HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken digital överföring är att föredra? HDMI nu.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/11/16 :  14:49:15  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message
Hej!

Jag undrar vilken digital överföring som är att föredra vid musiklyssning. Har kombinerad musik och hemmabio via en Onkyo 5507. FN kör jag både musik och film via hdmi. Problemet är att ljudet försvinner när jag drar av projektorn. Finns det andra nackdelar med att köra ljudet via hdmi? Skall vad jag läst vara en ganska fin DAC i dessa maskiner. Är det fördelaktigare att göra på något annat vis?


Tack på förhand!

/Kalle

en väldans massa grejer...

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2014/11/16 :  15:37:48  Show Profile Send Ekan a Private Message
Vad har du för källa (källor) för musik och film och vad har den (de) för alternativa utgångar?

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/11/16 :  15:55:34  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message
Hej!


Från datorn är det spotify främst. Alt film via VLC. Finns även lite planer på flac etc. Har inte vare sig digital el coax ut från datorn. Finns ingång för USB i recivern med men jag är tveksam om den är till för ljud.

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2014/11/16 :  18:27:30  Show Profile Send Ekan a Private Message
HDMI har ju en bandbredd som är overkill för tvåkanals ljud och några tekniska nackdelar är svårt att se. Det är väl en fråga om att få mjukvaran i datorn och Onkyon att kommunicera och det kan vara nog så trassligt.
Jag hade tittat närmare på en enkel USB->S/PDIF omvandlare och kört coax för musik.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000