HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inbillning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2015/01/07 :  20:02:30  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Kan det finnas någon logisk förklaring till att det låter bättre efter att ha dragit ur och satt i alla kablar igen? Jag har inte vänt faser på nätkablarna, eftersom dom aldrig varit urdragna ur väggen, och chassiekontakterna kan inte vändas. Jag tyckte jag hade kanalobalans, och saknade lite skärpa, så jag tog ur alla prylar för att mäta på signalen genom kedjan. Hittade inga fel, så jag satte tillbaks allt igen. När jag lyssnade igen tyckte jag mig inte kunna höra felen från innan, utan det lät utmärkt. Är det bara inbillning?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/01/07 :  20:33:33  Show Profile Send elektronror a Private Message
Kan ha varit oxid.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

lampuradio
Member

894 Posts

Posted - 2015/01/07 :  22:08:07  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Som sagt, lite oxid eller annan kontaktstörande beläggning någonstans i signalvägen som försvunnit när kontakterna påverkats...
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/01/08 :  09:14:56  Show Profile Send Stormen a Private Message
om man ska vara lite poetisk så kan man fundera kring om det inte är upplevelsen som är den egentliga verkligheten? :-)
Vi har väl alla upplevt att efter bilen är dammsugen och nytvättat in och utvändigt nogrannt, går betydligt finare än innan. Den blir oftast en fröjt att köra.
Men i detta fallet så beror det förmodligen på oxid, vilket verkar komma krypande lite varstans. Pix gjorde ett mycket intressant inlägg om våra kontakteringar och att de oftast är specade till 1 kontaktering !!! Funderar just på hur många ggr jag dragit ur o i RCA kontakterna från kjelleman.
En enkel lösning på tex högtalarkontakter är att sätta mässingskrivar direkt i högtalarfiltret som går igenom bakre väggen på lådan. På andra sidan sätter man brickor+mutter o vingmuttrar med låsbrickor. Varje gång man skruvar till så "river" man upp lite ny fräsh yta för de små glada elektronerna att krocka sig igenom.
Det dyker upp nån tråd lite då o då när någon har puttsat igenom alla kontaktytorna i en rörförstärkare och tycker sig att det låter lite bättre. Oavsett om det faktiskt är mätbart eller inte så är det väl en trevlig sak att ta hand om sina prylar o puttsa o klappa på dom ibland. Och för min del så är ju musikupplevelsen det viktigaste och då kan oxid eller dålig kontaktering vara ivägen.

Edited by - Stormen on 2015/01/08 09:17:23
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/01/18 :  13:19:26  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
Placeboeffekt?

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000