Avståndet till vägen bakom högtalaren har ju betydelse för basåtergivningen. Vad skall man tänka på för att göra högtalaren så okänslig för placering som möjligt. Tanken är att kunna motera sateliter på ett fäste i vägen.
Aha du ska bygga en låda och inte använda en befintlig! Då är det enklare! Man ser i princip till att elementen och baffeln sitter så när bakväggen som möjligt och så skippar man baffelkorrektionen (d v s man tänker sig att baffeln är oändlig)!
Vad menas egentligen med oändlig baffel? Baffelstöd och baffelkorrektion påverkar ju hög bas och lågt mellanregister så vitt jag förståt av diskutioner här på forumet. Tjusiga högtalare. Enkelheten har talat. Änvänder du en sub till dom eller behövs det inte? Tack på förhand
Med oändlig baffel menas en av två saker: 1. en sluten låda (där själva baffeln faktiskt har en begränsad yta). Dåligt uttryck för en sluten låda enligt mig... 2. att man faktiskt har elementen placerade i en så stor baffel att men inte får några effekter av baffen i det frekvensområde som man spelar.
Jag använder ingen sub till dem för de används bara som bakhögtalare (inställning 'small' i dekodern) och så låter jag frontsystemet ta hand om basen (där har jag ju faktiskt två subbar så lite ja ska ju svaret vara på din fråga....)
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Om man talar om en 6,5 tums bas så lät det som om 21 cm bred baffel var ett bra mått för att få bra baffelstöd. Jag läste det under diskutionen angående forumhögtalaren. Hur räkanar man ut hur stor baffelsn skall vara för att den inte skall påverka ljudet?