HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 KT 88:or - KT 120
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/01/26 :  20:09:36  Show Profile Send oliver a Private Message
Tänkte höra med er som vet, kan man byta ut KT 88:or mot KT 120 rakt av för att få lite mer effekt.? Jag antar att man även får liten annan ljudkaraktär också kanske?

Skeptiker

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2015/01/26 :  21:00:34  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Enligt data på ett par nätplatser är det en "drop in replecement", men KT120 har en längre glaskropp än KT88 och drar något mer glödström, så man bör kontrollera vad utrustningen kan hantera. Skillnad i Ljudkaraktären är nog mer i lyssnarens öra än något objektivt mätbart, eftersom röret påstås hålla samma dynamiska data som sina kloner (6550, KT88), vilket är det som avgör hur det lirar i en faktisk uppkoppling.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/01/26 :  21:11:03  Show Profile Send oliver a Private Message
Tackar lampuradio för infot då ska jag investera i ett set. Tjusningen med rörförstärkeri är att man kan modda enkelt med andra rör som är ekvivalenter och / eller av bättre kvalitet.

Skeptiker
Go to Top of Page

MatsE
Member

620 Posts

Posted - 2015/01/26 :  21:36:40  Show Profile Send MatsE a Private Message

Kolla vad tillverkaren rekommenderar. Detta kunde jag läsa på Mysteres hemsida. Jag kommer kanske att testa 4 st i framtiden till min IA21.

"For a while we have been reluctant to approve use of Tungsol KT120 tubes in our Mystère amplifiers. After we have been playing for months with all Mystère models equipped with KT120 tubes, we can say it#8217;s official: you CAN use Tungsol KT120 tubes in your Mystère amps. Use the KT88 bias setting. One quick note: The KT120 is about 1/2" taller than a KT88. So you have to keep the tube cage off to use the KT120#8217;s. And let us mention also here our updated use manuals. Check out the manuals as found on this new website, which are marked #8220;Updated Fuse Information Inside#8221; for all Mystère models".

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/01/27 :  07:16:56  Show Profile Send oliver a Private Message
tackar ska kolla upp, men det är så knapphändigt med info från Audio Space oavsett vad man vill veta.

Skeptiker
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2015/02/02 :  20:22:03  Show Profile Send lennartj a Private Message
Kommentar till ursprungsfrågan.
Om din förstärkare är avsedd för 6550 eller KT88 lär du inte få ut mer effekt av att byta ut dem mot KT120, KT90 eller andra extra biffiga rör.
KT120 & co. tål högre spänningar och högre anodförlust än 6550/KT88, men såvitt jag förstår finns ingen uteffektökning att hämta om inte förstärkaren byggs om med nätdel som levererar högre spänningar och kan ge mer ström för att det ska bli någon effektökning.
Då kan du inte längre använda vanliga 6550/KT88 för de tål inte de högre spänningarna.

Jag måste erkänna att jag har dålig koll på Audio Space-föstärkarna,
men tror att vissa är omkopplingsbara mellan pentod och trioddrift, så jag ska inte utesluta att någon modell har omkopplingsbara matningsspänningar för att verkligen kunna uttnyttja KT120 men ändå vara bakåtkompatibel med standardrör.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/02/02 :  21:16:49  Show Profile Send peterh a Private Message
Lennartj är klok och han har dessutom rätt i detta.
Det är Anodspänningen och utgångstrafons impedans som avgör ( i huvudsak) hur mycket effekt man får.

( skillnaden består i hur långt ner på rörkurvorna som "kröken finns" dvs hur lång ner i spänning rören gör vid bottning)

Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2015/02/03 :  10:46:41  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Ah.. Jag missade den detaljen i frågan; som sagts ovan så kommer rörbyte i sig självt inte att ge mer effekt, men ger möjlighet till mer effekt, om man ändrar driftparametrarna. Däremot så kommer sannolikt rörbyte utan ändring vara bra för livslängden på rören, den är rätt beroende av hur nära "max" som röret arbetar.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/02/04 :  11:14:24  Show Profile Send oliver a Private Message
Mer effekt vet jag inte eftersom jag inte kan mäta, men annat ljud blev det i alla fall och lite mer bas (djupare) lite mer detaljer jag inte förut hört på en del skivor också. KT120 drar 0,2 amp mer än KT88 vilket då ger 0,8 amp mer för nätdelen att jobba med, om man designat nätdelen för exakt uttag lär inte mer hända mer än en annan ljudkaraktär. Min förstärkare kan omkopplas med en knapptryckning från ultralinjär till push and pull så kanske nätdelen är lite mer än vad som behövs. Men "biffigt" blev det med större rör .

Skeptiker

Edited by - oliver on 2015/02/04 11:18:57
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/03/30 :  17:49:38  Show Profile Send Adagio a Private Message
Kul! Att jag lyfter denna tråd lite är för att jag just känt mig tvungen att koppla in min reservuppsättning av KT88, pga av misstänkt kortis i ett av 12 ganska nya EL34B. Jag lämnade allihop till dn kompis med rörprovare. Under tiden fick 12 st KT88 göra jobbet.
Tidigare upplevde jag dessa som lite kyliga och "hårda". Därför köpte jag en full uppsättning EL34B att ha som grund. Jag hade en gammal uppsättning av dessa rör som lät bättre än KT88. Sedan dess har jag bl.a. bytt totalt tio st kondensatorer i slutsteget till Jensen PIO Cu, och div smårör till bugle boy och Seimens från JJ originalets JJ i försteget. Något har helt klart blivit bättre, väldigt mycket bättre!
För nu framstår inte KT88 som hårt längre. Fantastiskt öppet detaljerat och klart med en dynamis,k mäktig och nyanserad bas.
Ja trodde inte riktigt att resultatet skulle vara så angenämt. Det var inget fel på EL34orna men Bias hade driftat rejält under inspelningen, ändå tyckte jag att jag kollade och skruvade ofta den första tiden. Men det måste varit dessa som fick säkringen att lösa. När jag fick tillbaka uppsättningen kontrollmätt och specad rör för rör, var jag nyfiken på att lyssna. Intrycken kvarstod. Visst har EL34 ett magiskt mellanregister men de har inte den nyansrika kraftfulla bas som KT88 har. Det saknas inte bas, men den är lite svullen och odefinerad i jämförelse. En annan sak med KT88 numera är den otroligt skarpa och djupa ljudbilden. Luft och detaljer i överflöd och allt detta utan att jag upplever det som hårt och kyligt vilket jag tyckte förut.
Så det handlar inte bara om vilka rör utan konstruktionen samt övriga rör i kedjan också.
Jag kommer senare att få låna oc testa 12 st Svetlana SED "black sable" 6550 CRYO.
Ska bli intressant att lyssna på 6550 också.
Men det lutar åt en fräsch uppsättning av dessa tetroder i något utförande, någon som har tankar och erfarenheter?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2015/03/30 :  18:52:39  Show Profile Send leffee a Private Message
Måste nog säga att KT-88 är mina favorit rör.
Har provat allt från EL34 till 300B och mest kraft och punch har varit med KT-88 rören.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/03/30 :  21:57:48  Show Profile Send Adagio a Private Message
Har nu i kväll jämfört KT88 vs EL34B.
Det finns en direktkoppling i EL34 som inte KT88 förmår att komma i närheten av.
KT88 förför i öppenhet och basområdet men EL34 låter mer äkta, mer analogt, kan bara släppa den lite bumliga onyanserade basen (allt är relativt) så är det behagligare att lyssna till. Jag gillar båda!!! Ett stramt och öppet, ett grymt musikaliskt och härligt.
Är det så att beskrivningen av KT77 som jag läst stämmer. Som EL34 skulle låtit som vuxen, mellanregister som EL34 och bas och diskant som KT88, låter för bra för att vara sant....??? Någon som lyssnat?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2015/03/31 :  17:34:05  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Jag älskar KT88or.
Jag gillar EL34or.
Mina absoluta favoriter.
Tycker dock att 88an är en kropp större. I alla fall i de sammanhang jag upplevt men disse rör.
Borde skaffa mig ett par EL34 monoblock för lite mer hemma erfarenhet.
Tsakiridis Devices har jag sneglat på många gånger.
Hoppas jag kan stanna till på Fjället och höra dom porla.


¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2015/04/01 :  21:47:42  Show Profile Send bebop a Private Message
Jag menar att det är svårt att uttala sig om hur olika rör låter utan att ta hänsyn till vilken förstärkare man har. I mitt fall är det VTL och de monoblock jag har är anpassad tonalt för 6550. Det går köra dem med KT88 också men jag tycker de får alldeles för svullen bas och en avrullad diskant som lätt låter lite pressad.

Det innebär inte att KT88 är dåliga rör men de lirar inte lika bra med VTL, tycker jag. T ex Mahlers 3:a med VTL/KT88 säckar ihop alldeles jämfört med 6550 som ger en oerhörd stuns och dynamik över hela registret.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/08/19 :  09:56:18  Show Profile Send Adagio a Private Message
Som necromantikern lyfter jag denna gamla döda tråd till liv!
Jag står i begrepp att köpa en ny uppsättning KT-88, igen.
Någon som har lite tips o synpunkter kring olika märken?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

MatsE
Member

620 Posts

Posted - 2016/08/19 :  15:29:57  Show Profile Send MatsE a Private Message

Jag har ingen aning själv vad jag kommer att byta till om mina nuvarande KT88:or ger upp. Jag sparade dock en länk för länge sedan när jag googlade mkt om olika rör. Vet inte om det kan vara något.

http://www.sophiaelectric.com/

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/08/19 :  17:46:37  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har mina gamla shuggar. KT-88-98 tror jag de heter. De har tjänat mig väl, likaså har jag kört EL-34B från shuguan. Men nu vill jag ha en fräsch uppsättning KT-88.
TAD känns pålitligt men det är ju selekterade/provade shuggar. Gold Lion är lite lockande. JJ har ju ett bra renommé numera. Shuguan har ju sina Traesure mm.
Det är en djungel!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2016/08/19 :  20:16:58  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Ett annat kinesiskt märke som verkar ha god renommé är PSVANE vilket kanske kan vara nått Adagio.

http://www.hificollective.co.uk/components/who-is-psvane.html

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/08/19 :  21:18:26  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja, vad jag förstår tillverkar Shuguan även dessa.
Jag och en kompis köpte 24st EL34 från http://www.tube-sale.com
Tog ett tag men tullade och klara blev det billigt ändå.
Där finns det väldigt många olika, man kliar sig lite i huvudet nästan....
Verkar som om nästan alla psvane finns i Shuguan-variant också.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/08/19 :  21:58:56  Show Profile Send Adagio a Private Message
Läste några recensioner här http://www.tubemaze.info/tag/6550kt88/
Shuguan Treasure kan vara rätt rör, jag vill inte ha ett alltför kliniskt sound. Jag gillar EL34 men saknar kraften och klarheten hos kt88. Kanske är detta rätt rör?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

MatsE
Member

620 Posts

Posted - 2016/08/20 :  11:02:35  Show Profile Send MatsE a Private Message

För två år sedan bytte jag ut mina TAD 6SN7 rör mot 4 st 6SN7, Shuguang Treasure CV181-Z (tack Vox för de spelar bra ännu) Tidigare rör brusade men det var inte så att det märktes när musiken var på. Det var först när man stängde av förstärkaren som man reagerade.

Jag spelar nu på JJ Kt88:or och de är bra även om jag inte har jämfört dem med så mkt annat.

Shuguang Black Treasure KT88-Z skulle vara intressanta att para ihop med mina 6SN7, Shuguang Treasure CV181-Z.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/08/20 :  17:01:07  Show Profile Send Adagio a Private Message
Shuguan GEKT-88 är en tre getter kopia av GEK ska vara riktigt fina till en lägre kostnad än Treasure och Natural sound. Många anser att den hederliga KT-88-98 ska vara en fullvärdig kandidat. Jag försöker få ut nåt av allt tyckande på nätet och det verkar som om kinrören anses som lite "mjukare" än ryssarna. Ryssarna verkar ha auktoritet och detaljer men vara mer åt "transistorhållet..... Det subjektiva valet beror väl på klang i befintlig anläggning och hyr många pengar man vill punga ut......

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000