måste jag säga att jag inte gillade ljudet i den och sålde den, var sen på irrvägar ett tag med en Sony TA-FA 50ES. Ingen dålig förstärkare,men lite varm och sävlig i mitt tycke, är jättenöjd med min Denon PMA 1500R. Pre-out:en på 1500R:en kan man ju utnyttja till ett POA-T2 slutsteg för en 7.000:-. Lär ju gett bra lyft för biamping..*hehe* Men anledningen till att jag kan tänka sälja min PMA1500R senare är att jag även haft en Nad S300 silverline hemma och gillade ljudet i den stenhårt. Det är ju en prislapp ett par steg upp, men även ett schysst lyft ljudmässigt. Fast, konstigt vore väl det annars för pengarna? |
 |
|
|
pellejo
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 00:49:27
|
Apropå renhet och 3470. På audioreview är det påfallande hur många som prisar 3470 för dels värmen och dels dess rena, kristallklara ljud. Men det är väl kanske relativt prisklassen förstås.
De som köper förstärkare i 50000-kronorsklassen tycker väl att både HK och Denon är en enda sörja 
Sov gott
Pelle J |
Människor som tror att de vet allting är irriterande för oss som verkligen gör det.
|
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 09:43:58
|
Även Hifi&Musik skrev att det var svårt att höra nån direkt skillnad på ljudkvalitet mellan 3470 och 670 om man inte gjorde rena A/B lyssningar. Det är som vanligt, så länge man inte jämför med nåt bättre så kan man vara nöjd för det mesta! |
Man borde inte sova. |
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 16:19:59
|
quote: Originally posted by MacDaxy
quote: Originally posted by pellejo
I den flitigt citerade Bästalistan från audio.de anger man ett index som är ett mått på hur duktig förstärkaren är på att klara tungdrivna högtalare. HK670 får talet 64 PMA-1055R får 62 och PMA-1500R faktiskt "bara" 60. Men den har väl andra förtjänster...
quote: Originally posted by Stefan007
Denon har jag också en del erfarenhet av, har bl a haft PMA1500R och den hade värme i mellanregistret så det räckte och även fin baskontroll (kanske lite tunn bas på nåt sätt). Däremot så gillade jag inte alls den lite överdrivna energin i diskanten (klart onaturligt) men kanske har Denon fixat den lilla egenheten på sina nyare modeller?
Har lånat hem PMA-1055 och PMA-1500 över helgen och så här tycker jag!
Första intrycket när förstärkarna är uppackade ur kartongerna är att 1500 är ett seriösare bygge. Den är tyngre, djupare, alla rattar på fronten är svarvade, den har nätbrunn, riktiga högtalarkontakter i metall och har omkopplare mm/mc för phono.
PMA-1500 har ju bara fått positiv kritik överallt så jag började med den och tänkte lyssna på den minst ett par timmar in jag switchade till 1055an. Nu blev det inte så, den kopplades ur efter högst 10 minuter och sedan har det varit 1055 resten av tiden!
1500an sägs vara den bättre och så kanske det är också men mina öron föredrar helt klart 1055an. 1500an är aningen tydligare i ljudet, detaljerna framträder något mer utmejslat, ljudbilden är lite större men den saknar värme och djup i basen. Men det gör inte 1055an som har en mycket trevlig karaktär och en bra smocka i basen även på låga volymer. Skulle tro att den mättekniskt är allt annat än perfekt men med mina högtalare, i mitt rum, och med mitt ljudideal så är den klart mycket bättre än 1500an. Skillnaden dessa förstärkare emellan är egentligen inte stor men det är 1055an som har engagemanget.
Nackdelar för de båda är att volymen är fel utväxlad, har inte haft den på kl. 09.00 ännu. Det är väl inget tecken på kraftfullhet utan bara ett konstruktionsmisstag som gör det svårt att finjustera volymen med fjärrkontrollen. Den senare kunde väl för övrigt varit lite mer ergonomisk.
Med andra förutsättningar så kan säkert 1500an vara den bättre men för mig är 1055an helt klart den förstärkare som passar mitt ljudideal bäst.
Jo,det är ju sant. Alltså att smaken skiljer sig mellan olika individer. Jag gjorde nämligen tvärtom när jag brukade jobba på hifiklubben, då jag gillar den extra kontroll som PMA 1500R ger. Sen är jag nyfiken på vilka högtalare du använde, för hemma till flera olika modeller så har jag absolut aldrig problem med att få ur djupbas ur den förstärkaren, tycker snarae att det ibland blivit för mycket av det goda.. Använt min stärkare till: B&W 601S2, 602, 603S2,S3, Dali Evidence 470, Dynaudio Audience 42, Audiovector M3. Med alla dessa högtalare har jag aldrig haft det problemet med bas. |
 |
|
|
MacDaxy
Member

250 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 16:35:02
|
| PMA-1500 kontrollerade inte mina Audiovector bättre än vad PMA-1055 gjorde. 1500an hade ett ljud som för mig inte var något speciellt i den klassen, den saknade framför allt värme från mellanregistret och neråt. Den saknade den kraftfullhet, energi och smocka som kom från 1055. Jag är fullt medveten om att 1500 anses vara den bättre av de som kan det här men för mig var tveklöst 1055an den bättre och jag blev mycket imponerad. |
Allt som skrivs på internet är sant. |
 |
|
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 17:42:19
|
Men om man kör tape-out, är det inte så att volymen är "låst" o när man ändrar på förstärkaren så ändras inte subben?
Bara en liten instickare: NAD kör med variabel tape out. Kanske är fler tillverkare som kör med det? |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 18:12:45
|
quote: Originally posted by Tank
Bara en liten instickare: NAD kör med variabel tape out. Kanske är fler tillverkare som kör med det?
Variabel tape out, vad är det för dumheter? Hur ska man då kunna spela in? Är det en separat ratt för det på förstärkaren, verkar onödigt i så fall. Eller är det pre-out du menar? |
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 18:15:31
|
quote: Originally posted by MacDaxy
PMA-1500 kontrollerade inte mina Audiovector bättre än vad PMA-1055 gjorde. 1500an hade ett ljud som för mig inte var något speciellt i den klassen, den saknade framför allt värme från mellanregistret och neråt. Den saknade den kraftfullhet, energi och smocka som kom från 1055. Jag är fullt medveten om att 1500 anses vara den bättre av de som kan det här men för mig var tveklöst 1055an den bättre och jag blev mycket imponerad.
Men det är det jag inte förstår. Värmen som du säger saknas, finns i min förstärkare, hade ingn problem med det i mina M3 eller vilka högtalare jag än testade den med. Testade till och med stärkaren med Nautilus 804 och Dali Grand Coupé. Ett bra klass över M3 serien, och märkte aldrig av det. mystiskt. |
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 18:43:59
|
| Kanske CD:n hjälpte till?Fick dom problemen som du pratade om när jag körde ihop min PMA 1500R med mina Mission 780 och med Denon DCD 1550AR som CD-spelare. Signalkabeln jag använde var en Harmonic Tech Truthlink. Kanske det avgjorde?*Verkligen nyfiken* |
 |
|
Topic  |
|