Har varit flera trådar om Denons grejer de senaste dagarna så jag tänkte passa på att fråga om förstärkaren PMA-1055 som betingar ett pris på 5700:- på Hifi-klubben. Är det bara design eller fungerar den som en bra förstärkare i den prisklassen?
Låter trevligt. Men försök att få tag i en begag PMA 1500R. Klart starkare än vad pappret säger och mer aukturitet. borde kunna hitta en sån för runt 3.000-3.500:-.
Sladd, jag tyckte det var bra info, förutsatt att man läser deras omdöme om dess ljudliga egenskaper med en nypa salt. Jag tyckte ändå att deras text om ljudet skiljer sig inte nämnvärt mycket från texter på detta forum eller HiFi-tidningar, men visst kan nivån bli högre.
Kanske inte skulle tagit med länken, nu kommer det bara synpunkter på vad som står skrivet där istället för kommentarer om förstärkarens ljudmässiga kvalitet?
PMA-1500 har jag förstått är ett kraftpaket men den har ingen systemfjärr och från flera håll har jag hört att den är ljusare i karaktären än de nyare och effektsvagare modellerna. Högtalarna som kommer att användas är lättdrivna och det handlar inte heller om höga ljudnivåer.
Nja, det där håller jag inte riktigt med om. Jag tycker inte min PMA 1500R är speciellt ljus i klangen. Dessutom får du ett helt annat lugn i musiken med PMA 1500R. Har använt PMA 1055 när jag vikarierade på Hifiklubben här i Linköping och den är klart en klass under i allt. Men man ska inte spela (helst) en 1500R ihop med en DCD 1550AR med ett par ljusa högtalare. CD:n är klart ljusare än förstärkaren. 1500R har aukturitet på allt och mer detaljer. Jämnför båda och bilda dej en egen uppfattning.
Håller med KennethS. Det är stor skillnad på 1500'an och 1055'an. Jag upplever 1055'an som platt och steril i jämförelse. Om du inte behöver massa effekt och har lite ljusa högtalare så prova Cambridge A-500SE förstärkaren istället, den spelar riktigt bra för lite pengar...Tror den ligger på typ 3500:-