HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Söker efter ett slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2015/01/11 :  10:48:15  Show Profile Send ayayay a Private Message
Hej,

Efter ha låtit hifi-intresset legat i dvala nu i snart 5år, så har jag nu fått blodad tand igen

Jag är på jakt efter ett slutsteg till mitt system här hemma, som idag består av:

DALI Mentor 6
Onkyo 708

Tanken är att bara använda Onkyon som ett försteg, för helt ärligt så är slutstegen i den väldigt svaga.

Ser mycket på film, spelar lite xbox, samt har datorer och ipads/iphones inkopplade. därav att jag vill ha en receiver som kan hantera många källor och HD-formaten.

Har tittat på NAD 218 THX, Rotel RB 991 samt RB 1070.
Men kommer ihåg ett slutsteg från några år tillbaka, McCormak DNA någonting... Samt att jag har läst lite om CLASSÉ CA-101.

Men nu vänder jag mig för råd och rön till övriga forumsmedlemmar, vad tror ni får fart på dessa tingestar till högtalare?

Budget: runt SEK 10.000:-

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2015/01/11 :  11:02:41  Show Profile Send ayayay a Private Message
Behöver även tips på prisvärda signalkablar (RCA) mellan onkyon och blivande slutsteg.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2015/01/20 :  14:18:54  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Gillar Vincents rörhynrid. Räcker till det mesta.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/01/20 :  18:54:14  Show Profile Send Vox a Private Message
Parasound A23 ligger inom din budget och har fått bra betyg av både Hifi & Musik och norska Fidelity.
Finns ett begagnat i fint skick till salu har jag sett.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2015/01/20 :  20:07:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Halloj Jocke! Välkommen in i träsket igen.

McCormak's DNA-serie är kralliga och spelar på ordentligt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2015/01/20 :  22:40:25  Show Profile Send adhoc a Private Message
NAD 218 THX: Kanske kan bli ett klipp om du bor på västkusten.
https://www.netauktion.se/auction/product/nad-218-thx-forstarkare/#.VL0Kd0eG960
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2015/01/21 :  17:16:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Är rummet inte galet stort så är det väl tveksamt om inte ett XTZ steg räcker om du kan bortse från statuskänslan. Finns alltid beggat för en struntsumma i förhållande till kvaliteten

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2015/01/21 :  19:28:57  Show Profile Send FBK a Private Message
Nu vet jag inte hur Mentor 6 låter,och vad du är ute efter men jag kan ge lite tips på slutsteg.
Nad 208 och Rotel 991,1070 håller sig i den neutrala skalan. Nad 218 rekommenderar jag inte då det är sämre än 208.
McCormack är trevliga och en aning laidback i övre registren.
Parasound har jag bara läst gott om och de ska ha bra kraft i basen.
När det gäller Classe så hoppa 101, 201 är på en annan nivå enligt alla jag pratat med,och det är ett av mina personliga favoriter, fick gåshud när jag testade det här hemma.
Muse model 160 är bra, neutrala utan några hyss, men inte samma dynamik som i ett Classe 201
PS Audio HCA-2 och Vincent SP331 går bort, stela och tråkiga i mina öron.Primare A30.2 har en grumlig basåtergivning.
Adcom GFA-5800 är också riktigt bra,drar kanske lite åt det mörka, men är fläktkyld.(något som kan störa en del)
Har lyssnat på alla ovan förutom Parasound.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/01/22 :  12:58:28  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Nad S200 brukar finnas för ca 6000kr, det är inte så dumt steg.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2015/01/22 :  18:21:25  Show Profile Send adhoc a Private Message
Repetition: NAD 218 THX: Kanske kan bli ett klipp om du bor på västkusten.
https://www.netauktion.se/auction/product/nad-218-thx-forstarkare/#.VL0Kd0eG960

1200:- med 54 minuter kvar på auktionen
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2015/02/04 :  19:18:58  Show Profile Send ayayay a Private Message
Tack för alla tips, uppskattas!

PAC, det är ett fint träsk, nästan som en spa-lerinpackning
McCormak är mycket intressant, var kan man få tag på ett sådant månne?

XTZ är mycket prisvärt, men jag vill ha lite mer "umpfh".
NAD har jag varit och lyssnat på några gånger, känns som en veritabel "slägga" mycket energi, men inte så mycket finlir.

Parasound har jag aldrig lyssnat till tidigare, kan vara intressant.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2015/02/04 :  19:20:43  Show Profile Send ayayay a Private Message
FBK - Hur mycket dineros pratar vi för ett Classé 201

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2015/02/04 :  20:35:25  Show Profile Send FBK a Private Message
De kan ligga mellan ca:10-15 vad jag sett och även hört.
BAT VK200 kan också vara något, dock mindre värme i ljudet i mina öron än Classe 201
Måste nog säga att 201an är det mest allround steg som jag hört.
Allround menar jag med naturligt i mina öron, är inte så förtjust i att använda ordet neutralt då det verkligen är olika ifrån person till person vad som anses vara neutralt. Har lyssnat för mycket på Sambons kör för att inse att mycket av inspelningarna på det vi lyssnar på är långt ifrån naturligt ljud. Tex så var jag på en konsert som sambon sjöng på som var helt fantastiskt även om det inte direkt var min typ av musik, skivan med samma musik inspelad i studio var totalt livlös i jämförelse och så tråkig

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2015/02/04 :  23:31:47  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
ayayay.
jag tror inte du behöver så mycket effekt som 200watt....... gå på något mindre men bättre, hur ser ditt rum ut, är det stort eller litet?
och hur är det med högtalarnas impedans och känslihet?
Spelar du högt eller lågt?
Det är ju ganska lätt att det blir för mycket effekt och apparater.
mitt tipps är att sattsa på ett bra mindre slutsteg som klarar svåra impedanser och klarar att du kör med ett passivt försteg=mindre komponenter och nätstörningar,billigare? mm....
Kanske någon rent ut av har ett förslag på något

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2015/02/05 :  09:37:41  Show Profile Send ayayay a Private Message
BAT *dreglar*

Allround är ett mycket bättre ord än "neutral".
Sverige var "neutralt" i slutet av 30-talet och början 40-talet, och det ger en bitter eftersmak kring det ordet.

Musik är alltid bäst live om du frågar mig, det är en djupare upplevelse på alla plan, inte enbart vad det gäller välljud.

För mycket effket
Jag är väl lite som Jeremy Clarkson från TopGear där " POWER!"
Men du har rätt, ett välkonstruerat mindre slutsteg i klass A kan också funka.

Rummet jag har är ett relativt "öppet" vardagsrum på ca 30kvm.
Högtalarna ligger på 88db. Har för mig att diskanterna i dessa tingestar är elaka i impedansen...

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/02/05 :  12:06:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://qsc.com/products/Power_Amplifiers/Plx2_Series/PLX1802/

QSC-steg låter mycket dynamiska med bra anslag, kraft och kontroll.
Rena och mycket neutrala över alla register. Brukar sällan krokna om man vill spela lite högre nån dag. Watten kan behövas med Dali-högtalare, då de sällan lider av för hög verkningsgrad.

Det är fläktkylt, så man kan behöva byta till en tyst "studio"fläkt. Man kan även koppla ur fläkten om man inte vill spela högt.

Kan vara värt att provlyssna innan du helt skippar proffs-sidan.

Även LAB-Gruppens produkter låter riktigt bra.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/02/05 :  13:41:11  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Crowns XLS-serie är utan fläktar vet jag, apropå PA-steg.
Sen finns InterM R500 men jag tror det blir lite klent.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2015/02/05 :  13:54:00  Show Profile Send dwain a Private Message
Vill du ha ett extremt välljudande steg så rekommenderar jag följande!


http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=128009

Kör själv två st av storebrodern och de låter galet bra! kör ett par Infinity Ren 80 och det är bland det absolut bästa jag hört ihop.

Steg nr driver mina slutna stora baslådor. Extremt bra steg på att driva tunga laster också :)

För de pengarna har jag svårt att se man hittar bättre steg :)
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2015/02/05 :  16:38:22  Show Profile Send ayayay a Private Message
Tackar för alla dessa tips, grymt forum det här.

Lab Gruppen är verkligen intressant, har haft dem som kund (för deras transporter) så har varit i deras fabrik i Kungsbacka några gånger. De är riktigt imponerande hur de sätter ihop/testar/kvalitetssäkrar deras slutsteg. Kan säga att det är tillräckligt med värme i deras testrum för att värma många svenska hem i vinterkylan

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2015/02/06 :  07:37:25  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message
Gällande La så skall lab 1600 vara ett av de mer välljudande enligt konstruktören. Citat: "Enligt min mening är LAB 1600 den förstärkare som slår de flesta tung-HIFi steg i ljudkvalite. Har själv 3st till hemmabion. Möjligtvis slår den nya PLM-serien dessa. Jag fick låna en PLM strax före jul och jag blev imponerad...."

Ett annat omdöme:
"Nu börjar det bli väldigt OT men jag tänkte fortsätta på Dan Bävholms utlåtande om lab 1600 ljudmässiga förträfflighet "Enligt min mening är LAB 1600 den förstärkare som slår de flesta tung-HIFi steg i ljudkvalite. Har själv 3st till hemmabion.".

Jag var bara tvungen att låna hem ett lab 1600 från lagret och prova i min relativt kvalificerade HiFi anläggning innehållandes: Monitor Audio Gold Series 60 - Sentec PA9 - Harmony Design DA9 (hi-end mod). Nu kan jag stolt presentera högst subjektiva testresultat.

Det har gått en hel del olika steg genom anläggningen genom åren, i prisklasser från fem till 30 lakan. Sedan ett halvår (och förmodligen ett bra tag framöver) så har blyga PA9 från Sentec varit oslagna åkergivare. De levererar ett oerhört ofärgat ljud med hittills oslagbar känsla för mikrodetaljer och musikaliskt driv. De ger 100W per kanal i fyra ohm, lab 1600 ger aningen mer.

Jag har testat med andra PA-steg i anläggningen tidigare (ss1300, interM, tresham audio, c-mark) men ingen av dem har låtit något vidare bra tyvärr. Det första som slog mig var hur häpnadsväckande bra lab 1600 lät, inte minst för att vara pa-steg. Dan har helt rätt, lab 1600 klår många, även betydligt dyrare HiFi slutsteg med hästlängder. Med PA9 som referens så får jag tyvärr säga att lab 1600 hade en viss "boost" i basregistret som kunde upplevas aningen påfrestande. Baskontrollen vad dock aningen bättre än PA9, inte så konstigt med 750 extra watt att tillgå. Det blev mer disco av det hela. :) En del mikrodetaljer saknades som jag är van att höra med PA9. Ljudbilden krympte aningen och blev lite tunnare. I övrigt så lät det hela förträffligt bra.

Borträknat fläktsuset som är helt omöjligt att leva med så är ett lab 1600 faktiskt mitt näst bästa alternativ i HiFi väg, som jag någonsin testat!

Grattis Dan Bävholm! :P"

Har ett själv och är mycket belåten med det sånär som på fläktljudet som kan vara lite störande.

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2015/02/06 :  13:02:35  Show Profile Send ayayay a Private Message
Mycket intressant. Det blir till att se vad man skulle kunna få tag i för att testa hemma.

Fläktar i slutsteg och att behöva "modda" själv är jag försiktig med.
Är född med ett tekniskt handikapp: Är inte så teknisk

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2015/02/06 :  15:09:21  Show Profile Send bearwik a Private Message
Vart bor du? Om du bor i Stockholm skulle du kunna få testa mina monosteg och/eller ett Zapsolute klass Asteg.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2015/02/07 :  07:04:40  Show Profile Send ayayay a Private Message
Centrala Götet, men tack för erbjudandet, uppskattas!

Zapsolute var det säkert 10år sedan jag hörde senaste, mycket kraft och värme om jag minns rätt

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2015/02/07 :  08:26:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jocke, om du vill lyssna på zapsolute så hör av dig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2015/02/07 :  08:58:07  Show Profile Send ayayay a Private Message
DONE!

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2015/02/10 :  22:10:29  Show Profile Send ayayay a Private Message
Ikväll har jag haft ett mycket trevligt och varmt besök här hemma, Zapsolut mk4, och dess ägare, PAC.

Just detta slutsteg har jag lyssnat till tidigare, och ganska mycket, till många olika högtalare dessutom, ett kärt återseende alltså, i dubbel bemärkelse. Men det var 10år sedan sist. Efter att ha downsize:at ljudsystemet de senaste 12 åren från ett eget hifirum innan fru & barn till att nu ha det enkla ljudsystem som jag beskriver ovan har gjort att jag nog inte räknade med skillnaden som ett slutsteg kan ge. Jag har helt enkelt vant mig vid en mycket lägre "lägstanivå" under småbarnsåren pga tidsbrist, intresset i dvala etc... Men nu har intresset vaknat igen

Tyngden, kylflänsarna, de rejäla numera "old school" kontakterna, det enkla utseendet som skvallrar om att magin är på insidan. "Need to have"-barometern visar på högtryck!

Ljudmässigt lugnar sig ljudbilden betydligt, den kryper oxå bakåt och fördjupar sig. Positioner i inspelningarna gör sig tydliga, det är enkelt att peka vart i ljudbilden diverse instrument återfinns. Kraft, finess och dynamik. Snacka om valuta för pengarna, nu börjar jakten



"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000